Goede basislens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Harold1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2016 08:47

Zo`n forum als deze is onmisbaar !
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Fotokonijnenberg heeft een leuke optie voor een demo-versie. 700d + 18-55 STM voor 449

http://www.fotokonijnenberg.nl/fotocame ... urer=Canon
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Ik heb de 24mm f2.8 STM. Ook een heerlijk lensje voor z'n prijs.
Laatst gewijzigd door 1 op P71, in totaal 24 keer gewijzigd.
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Nog even over de scherpstelmotor, mijn bericht teruglezend zie ik een fout. De USM is een stuk sneller, en in het voordeel bij straatfotografie. Dit geplande gebruik, plus geen wens om te filmen spreekt ervoor om voor USM te kiezen ipv stm.

Wanneer je STM vergelijkt met de micromotor-scherpstelling van de budgetmodellen dan is stm de mooiere uitvoering, volgens reviewsites dead-on accuraat.

Waar het bij de eerste aanschaf ook op neer komt is het plan voor de toekomst. Zie je dit als je eerste kennismaking, koop dan goedkoop en ervaar wat je in de tas wilt gaan hebben.
Jouw voorkeur lezende wil ik je meegeven dat objectieven de belangrijkste aanschaf zijn, ze gaan zeer lang mee en zijn soms duurder dan de cam.
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Ik heb recent een collega geholpen met kiezen van camera en body en die is uitgekomen op een 700D met een 17-85 lens. Is als beginner die nog veel gaat ontdekken echt een mooie combinatie! 15-85 is misschien nog beter, maar dat heeft uiteraard zijn prijs.
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Ook opletten met de term USM ... daar zijn variaties in die dikwijls niet geweten zijn, er zijn USM lenzen met micromotor en USM met ring type aandrijving, wat een groot verschil maakt.

Bv. de 18-135 USM, die is echt een pak trager dan de 18-135 STM en de STM lenzen, zo goed als allemaal zijn scherper dan hun voorgangers.

Met een 10-18 IS STM + 18-55 IS STM + 55-250 IS STM heeft men een prima lichtgewicht setje voor een klein prijsje, zeker als er te combineren valt met een Canon cash back of tegoed aktie die een paar keer per jaar gehouden wordt.


De camera zelf, als de keuze is tussen een 700D en een 100D dan moet vraagsteller die toch eens in de hand gaan houden in de winkel en zien wat best in de hand ligt.

Persoonlijk zou ik nu eerder gaan voor de 750D +18-55 STM, amper 115 euro meer dan de 700D kit en de 750D heeft een nieuwere sensor (24 mp vs 18 mp) 19 cross type focuspunten, digic 6 beeldprocessor ipv. digic 5, wifi (wel ja ... ),
Harold1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2016 08:47

aflits schreefCOLONNog even over de scherpstelmotor, mijn bericht teruglezend zie ik een fout. De USM is een stuk sneller, en in het voordeel bij straatfotografie. Dit geplande gebruik, plus geen wens om te filmen spreekt ervoor om voor USM te kiezen ipv stm.

Wanneer je STM vergelijkt met de micromotor-scherpstelling van de budgetmodellen dan is stm de mooiere uitvoering, volgens reviewsites dead-on accuraat.

Waar het bij de eerste aanschaf ook op neer komt is het plan voor de toekomst. Zie je dit als je eerste kennismaking, koop dan goedkoop en ervaar wat je in de tas wilt gaan hebben.
Jouw voorkeur lezende wil ik je meegeven dat objectieven de belangrijkste aanschaf zijn, ze gaan zeer lang mee en zijn soms duurder dan de cam.
Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM
Canon EF 40 mm f/2.8 STM
Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM

Zijn bovenstaande objectieven die ik op het oog heb voor wat betreft de scherpstelmotor dan de "juiste" ?
Harold1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2016 08:47

Amberes schreefCOLON.............................................. Persoonlijk zou ik nu eerder gaan voor de 750D +18-55 STM, amper 115 euro meer dan de 700D kit en de 750D heeft een nieuwere sensor (24 mp vs 18 mp) 19 cross type focuspunten, digic 6 beeldprocessor ipv. digic 5, wifi (wel ja ... ),
Ik denk inderdaad, dat de 750D een betere keus is dan de 700D.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Zolang jij die 10-18 handmatig op oneindig instelt, diafragma mooi ergens op 8 zet en mensen niet van 1 meter recht in het gezicht fotografeert, krijg je alles scherp :D

Andere vraag en goedkopere optie (misschien hebben mensen redenen om je ervan af te praten) : waarom geen 50 mm 1.8? Is goedkope lens en het verschil tussen 40 en 50 mm is niet echt groot.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Harold1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2016 08:47

Er is mij eerder voorgesteld om voor de 50 mm 1.8 te kiezen. Maar de Canon EF 40 mm f/2.8 STM, werd goed gestest dus heb ik in eerste instantie die gekozen.

Dan wordt het objectieven lijstje (naast de kitlens) als volgt:
Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM
Canon EF 50mm f/1.8 STM objectief
Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM
Laatst gewijzigd door 2 op Harold1974, in totaal 24 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Voordeel van de suggestie van VFRood over de 50 mm is ook (en misschien wel vooral) een groter diafragma van 1.8. Dat geeft toch wat meer mogelijkheden om op een cropcam met de scherptediepte spelen. De 50mm 1.8 is er nu ook met STM en da's toch weer een stapje vooruit tov de "oude' versie II.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Grappig om je lenzen keuze nu te lezen.

Ik blijf nog steeds even bij je fotografie voorkeur. Al je met straatfotografie niet alleen gebouwen, maar ook mensen wilt vastleggen, lijkt me de keus voor een 15-85 meer voor de hand liggen dan de 18-55. Met max 85mm kun je wat meer afstand tot mensen houden.
Wil je dus ook evt mensen met straatfotografie vastleggen?
Zo niet, dan is de 18-55mm voor het begin prima.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Harold1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2016 08:47

@Jef-W, antwoord op jouw vraag, nee ik wil geen mensen met straatfotografie vastleggen. Het zal voornamelijk landschap en architectuur fotografie zijn.
Groothoek is dus erg belangrijk.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Okè Harald, dat maakt het een wat duidelijker. :wink:

Je kiest al duidleijk een richting iig die je op wilt gaan.

Waarom neem je ipv de 18-55mm niet meteen een 10-18mm + een echte macrolens.

Vwb de macrolens, wat wil je vastleggen hiermee?
Alleen bloemen, dan heb je aan een 50mm voldoende, wil je ook insecten en andere beestjes dan moet je meer richting 100mm+ gaan denken.

Door wat gerichter te vragen probeer ik wat info los te krijgen bij je, waardoor een lenskeuze/voorstel mss wat makkelijker wordt. :wink:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Landschap/architectuur/straatfotografie: 10-18 prima geschikt.
Macro... hmz... die 100 mm is op crop gelijk 160.... maar voor beestjes wel vaak nodig idd.


Maar dan heb je verder niets voor het dichterbij halen van zaken (op vakantie bijvoorbeeld) of voor architectuur details.
En dan zit ik toch stiekem ook nog aan een 55-250 te denken. Budget tele die best wel redelijk is.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Harold1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2016 08:47

Misschien is dat helemaal niet zo`n gek idee. Maar de aanschaf van een kitlens zijn de kosten niet. Daarom heb ik een aantal berichten al aangegeven om geen dure 15-85 mm of 17-55 mm aan te schaffen. Maar juist naast de (goedkope) kitlens voor een mooie groothoek en macro objectief te gaan.

Ik wil met het macro objectief meerdere kanten op kunnen. (planten, insecten ect,)
Een telelens verwacht ik niet te gebruiken.

Suggesties en aanbevelingen zijn welkom.
Laatst gewijzigd door 1 op Harold1974, in totaal 24 keer gewijzigd.
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Harold1974 schreefCOLONEr is mij eerder voorgesteld om voor de 50 mm 1.8 te kiezen. Maar de Canon EF 40 mm f/2.8 STM, werd goed gestest dus heb ik in eerste instantie die gekozen.

Dan wordt het objectieven lijstje (naast de kitlens) als volgt:
Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM
Canon EF 50mm f/1.8 STM objectief
Canon EF-S 60 mm 2.8 Macro USM
1) Wacht met die macro lens af tot je weet dat je aan macro wil beginnen.
2) Haal je een Sigma 105 mm OS 2.8 Macro of een Tamron 90 mm Macro, kan je gerust tweedehands kopen ook nog.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Prima, dan rest de vraag nog:
Jef-W schreefCOLON Vwb de macrolens, wat wil je vastleggen hiermee?
Alleen bloemen, dan heb je aan een 50mm voldoende, wil je ook insecten en andere beestjes dan moet je meer richting 100mm+ gaan denken.

Door wat gerichter te vragen probeer ik wat info los te krijgen bij je, waardoor een lenskeuze/voorstel mss wat makkelijker wordt. :wink:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

:mrgreen: Scheelde en minuutje Amberes. :mrgreen:

Zijn lekker actief iig hier :wink:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik heb een tokina 100 :D Afgezien van iets minder contrast een prima scherp macro-objectief :)

@ Amberes: inderdaad, macro is erg specifiek en niet voor iedereen weggelegd. Daarom heb ik ook geen Canon objectief daarvoor aangeschaft. Ik weet, dat ik er maximaal 3x per jaar gebruik van maak en dan is een budget macro van tokina helemaal niet gek. Dus eerst proberen wat je wilt, eventueel eerst tussenringen aanschaffen om te kijken hoe werkt het en IS het wat voor mij en dan kun je daarna verder kijken. De tussenringen raak je wel weer kwijt.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar