Foto's onscherp..?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

Hallo,

Ik herinnerde me dat ik ooit een account heb gemaakt op dit forum, dus ik hoop dat ik hier terecht kan met mijn vraag.
Ik heb het probleem dat mijn foto's onscherp zijn. Dit valt me elke keer op, en wanneer ik dus weer foto's ga maken let ik extra op dat ik mijn scherpstelpunt echt wel op de goede plek leg. Ik twijfel er dus niet over dat ik op de goede plaats scherpstel.
Ik fotografeer overigens met een canon 60D en 70-200 f2.8 mocht het uitmaken.
Het gekke is dat ze niet allemaal onscherp zijn, terwijl ik dezelfde instellingen gebruik en op het zelfde punt scherpstel.
De ene keer is hij enorm onscherp, de andere keer wat minder en er zitten ook scherpe foto's bij. Ik vind ze alleen niet echt haarscherp.

Ik zal eens een voorbeeld geven:
Afbeelding

Dit is dus een uitsnede van een foto (op 100% in lightroom) waarbij ik het scherpstel punt heb liggen op het oog van het paard tijdens het maken van de foto.
Het vreemde is dat de kont van het paard scherper is dan het oog, terwijl die een stuk verder naar achter ligt. Maar er zitten ook foto's bij waarvan het lijkt of alles gewoon onscherp is.
Afbeelding

Hier nog een voorbeeld van 2 foto's achter elkaar gemaakt (volgensmij was dit gewoon klik-klik) dus ook alles hetzelfde.
Afbeelding Afbeelding

Iemand zei dat het onscherpte kan zijn door een te groot diafragma? Ik heb de meeste foto's idd op 2.8 genomen, maar ook foto's op f5,6 waren onscherp.
Weer iemand anders zei dat ze dacht dat dit hetzelfde was als zij had gehad. Bij haar was er 'iets' kapot in de camera en heeft ze laten repareren en daarna was het weer goed. Maar hoe of wat weet ik ook niet.
Ik kan me niet herinneren dat ik dit in het verleden ook heb gehad met deze camera/lens. Wellicht was ik 'vroeger' minder kritisch (zo heel vaak fotografeer ik ook weer niet), maar hier kun je natuurlijk niet om heen. Deze foto's krijgen een enkeltje prullebak.

Ik hoop dat iemand dit probleem misschien herkent en mij verder kan helpen.
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Ik heb een 50D en heb ook wel eens hetzelfde idee. Ondanks calibratie van mijn lenzen.
Lijkt wel voor te komen als ik te snel probeer te schieten ( is mij idee).
Ga dit volgen.
Ben nieuwsgierig.

Genoemde lens zou toch scherp moeten zijn.
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Probeer van iemand een lens te lenen.
Als de foto's dan wel goed zijn weet je in ieder geval dat je lens de boos doener is.
Zijn de foto's ook onscherp dan lijkt het in de camera te zitten, tenzij je een onvaste hand hebt.
Test het een en ander dus het liefst op statief uit.
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

Ik heb zelf nog wel een 18-50 lens, maar die gebruik ik bijna niet.
Ik denk dat ik misschien een vergelijkbare moet lenen om dezelfde situatie te krijgen. Zodat ik eenzelfde brandpuntafstand en diafragma kan kiezen. Helaas heb ik niemand in mijn omgeving waarvan ik hem kan lenen. Ik zou hem dan ook tijdens een shoot moeten gebruiken ipv 2 foto's schieten, gezien hij de ene keer wel scherp is en de andere keer niet.
Wel ken ik iemand met een 5DM3, misschien kan ik daar mijn lens op zetten en daar wat foto's mee schieten. Als ze dan wel allemaal scherp zijn zal het mijn lens niet zijn denk ik.
Overigens had ik een korte sluitertijd dus daar zou het ook niet aan moeten liggen.
Anoniem 3

Misschien is het een idee om de hele foto's te posten inclusief de EXIF-gegevens.
Dan kunnen we ons gezamenlijk gaan buigen over de diverse instellingen.
Zo heeft het m.i. weinig zin om commentaar te geven.
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

Even een andere gepakt dan gezien op de andere nog een persoon staat :)
Bij deze is het overigens nog erger
https://postimg.org/image/eena87mtj/
Hier lijkt de plant links onder het midden weer scherper.. Wederom scherpstelpunt op het oog bij deze foto.

De instellingen waren bij deze foto:
1/800 sec.
f/2,8
110 mm
ISO 100

Zo goed?
Laatst gewijzigd door 1 op Aurelia, in totaal 30 keer gewijzigd.
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Aurelia schreefCOLONEven een andere gepakt dan gezien op de andere nog een persoon staat :)
Bij deze is het overigens nog erger
https://www.mupload.nl/img/lhkm13ayp6r0b.jpg
Hier lijkt de plant links onder het midden weer scherper.. Wederom scherpstelpunt op het oog bij deze foto.

De instellingen waren bij deze foto:
1/800 sec.
f/2,8
110 mm
ISO 100

Zo goed?
Krijg een waarschuwing op de virus scanner op deze pagina !!!!
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

O jee!!
Ik heb hem via een andere site geüpload en de link vervangen in mijn vorige bericht.
Hopelijk zo beter.
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Aurelia schreefCOLONO jee!!
Ik heb hem via een andere site geüpload en de link vervangen in mijn vorige bericht.
Hopelijk zo beter.
Beter zo....
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

hoor of zie je de lens wel scherpstellen op het scherpstel punt ?
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Daar zit ik ook ongeveer aan te denken BossA.

Heb je het scherpstelpunt überhaupt wel vast staan bv in het midden. Niet dat hij willekeurig een punt gaat kiezen.

Foto(je gelinkte foto) van het paard lijkt me toch wel scherp. Net zoals de rechter foto van de arm bij de laatste foto's in je 1e post.

Ben eerder benieuwd naar de EXIF gegevens van de foto's in je eerste post.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

En nog een voor geen vast scherpstelpunt :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

Volgens mij doet hij dat wel goed. Hij stelt iig wel als ik de knop half indruk, en in de zoeker lijkt hij gewoon scherp.

Paard in mijn link scherp?? Die laatste link? Die is verreweg van scherp haha.
Die foto zit intussen al in mijn prullenbak samen met nog heel veel andere foto's, ik weet niet of ik hem er zo 1 2 3 tussenuit kan vinden.
Bij een foto uit die reeks had ik ISO100 145mm f2.8 en 1/640 sec. Ook een scherpe foto met deze waarden. Dus ik gok dat die foto hetzelfde was.

En ik kies altijd zelf mijn scherpstelpunt :) Dus daar kan het ook niet aan liggen.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

en als je een kleiner diafragma gebruikt zoals f8 of f11? Met f2.8 heb je een klein scherpte gebied. In elk geval moet je met een 70-200 L een superscherpe opname kunnen maken.

Michiel=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

Dat snap ik, en dat wil ik ook. Ik wil hetgeen waar ik op scherp stel scherp hebben, en juist een onscherpe achtergrond.
Ik heb de actiefoto's met f7.1 gemaakt, en die waren vrijwel allemaal scherp, een enkeling er tussen van niet.
Maar stel dat het scherpstellen niet helemaal goed gaat in mijn camera. Dat hij er nét naast zit bijvorbeeld, dan is hij bij 2.8 gelijk onscherp. Bij 7.1 zal hij dan minder snel onscherp zijn omdat je een groter gebied hebt wat scherp is, dus ookal focus hij net achter mijn ingestelde punt. Dan heb ik toch scherpe foto's met 7.1 maar dan wil dat nog niet zeggen dat er niks aan de hand is?
Dit is maar een redenatie hoor haha.
Maar met f5.6 zaten er ook een hoop bij. Met dit diafragma zou ik toch zeker scherpe foto's moeten kunnen schieten.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Controleer even of je camera ingesteld staat op "zelf scherptepunt uitkiezen" of zo :) Als je kijkt op je lcd schermpje zou je dan alle scherpstelpunten moeten zien knipperen. Je kunt met het wieltje dan ook kiezen om naar een enkel scherptepunt toegaan.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

ik zou ook eens handmatig scherpstellen en kijken of de foto dan wel scherp is.
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Anoniem 3

De 60D is nou niet echt de snelste camera vwb het scherpstellen.
Misschien is een update de oplossing?
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Voor mijn gevoel moet je het zoeken in je scherpstelpunten.

Zet je AF-punt vast in het midden en maak dan nog eens wat foto's.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Bij die twee foto's met dat mouwtje kun je zien dat ofwel het onderwerp ofwel de camera toch iets bewogen heeft. Ik zou eerst maar eens een schilderij of zo aan een muur vanaf statief fotograferen. Iets dat absoluut niet kan bewegen. Dan kun je echt constateren of het aan jou of aan de lens/camera ligt. Je hebt een lens zonder IS en dan moet je gewoon een erg vaste hand hebben. Ik denk toch dat het aan jou ligt. En je moet trouwens foto's uit een spiegelreflex qua scherpte niet vergelijken met een compact camera. Dat viel mij in het begin ( jaren geleden ) ook erg tegen. :) Met een compact kun je nauwelijks onscherpte opnames maken. :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar