EOS M3 (even vloeken in de kerk)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Dames en heren,

Ik verwacht met een maandje mijn eerste kind. En om nu met een 6D en 70-200 f2 in de kraamkamer te staan gaat zelfs mij wat te ver. Verder wil ik geen moment missen in de toekomst, maar ook de 6D niet continue op tafel hebben liggen. De 6D is een heerlijke camera als ik echt "op pad" ga, maar voor huis gebruik en allicht voor bij opa en oma wat aan de overdreven kant, laat staan groot, zwaar en voor mijn vriendin te ingewikkeld.

Om niet helemaal uit het eco-systeem te stappen, en de mogelijkheden van de toekomst te proeven heb ik mijn ogen laten vallen op het mirrorles M systeem. Een mooi compact systeem en ik heb het een en ander ingelezen en bekeken en het ziet er best fraai uit. Klein, licht en makkelijk op te bergen in de damestas (daar hebben jullie toch een tas voor.....) :wink:

Nu heb ik een mooie aanbieding gezien op internet voor de volgende sets:

M3 + 18-55 + 55-200 voor 600 euro
M3 + 18-55 + 22 voor 550 euro.

Komt ie:

Ik heb dus al behoorlijk wat lenzen waaronder de 70-200 f2 IS II dus dat zoombereik van de 55-200 is redelijk gedekt.
Ik wil nog de 22mm hebben voor de f2 en omgerekend het 35mm bereik. Deze lens is los echter nog geen 170 euro waar de 55-200 los al snel naar de 300 gaat. Uiteindelijk zal er ook een 11-22 komen voor landschappen. De 22mm f2 is momenteel van ondergeschikt belang daar ik ook een 50mm 1.8 heb (op de 6D) en met een adapter heb ik dan een 80mm f1.8 welke mooi bereik heeft voor portretten denk ik.

Voor welke optie zouden jullie kiezen?
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Als ik het zo lees heb je je keus la lang gemaakt ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Om nog even verder te vloeken in de kerk:

Ik zou toch ook eens kijken bij Panasonic, Olympus en Fujifilm.
Hoewel ik begrijp dat de je in het eos-systeem wil blijven laat het onverlet dat bovengenoemde merken heel wat betere mirrorless camera's leveren dan Canon.

Succes met je keuze.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

De EOS-M3 is een prima camera, in kwaliteit vergelijkbaar met de basis crop DSLR's. En voor de prijs is het helemaal geen slechte koop.

Ik ben zelf een grote fan van de 11-22, een erg goede lens en samen met de body voor mij de perfecte combinatie als ik ga reizen en geen grote body mee wil nemen. Als aanvulling gebruik ik vaak de 24-105 met de adapter, het gebruik van de reguliere lenzen is een voordeel. De 18-55 is ook helemaal niet slecht en het bereik is praktisch. Als hergebruik van je normale lenzen je motivatie is dan ben je wellicht beter af met iets als een 100D, dan heb je helemaal geen adapter nodig. Voor mij was dat geen lekkere body, maar de meningen verschillen.

Damestas formaat is het allemaal net niet in mijn optiek. M3+lens is toch net wat te groot.
En de realiteit is dat je je babyfoto's met bijna elke camera kunt maken, zelfs met een fatsoenlijke smartphone :-).
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Die babyfoto's vind je sowieso als verse vader fantastisch, ongeacht waarmee ze gemaakt worden. Ik zou in dit geval even kijken wat je vrouw lekker in de hand vind liggen als camera, en die nemen. Zelf ga je zodra ze slapen en groot worden toch met statief en filts en L-glas aan de slag met de kleine (been there, done that).
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik heb sinds een weekje een Eos 100D, niet veel groter dan een systeemcamera, maar wel de voordelen van eigen lenzen erop kunnen doen en een optische zoeker, toestel is erg snel, goed zoals een Eos moet zijn maar belangrijk, klein, licht en handig, dus mijn advies vergeet de M of M3 of weet ik wat en kijk eens naar dit kleintje, body opgepikt verleden week voor 319,- met nog een cashback van 45, dus geen geld.
probleem met systeemcamera's van Canon is dat ze weleens traag in de autofocus kunnen zijn, wellicht met de M3 iets beter maar blijft traag denk ik en dat wil je niet hebben bij kids.
Daar komt nog bij dat als je de lenzen wil gebruiken je een adapter erbij moet nemen, gewicht en grootte lever je dan weer gelijk in, daarbij is de gewichtverhouding dan niet echt lekker, probeer eens met een 70-200 erop de boel stil te houden, de houding is niet echt ideaal.
Fotograferen is kijken niet klikken.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Closeshooter schreefCOLONprobleem met systeemcamera's van Canon is dat ze weleens traag in de autofocus kunnen zijn, wellicht met de M3 iets beter maar blijft traag denk ik en dat wil je niet hebben bij kids.
Daar komt nog bij dat als je de lenzen wil gebruiken je een adapter erbij moet nemen, gewicht en grootte lever je dan weer gelijk in, daarbij is de gewichtverhouding dan niet echt lekker, probeer eens met een 70-200 erop de boel stil te houden, de houding is niet echt ideaal.
Altijd handig die meningen over functies zonder de ervaring van het echte gebruik te hebben.....
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

GdH schreefCOLON
Closeshooter schreefCOLONprobleem met systeemcamera's van Canon is dat ze weleens traag in de autofocus kunnen zijn, wellicht met de M3 iets beter maar blijft traag denk ik en dat wil je niet hebben bij kids.
Daar komt nog bij dat als je de lenzen wil gebruiken je een adapter erbij moet nemen, gewicht en grootte lever je dan weer gelijk in, daarbij is de gewichtverhouding dan niet echt lekker, probeer eens met een 70-200 erop de boel stil te houden, de houding is niet echt ideaal.
Altijd handig die meningen over functies zonder de ervaring van het echte gebruik te hebben.....
:D :D
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik vloek in een andere kerk... Ik heb naast de 6d een powershot s120 die in de jaszak past... Prima ding voor de situaties die je schetst... En o ja, ik gebruik zelfs de iPhone steeds vaker - ook die nieuwere cameras zijn prima m.i. voor family shots..
Apple fan, Canon volger...
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Dat is het model (of in ieder geval de voorloper, de S100) dat ik meeneem als het echt klein moet zijn. Broekzak of tas formaat, en een batterij die lang genoeg meegaat.
Ik ben alleen niet echt tevreden over de kwaliteit van de opnames, de modellen met een crop sensor zijn toch significant beter.

Er is gewoon teveel keuze :-).
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

De kwaliteit van de S120 valt mij erg mee, moet ik zeggen. 't Is natuurlijk geen DSLR, maar écht behelpen is het toch niet. Ik weet niet wat de verschillen tussen de S100 en de S120 zijn, maar voor mij is de S120 een prima compact.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

MarcoEOS550D schreefCOLONDe kwaliteit van de S120 valt mij erg mee, moet ik zeggen. 't Is natuurlijk geen DSLR, maar écht behelpen is het toch niet. Ik weet niet wat de verschillen tussen de S100 en de S120 zijn, maar voor mij is de S120 een prima compact.
Precies!
De kleinere sensor is vooral lastiger bij low light condities, maar voor normaal gebruik, en werkend met RAW format kom ik toch heel goed weg...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

MarcoEOS550D schreefCOLONDe kwaliteit van de S120 valt mij erg mee, moet ik zeggen. 't Is natuurlijk geen DSLR, maar écht behelpen is het toch niet. Ik weet niet wat de verschillen tussen de S100 en de S120 zijn, maar voor mij is de S120 een prima compact.
En toch even vergeleken ;) zie hier. De S120 heeft een grotere en betere (DIGIC6)sensor, een hogere lichtgevoeligheid en een veel betere videokwaliteit. Los van de "gimmicks" die de S120 extra heeft.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Wellicht toch nog eens goed kijken.... (nagenoeg) dezelfde sensor die al tijden in de sxxx lijn wordt gebruikt. Het is bij dit model niet anders dan bij de DSLR's, elk model heeft net iets betere specs dan de voorganger. Maar in essentie is het gewoon een evolutie.
Het enige substantiële verschil is een lens die wat lichtsterker is, geen onbelangrijk verschil.

Kwaliteit is erg subjectief. En natuurlijk is het allemaal best bruikbaar, maar ik vindt het persoonlijk helaas vaak toch tegenvallen.
Maar wat je ook acceptabel mag vinden, er is een flink verschil tussen de crop sensoren en deze modellen. Ook niet onlogisch als je naar de specs kijkt:
* APS-C (22.3 x 14.9 mm)
* BSI-CMOS (7.44 x 5.58 mm)

Als de TS nu nog eens zou terugkomen :-).
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

GdH schreefCOLONMaar wat je ook acceptabel mag vinden, er is een flink verschil tussen de crop sensoren en deze modellen. Ook niet onlogisch als je naar de specs kijkt:
* APS-C (22.3 x 14.9 mm)
* BSI-CMOS (7.44 x 5.58 mm)

Als de TS nu nog eens zou terugkomen :-).
Haha ja, het komt niet in de buurt van de cropsensor. Dat is een feit ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ajbeefde schreefCOLON
GdH schreefCOLON
Closeshooter schreefCOLONprobleem met systeemcamera's van Canon is dat ze weleens traag in de autofocus kunnen zijn, wellicht met de M3 iets beter maar blijft traag denk ik en dat wil je niet hebben bij kids.
Daar komt nog bij dat als je de lenzen wil gebruiken je een adapter erbij moet nemen, gewicht en grootte lever je dan weer gelijk in, daarbij is de gewichtverhouding dan niet echt lekker, probeer eens met een 70-200 erop de boel stil te houden, de houding is niet echt ideaal.
Altijd handig die meningen over functies zonder de ervaring van het echte gebruik te hebben.....
:D :D
35 jaar ervaring met allerhande camera's, systeem, reflex, compact is niet echt een gebrek aan ervaring, maar goed dat jij en vele andere hier het beter weten, dit is juist de reden dat ik hier zelden of nooit meer kom, wat een onzinnige reactie's.
Fotograferen is kijken niet klikken.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Als je ervaring had met de M3 zou ik het serieuzer nemen..... wat hebben mensen die iets vragen aan een antwoord als "ik denk.....(speculatie).....". Alleen als je zelf de snelheid van de AF hebt ervaren weet je waarover je het hebt.
En dat is wat anders dan, wat bijna iedereen doet, voor de M-serie elke keer terugvallen op een review die ze gelezen hebben over AF snelheid van de M1 voor de upgrade. Ja, dat was bagger. Maar dat is het nu niet meer. Amper verschil met jouw 100D (en ja, die heb ik ook getest naast de M3). Ook een prima keuze, maar niet de enigste....

Net zoals de gewichtsverdeling... juist met de iets grotere lenzen en de adapter komt het kantelpunt mooi daar te liggen. Werkt prima. En met hele zware lenzen houdt niemand alleen de camera body vast.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

o gelukkig krijg ik nu even les in hoe je een kamera vast moet houden, mensen tot ziens, was me een waar genoegen in het begin, nu de laatste tijd absoluut niet meer, wat een ......
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Closeshooter schreefCOLONo gelukkig krijg ik nu even les in hoe je een kamera vast moet houden, mensen tot ziens, was me een waar genoegen in het begin, nu de laatste tijd absoluut niet meer, wat een ......
Kort lontje? Waarom? De wereld is zoveel leuker zonder.... :D
Apple fan, Canon volger...
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

wibo53 schreefCOLON
Closeshooter schreefCOLONo gelukkig krijg ik nu even les in hoe je een kamera vast moet houden, mensen tot ziens, was me een waar genoegen in het begin, nu de laatste tijd absoluut niet meer, wat een ......
De wereld is zoveel leuker zonder.... :D
Op het ogenblik niet hoor :wink:
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar