wanneer spiegel opklappen functie gebruiken?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Ik vroeg me af wanneer jullie gebruik maken van de spiegel opklap functie van jullie camera's. Is dit onder bepaalde omstandigheden, alleen bij tele, of alleen bij macrowerk? Of zijn er mensen die deze functie altijd gebruiken?

Ik hoor graag!
Gebruikers-avatar
JosVeg
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2016 21:36
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Ik gebruik het wanneer ik denk dat de 'klap' trillingen veroorzaken tijdens het belichten en dus onscherpte als ik op een stafief werk met een zware lens tijdens hoge vergrotingen.
Jos

Canon EOS 6d gripped, Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, Canon EF 16-35mm F/4.0 L IS USM , Speedlite 430 EX III-RT
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Door het opklappen van de spiegel ga je de eerste stap nemen om een trilling tegen te gaan. Als je een trillingsvrije foto wilt nemen met een lange sluitertijd dan gebruik je deze instelling in je camera samen met een afstandsbediening. Als je Liveview gebruikt op je camera is de spiegel zo wie zo opgeklapt want anders heb je geen beeld. Ik gebruik deze instelling niet vaak via de menu-instelling van de camera omdat de ontspanknop 2x ingedrukt moet worden via de afstandsbediening, wel gebruik ik de Liveview als ik panorama foto's gaat maken of als ik een poging doe om een close-up foto te maken of bij avond-nacht. Er is wel een mogelijke nadeel aan deze functie: sneller stofjes op je sensor + veel gebruik van de Liveview scherm eist veel van de batterij.

groet Theo
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Ik gebruik de opklap functie bij macro fotografie (paddenstoelen). Het levert een beter resultaat op.

Ik zou me voor kunnen stellen dat het ook gebruikt wordt bij fotografie waarbij het onderwerp ver weg is, bijvoorbeeld sterren of planeten. Ook daarbij wil je geen kleine trillingen omdat een kleine trilling dan mogelijk al zichtbaar is in de foto.
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Bij nachtopnames gebruik je deze functie ook. Zo voorkom je ook beweging in je foto.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar