Aanpassingen zien in de zoeker voordat de opname is gemaakt

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Mloesoe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2016 19:27

Pas geleden heb ik mijn eerste Canon camera gekocht (Canon 750D).
Bij mijn vorige camera (Sony) kon ik terwijl ik door de zoeker keek o.a de witbalans aanpassen en dat gelijk zien voordat ik de foto maakte.. Nu moet ik eerst een foto maken voordat ik het effect kan zien...

Ik heb op de website van camerastuffreview dit gelezen:

''Ook kan je het effect van handmatig over- of onderbelichting of aanpassingen van de witbalans in de zoeker zien voordat je de opname maakt.''


Moet ik dit ergens instellen of is dit helemaal niet mogelijk bij de 750d??
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Je koopt een spiegelreflexcamera om rechtstreeks door de lens te kunnen kijken.
Hoezo verwacht je dan dat je software instellingen kunt zien in de zoeker?

Wat eventueel een optie zou kunnen zijn door de liveview te gebruiken op het scherm. Dan kun je idd bepaalde software aanpassingen zichtbaar krijgen
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik denk dat jouw vorige camera een elektronische zoeker had (of live view).
Canon spiegelreflexen kijk je zoals seoman aangeeft door de lens heen, hierdoor zie je alleen de instel mogelijkheden in een klein balkje.
(belichtings compensatie, sluitertijd, buffer, diafragma). Je ziet het allemaal zoals je het zonder camera ook ziet.
Ik denk dat de sony die je had de wb automatisch in de elektronische zoeker toepaste
Groeten,

Jichem
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Je Sony zal een compactcamera geweest zijn? Ik snap wat je bedoeld, ik had htzlfde toen ik overstapte van een Sony HX300 naar Canon EOS. Het antwoord is hierboven al gegeven, je zal het niet kunnen zien in je zoeker, wel in Liveview.
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

Ik heb op de website van camerastuffreview dit gelezen:

''Ook kan je het effect van handmatig over- of onderbelichting of aanpassingen van de witbalans in de zoeker zien voordat je de opname maakt.''


Moet ik dit ergens instellen of is dit helemaal niet mogelijk bij de 750d??
De CameraStufReview quote klopt letterlijk.

Ik lees de quote in twee delen.
Deel 1: "Ook kan je het effect van handmatig over- of onderbelichting in de zoeker zien voordat je de opname maakt".
Uitleg: "handmatig" houdt in dat ik de camera in de stand M moet zetten. Als ik vervolgens onder- of overbelicht ben dan is het pijltje niet meer in het midden. Staat het pijltje in de min kant dan ben ik onder belicht. Staat het pijltje in de plus kant dan ben ik overbelicht. Op bladzijde 29 van de handleiding zie je waar het pijltje, de "indicator belichtingsniveau", zit.
Zo zie ik "het effect van handmatig over- of onderbelichting voordat ik de opname maak".
Als je de zin leest dan zou je kunnen denken dat je het effect *door* de zoeker ziet dus hoe licht of donker de opname gaat worden, maar je ziet de indicator *in* de zoeker.

Deel 2: "of aanpassingen van de witbalans in de zoeker zien voordat je de opname maakt".
Uitleg: Op bladzijde 134 van de handleiding staat dat je de witbalans kunt aanpassen; witbalanscorrectie.
Als je dit hebt gedaan dan zie je in de zoeker een WB+/- teken (indicator) verschijnen.
Op bladzijde 29 van de handleidingmzie je waar deze witbalanscorrectie indicator te vinden is.
Uit de zin zou je kunnen opmaken dat je het effect van de witbalans aanpassing terug ziet *door* de zoeker, maar dat is dus niet het geval.
Je ziet alleen dat je een witbalans aanpassing hebt gemaakt omdat er een indicator aan is gegaan *in* de zoeker.

En voor het gemak is hier een link naar de nederlandse handleiding in PDF formaat.
http://gdlp01.c-wss.com/gds/7/030001846 ... ual_NL.pdf

Mijn 7D en 1Dmk3 laten ook zo'n witbalanscorrectie indicator zien in de zoeker.
En uiteraard hebben beide een belichtingsniveau indicator als ik de M stand selecteer.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Klopt zoals hierboven gezegd, je ziet niet het beeld veranderen, zoalsmet de Sony, maar de indicatoren zie je onderin je zoeker.
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

P71 schreefCOLONJe Sony zal een compactcamera geweest zijn? Ik snap wat je bedoeld, ik had htzlfde toen ik overstapte van een Sony HX300 naar Canon EOS. Het antwoord is hierboven al gegeven, je zal het niet kunnen zien in je zoeker, wel in Liveview.
Dit is een feature van de camera's die spiegelloos zijn. Bijvoorbeeld de Fujifilm X series, Sony a99, en a7 serie etc etc. Persoonlijk kan ik deze feature erg waarderen. Al heeft het mij wel enige tijd geduurd om het te adopteren. Zou het nu niet meer willen missen.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Mloesoe
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2016 19:27

Bedankt voor de reacties! Voor mij is het inmiddels duidelijk, dus dit topic kan weg :D

(Ik had trouwens een Sony A58, volgens mij is dat nog wel een spiegelreflex)
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

De A58 heeft naar mijn weten geen spiegel. Wel uiterlijk van een speigelcamera, maar valt onder de catogorie spiegelloos.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Apple schreefCOLON Persoonlijk kan ik deze feature erg waarderen. Al heeft het mij wel enige tijd geduurd om het te adopteren. Zou het nu niet meer willen missen.
Toch betwijfel ik de de noodzaak van die functies.
Misschien is het meten van de witbalans/scherpte/lichtsterkte met behulp van een cmossensor gewoon behelpen en zijn die correcties veel harder nodig dan bij een camera met verschillende sensoren voor verschillende eenheden.
Mijn oude compact camera nikkon 995, mijn telefoons en tablet zitten er vaker naast dan mijn 6d of 50d.
(en die 995 was duurder dan de 50D)

Verder zijn al die correcties later nog toe te passen via raw nabewerking.

Het scherm van een dslr kan je net zo veel vertellen, echter moet je dan eerst een foto schieten.
Mijn scherm staat gewoon uit maar als ik een lastige foto schiet dan kijk ik even terug.
Hoe dan ook, intelligent scherm of niet, jij moet de knoppen bedienen en daar zit de meeste tijd in.
Dan heb ik liever al een keer afgedrukt...
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Ik denk niet of die compact camera in RAW kan schieten.
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Noodzaak zal per persoon verschillen. Persoonlijk vind ik het geen noodzaak, maar handig hulpmiddel. Aantal jaar geleden van de 5D3's overgestapt op Fuji X camera's en ben nu zo gewend geraakt aan de EVF. Dat ik persoonlijk niet meer terug wil naar een OVF.

Enige tijd geleden een Canon 5Dr te leen gehad, omdat ik nieuwe camera wenste... leuke camera de 5Dr, maar miste het werken met een EVF. Vond de Sony a7r II meer bij mij passen. De EVF laat mij gelijk zien wat een (minimale) aanpassingen effect heeft op het eind resultaat. Tevens vind ik persoonlijk het werken met manual objectieven prettiger met een EVF. Het is meer persoonlijke voorkeur dan noodzaak. Nabewerking blijf ik persoonlijk evengoed gebruiken. Of ik nu een camera met een OVF of EVF gebruik. Witbalans staat hier altijd op auto als ik niet in een gecontroleerde licht omgeving fotografeer.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

De A58 heeft wel een spiegel , maar zo een half licht doorlatende.
Deze heeft wel een EVF waar je inderdaad alles meteen op ziet.

Belangrijker/interessanter vind ik zelf waarom Mloesoe over is gestapt van een sony dslr naar een canon dslr.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik vind de Sony EVF zoals in de moderne FF camera's zit niet echt fraai. Schrok er eerlijk gezegd van, een absolute no-go voor mij. Ik heb ook een Fuji X100 met hybride viewfinder, ook daar prefereer ik de optische variant. Neemt niet weg dat bepaalde features zeer fraai zijn. Grootste nadeel (voor mij) van een moderne EOS is het gegeven dat je de scherptediepte zo moeilijk kunt bepalen. Heb in mijn 5D2 een ander matglas om met de 85/1.2 beter scherptediepte te kunnen bepalen, maar voor de 5D3 zijn geen (originele ?) andere matglazen te koop.


Ik vind overigens de tekst van die review niet echt duidelijk. Het woord 'effect' kan zeker zorgen voor verwarring (zoals gebleken :wink: ).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar