Goede basislens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Harold1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2016 08:47

Ik overweeg een 100D of 700D aan te schaffen. Wat is nou een goede basis-opjectief voor deze camera? (max. ± € 800,)
Laatst gewijzigd door 1 op Harold1974, in totaal 20 keer gewijzigd.
Anoniem 3

Zonder twijfel de EFs 15-85.
Harold1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2016 08:47

Anoniem 3

Die bedoel ik.
Een prachtig all-round objectief dat in diverse reviews geprezen wordt.
Van groothoek tot behoorlijk tele, zeker op een Crop-camera.
Alom geprezen.

Ik heb 'm zelf, maar hij gaat bij mij niet in de verkoop

Succes ermee.
Harold1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2016 08:47

Weet jij ook of er Nederlandstalige reviews zijn van dit objectief?

Ik was niet van plan het 2e hands aan te schaffen. Ik koop hem nieuw met een body.
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Harold1974 schreefCOLONWeet jij ook of er Nederlandstalige reviews zijn van dit objectief?

Ik was niet van plan het 2e hands aan te schaffen. Ik koop hem nieuw met een body.
Indien je iets verder wil dan een "basis" objectief zou je ook eens naar de Sigma 18-200 of 18-300 kunnen kijken.
Heb je meer een allround lens.....

http://zoom.nl/artikel/reviews/23378-re ... hsm-c.html
Laatst gewijzigd door 1 op ajbeefde, in totaal 20 keer gewijzigd.
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

En vergeet de prachtige (Canon) 17-55 f/2.8 niet. Subliem objectief qua scherpte, kleurweergave en lekker lichtsterk.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ik zou eerst lekker starten met een 18-55 objectief die standaard bij deze camera's wordt geleverd. En ontdekken wat je zelf echt zoekt. Heb je lichtsterkte nodig, groothoek, meer tele etc.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Kijk eens naar de Tamron 17-50 2.8. (al dan niet met VC) Scherp, compact en lichtsterk en eventueel voorzien van stabilisatie.. Dit is een objectief dat zich al jaren bewezen heeft.
Hoewel beide hier genoemde Canon objectieven zeker niet slecht zijn hebben ze bij lange na niet de uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding van de Tamron.
Voor 339 euro (zonder stab.) of 419 euro (met stab.) zijn deze te koop. Hou je nog lekker geld over voor iets ander leuks.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

ajbeefde schreefCOLON
Harold1974 schreefCOLONWeet jij ook of er Nederlandstalige reviews zijn van dit objectief?

Ik was niet van plan het 2e hands aan te schaffen. Ik koop hem nieuw met een body.
Indien je iets verder wil dan een "basis" objectief zou je ook eens naar de Sigma 18-200 of 18-300 kunnen kijken.
Heb je meer een allround lens.....

http://zoom.nl/artikel/reviews/23378-re ... hsm-c.html

Iig geen 18-200 of 18-300mm, hierbij zijn de uiterste mm niet scherp.

Vwb de TS, een basislens aanraden ligt voor een ieder anders. Zoals Apple al aangeeft, start met de kitlens 18-55mm en kijk wat je dan echt nodig hebt. Tenzij je al weet waar je voorkeur voor fotografie naar uit gaat.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Jef-W schreefCOLON
ajbeefde schreefCOLON
Harold1974 schreefCOLONWeet jij ook of er Nederlandstalige reviews zijn van dit objectief?

Ik was niet van plan het 2e hands aan te schaffen. Ik koop hem nieuw met een body.
Indien je iets verder wil dan een "basis" objectief zou je ook eens naar de Sigma 18-200 of 18-300 kunnen kijken.
Heb je meer een allround lens.....

http://zoom.nl/artikel/reviews/23378-re ... hsm-c.html

Iig geen 18-200 of 18-300mm, hierbij zijn de uiterste mm niet scherp.

Vwb de TS, een basislens aanraden ligt voor een ieder anders. Zoals Apple al aangeeft, start met de kitlens 18-55mm en kijk wat je dan echt nodig hebt. Tenzij je al weet waar je voorkeur voor fotografie naar uit gaat.
18-55mm is ook niet een L kwaliteit lens :wink:

Op iedere zoom lens lever je "iets" in, maar net waar je voor kiest en wat je wilt uitgeven....

Hier nog een leuke test voor de TS... https://www.camerastuffreview.com/nl/si ... mm-c-nikon
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Harold1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2016 08:47

Jef-W schreefCOLON
ajbeefde schreefCOLON
Harold1974 schreefCOLONWeet jij ook of er Nederlandstalige reviews zijn van dit objectief?

Ik was niet van plan het 2e hands aan te schaffen. Ik koop hem nieuw met een body.
Indien je iets verder wil dan een "basis" objectief zou je ook eens naar de Sigma 18-200 of 18-300 kunnen kijken.
Heb je meer een allround lens.....

http://zoom.nl/artikel/reviews/23378-re ... hsm-c.html

Iig geen 18-200 of 18-300mm, hierbij zijn de uiterste mm niet scherp.

Vwb de TS, een basislens aanraden ligt voor een ieder anders. Zoals Apple al aangeeft, start met de kitlens 18-55mm en kijk wat je dan echt nodig hebt. Tenzij je al weet waar je voorkeur voor fotografie naar uit gaat.
Voornamelijk Landschap, architectuur, straatfotografie en macro. Ik zit in eerste instantie niet aan een telelens te denken.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ik zou zelf lekker starten met de 18-55. De kitlens. Deze is nog niet zo slecht als we sms doen denken. Ja er is altijd beter.

Als je zelf enige tijd fotografeert de basis onder de knie hebt kun je altijd nog overwegen om verder te kijken. Je hebt dan ook meer ervaring en je kunt dan op basis van je eigen kennis en eigen manier/style van fotograferen een keuzen maken.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Anoniem 3

Het blijkt wel weer dat zoveel zinnen zoveel eigenzinnen opleveren.

De een roept xx, de ander yy.

Het is aan TS om van uit die brij iets te destilleren.
Ik wens hem daarbij veel succes.
Harold1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2016 08:47

Ik had geen eenduidig antwoord verwacht. Wat mij wel verbaast is dat er door sommigen geadviseerd wordt te starten met de standaard kitlens, en dat terwijl deze nou niet echt goed uit de reviews naar voren komt. Maar het is een visie en daar is niks mis mee.

Ik koop liever meteen een objectief van een betere kwaliteit en betere eigenschappen. Ik ken mezelf, als ik de standaard kitlens eenmaal heb, dan investeer ik niet zo snel meer in een beter objectief met ongeveer hetzelfde bereik.

En stel, ik koop een beter objectief en die mocht mij niet bevallen, waar ik niet vanuit ga, dan ben ik zo`n objectief op de tweedehands markt zo weer kwijt.

Maar ik heb een paar opties gelezen die ik verder ga "onderzoeken". Tot dusver bedankt voor de reacties. Heel prettig zo`n actief forum.

PS: Adviezen per PB zijn ook welkom. Niet iedereen wil aan een openbare discussie deelnemen.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

De kitlens krijgt vaak de stempel dat deze niet goed is. Persoonlijk vind ik dat beetje onterecht. Het is en blijft de gene die de camera objectief combinatie bediend die de bepalende factor is voor het eindresultaat.

Ja er is altijd beter te verkrijgen, maar heb je dit nodig als je gaat starten. Dit is wat ik mij steeds meer afvraag. Op moment dat je start met het standaard objectief en eerst de basis onder de knie begint te krijgen. Leer je ook steeds meer wat jouw style van fotograferen is. En hierop zul je dan ook je vervolg keuze beter op kunnen afstemmen. Zelf in begin ook gestart met duurder objectief boven de 1000,- die achteraf niet de beste keus was. Achteraf had ik beter kunnen starten met standard objectief die bij de camera zat en eerst eens ontdekken wat ik echt wens en dan objectief aanschaffen. Had mij dan veel geld gescheeld :D , maar zoals je al opmerkte iedereen kijkt er anders tegen aan. Succes met het maken van je keuze.

Youtube filmpje van digitalrev. Soms over de top.
https://www.youtube.com/watch?v=1rQWggAX--s
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Harold1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2016 08:47

Bedankt voor je heldere toelichting.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Gezien de voorkeur voor fotografie is een lens die Gabriel voorstelde Canon EFs 15-85 een mooie optie of een lens met zo'n bereik.

Prima groothoek voor landschap, architectuur, en met 85mm kun je aardig wat afstand houden mbt personen voor straatfotografie.

Voor macro zou je er tussenringen tussen kunnen zetten
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Denk dat de meeste opties wel genoemd zijn. Persoonlijk denk ik dat de 15-85 inderdaad de beste vervanging is. Lekker allround en een bewezen goede lens.

Ben het erg eens met de stelling dat je heel goed eerst met de kitlens aan de slag kan. Je ontdekt dan welke branpunten je het meest gebruikt en waar je voorkeur ligt qua fotografie. Nog veel belangrijker is dat je op den duur zelf de beperkingen van je materiaal gaat zien/ervaren. Dit leert je het maximale er uit te halen en daar leer je veel van is mijn ervaring. Dat maakt een overstap ook veel leuker omdat je dan gelijk resultaat ziet :D
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Harold1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2016 08:47

Bedankt voor de reacties betreffende de standaard kitlens. Met deze visie heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken. Ik zal het nog eens in overweging nemen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar