fotograferen in rood omgevingslicht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
RamonaS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2016 19:59

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er iemand is die mij zou willen helpen met het volgende: in april ga ik mijn eerste trouwceremonie fotograferen en ik word meteen voor een (voor mij) flinke uitdaging gezet. De ceremonie vindt namelijk plaats in een donkere ruimte (heel weinig natuurlijk licht) en de ruimte wordt verlicht door meerdere rode spots, waardoor de gehele ruimte rood verlicht wordt. Ik heb tijdens een open dag van de locatie al even de ruimte kunnen bekijken, maar ben echter nog niet zo ervaren en was benieuwd naar jullie tips.

Ik werk met een hogere ISO (400 tot 800) en een niet al te snelle sluitertijd (1/40 - 1/50), aangezien ik wel omgevingslicht en zoveel mogelijk beeld van de ruimte mee wil nemen in mijn foto, echter hoe hoger de ISO hoe meer van het rode licht er meegenomen wordt op de foto. Door te flitsen (TTL) hef ik al wel een deel van de rode gloed in de gezichten van de mensen op, maar ik vind het zoeken naar de juiste balans nog erg moeilijk. En met juiste balans bedoel ik: niet te rood en niet te hard geflitst.

Hoe zouden jullie dit soort lichtomstandigheden aanpakken wat de camera instellingen betreft?

Alvast heeeeeeel erg bedankt voor de tips!

Ramona
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Het is een ruimte met rood licht en dan mag je verwachten dat de personen ook belicht worden door dat licht. Als je gaat flitsen, ga je licht mixen. Zou ik niet doen. Tenzij er echt geen foto's te maken zijn. Neem voor de zekerheid een grijskaart mee (of een vel wit papier) en maak daar dan regelmatig tussendoor foto's van en fotografeer zo veel mogelijk op de handmatige witbalans. Lukt dat niet, dan de opnamen gebruiken om na afloop (en natuurlijk heb je met deze omstandigheden met RAW gefotografeerd) alsnog de witbalans juist te zetten.

Experimenteer verder met een rood plastiekje voor je flitser....
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Gebruik je een bouncecard op je flitser? En is er een licht gekleurd plafond? Zo ja, dan zit je op de goede weg. Inderdaad gebruik je manuele camera instellingen met juiste belichting op je achtergrond met ongeveer een stop onderbelicht en ttl voor je flitser. Flits naat het plafond en gebruik de card om je bruidspaar in te vullen. Dit zou een basis kunnen zijn om te beginnen. Zoiezo Raw om kleur temp nadien te kunnen aanpassen. Belangrijk is dat je nog meer aandacht besteed om bewegingsonscherpte tegen te gaan. Beter scherpe foto's die kleurtechnisch niet goed zijn dan bewogen foto's. Hoewel vaak verfoeid, zwart/wit is voor menig fotograaf een uitweg geweest...

Ps, ik ben het er niet mee eens om je onderwerp bewust rood te houden omdat dat nu eenmaal de werkelijkheid was. Ik vind het belangrijk dat het onderwerp mooi belicht is terwijl de omgeving de sfeer uitdraagt die er ook is. Niet te verwarren met platflisten... Maar foto's waar het bruidspaar net zo rood oogt als je achtergrond zijn gewoon rijp voor z/w conversie. Mengen met licht zou juist wel mijn voorkeur hebben om juist de sfeer te behouden.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
RamonaS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2016 19:59

VFRood schreefCOLONHet is een ruimte met rood licht en dan mag je verwachten dat de personen ook belicht worden door dat licht. Als je gaat flitsen, ga je licht mixen. Zou ik niet doen. Tenzij er echt geen foto's te maken zijn. Neem voor de zekerheid een grijskaart mee (of een vel wit papier) en maak daar dan regelmatig tussendoor foto's van en fotografeer zo veel mogelijk op de handmatige witbalans. ...
Het is helaas geen optie om niet te flitsen, de ruimte is veel te donker en de personen zijn dan veel te rood. Het is inderdaad een goede tip om de grijskaart mee te nemen. Thanks.
RamonaS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2016 19:59

Beasar schreefCOLONGebruik je een bouncecard op je flitser? En is er een licht gekleurd plafond? Zo ja, dan zit je op de goede weg. Inderdaad gebruik je manuele camera instellingen met juiste belichting op je achtergrond met ongeveer een stop onderbelicht en ttl voor je flitser. ...... Belangrijk is dat je nog meer aandacht besteed om bewegingsonscherpte tegen te gaan.
Dank voor je reactie Beasar! Het is inderdaad wel nodig en mooier om te flitsen, anders is het echt te donker én zijn de mensen echt veel te rood. Ik gebruik de Canon 430EXII flitser. Deze heeft geen bouncekaart, maar die kan ik natuurlijk wel zelf maken. Is het risico dan niet groot dat ik in deze donkere omstandigheden teveel 'spiegelende ogen' krijg/reflecties van licht in de ogen (van het licht dat recht vooruit wordt gebounced door het kaartje?

Het plafond loopt in een punt (in het midden) omhoog (laag aan de zijkant en hoog in het midden) en is van wit glad materiaal. Het is gelukkig wel wit, maar bounct wel heftig :?

Mag ik vragen waarom de achtergrond 1 stop onderbelicht dient te worden?

Je zegt nog meer aandacht besteden aan voorkomen van bewegingsonscherpte: bedoel je dat ik voor de zekerheid toch nog hoger in de sluitertijd moet gaan zitten en het verlies aan licht dan weer compenseer met de flitser, of met de ISO? Ik gebruik de Tamron 24-70mm. Deze heeft stabilisatie, dus ik dacht dat ik wel safe zat rond de 1/50.

super bedankt voor je hulp!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Als simpele card op een 430II kan je deze goed gebruiken. http://www.aq4u.nl/catalog/OCWebShop/in ... uct_id=396
Reflectie in de ogen kan maar vind ik persoonlijk niet lelijk, geeft namelijk ook een sparkle in de ogen. Dit wordt met studiofotografie ook bewust (of onbewust) toegepast. Rode ogen heb ik geen last van.
Qua plafond moet je het gewoon proberen. Dat het materiaal glad is hoeft niet uit te maken. het gaat erom dat je de flitser omhoog richt en daardoor één enorme softbox maakt. Het is dan belangrijk dat je ook een beetje licht naar voren flist (card) om schaduwen onder wenkbrauwen en neuzen in te vullen.
Eén stop onderbelichten die ik uit veiligheid om de flitser wel te laten doen wat ik wil. Als de sensor al voldoende belicht is door het omgevingslicht zal de flitser door de ttl heel zacht flitsen. En dus niet het onderwerp invullen en/of bevriezen.
Maar onder belichten is vaak ook van belang om de sfeer goed weer te geven. De camera zal altijd proberen dezelfde belichting te simuleren. (18% grijs) Als de ruimte donker is zal de camera dit willen corrigeren en dus zal het eindresultaat lichter zijn dan de werkelijkheid. let dan wel dat je ook de flistcompensatie negatief instelt.
Hoger in ISO (1600/3200) is mogelijk maar dat zou ik enkel met een goede FF camera doen. 5DII / 5dIII / 6D en duurder.

De tamron is heel scherp, helemaal op F/4. Maar op F2.8 ook meer dan goed bruikbaar. 1/50 sec is goed haalbaar met dit objectief, maar niet met bruiloften. Je hebt voor veel situaties die maar in één keer goed kunnen. Met zo'n lange sluitertijd en VC heb je je eigen beweging wel onder controlle maar niet de beweging van het bruidspaar. Met 1/50 krijg je onherroepelijk bewegingsonscherpte van bewegende handen ed. Ik houd standaard 1/200 aan, tenzij ik niet anders kan.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Martin2016
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016 22:27

Als het plafond wit is en ook nog in een punt loopt, kun je proberen geheel te bounchen. Je afhankelijk van je positie het plafond en het bruidspaar, richt je je flitser daar volledig op het plafond waar je het licht vandaan wilt hebben. Liefst zo laag mogelijk. Licht alleen van boven is lelijk. Dit kost wel tijd, je kunt dan niet snel werken. Vooral veel oefenen.
Hoe heet de locatie waar je moet fotograferen? Dan kunnen we waarschijnlijk wel een foto googelen van de ruimte.

Neil van Niekerk heeft interessante tutorials over flitsen (veel bruidsfoto voorbeelden) op zijn website staan hij heeft ook boeken geschreven. Ik vind zijn werk erg fraai qua belichting.
http://neilvn.com/tangents/flash-photog ... ing-flash/
Let op het zijn meerdere pagina's boven en onderaan kun je doorbladeren.
Deze gaat over flitsen en omgevingslicht:
http://neilvn.com/tangents/flash-photog ... ent-light/
RamonaS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2016 19:59

Beasar schreefCOLONAls simpele card op een 430II kan je deze goed gebruiken. http://www.aq4u.nl/catalog/OCWebShop/in ... uct_id=396
thanks voor de link! Deze is wel een stuk groter dan het standaard bounce-kaartje in de flitser. Heb je hier goede ervaringen mee?
Beasar schreefCOLON dat het materiaal glad is hoeft niet uit te maken.
Ik bedoelde eigenlijk dat het materiaal van het plafond zo glad is :) -als in 'bijna glanzend/spiegelend'-, dat het enorm reflecteert. Maar wel wit, dus ik ga hem zeker gebruiken.
Beasar schreefCOLONverhogen van ISO (1600/3200) is mogelijk maar dat zou ik enkel met een goede FF camera doen. 5DII / 5dIII / 6D en duurder.
Ik heb zelf twee 5DII bodies, maar ik merk wel dat ik 1600ISO al vaak teveel ruis vind geven. Ik probeer niet boven de 800 te komen. Of misschien heb ik de ruisreductie achteraf nog niet genoeg onder controle. Ik gebruik daar nu Lightroom voor (voor de gehele workflow).
Beasar schreefCOLON 1/50 sec is goed haalbaar met dit objectief, maar niet met bruiloften. Je hebt voor veel situaties die maar in één keer goed kunnen. Met zo'n lange sluitertijd en VC heb je je eigen beweging wel onder controlle maar niet de beweging van het bruidspaar. Met 1/50 krijg je onherroepelijk bewegingsonscherpte van bewegende handen ed. Ik houd standaard 1/200 aan, tenzij ik niet anders kan.
Dat is waar ja. Dan ga ik toch maar wat hoger zitten met de sluitertijd. Dat zal dan waarschijnlijk wel wat omgevingslicht wegnemen in die ruimte, maar scherpte is wel belangrijker.

Wat zijn jouw meest gebruikte/favoriete diafragma's tijdens bruiloften als ik vragen mag?
RamonaS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2016 19:59

Martin2016 schreefCOLONHoe heet de locatie waar je moet fotograferen? Dan kunnen we waarschijnlijk wel een foto googelen van de ruimte.
Het is in het Koetshuis bij de Green Village te Nieuwegein: http://www.green-village.nl/trouwen/?galleryid=6

Dank je wel voor je links, die ga ik zeker bekijken!
En bedankt dat je ook met me mee wilt denken, dat waarder ik zeer! :D
Martin2016
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016 22:27

De locatie heeft inderdaad nul daglicht en donkere muren maar wel één grote reflectieparaplu in de vorm van het plafond. Dus niet getreurd dit gaat goed komen.
Ik heb foto's kunnen vinden van een andere fotograaf, ook in het koetshuis. Die heeft zeer waarschijnlijk geflits zoals Beasar beschrijft. De flitser bijna omhoog (70-80 graden) en dan een bouchcard erop om ook iets naar voren te flitsen en het bruidspaar in te vullen. Dit kun je bijna de hele tijd zo laten staan. Ook bij detail opnamen van bv de ringen omdoen.
Zie vlgd website, tweede echtpaar Sonja en Ronald. In de video staan nog meer foto's in die ruimte:
http://www.allround-fotografie.com/tag/utrecht/
Er is wel vrij veel geflits, dat kan niet anders, maar toch zie je wat van de sfeerverlichting. De rode lichten hebben geen invloed. Als je goed naar de slagschaduw onder de stoelen of bruidsjurk kijkt zie je dat het hoofdlicht van boven komt. De scherpte diepte heeft deze fotograaf ook goed. Ik denk dus toch ook een vrij hoge iso gebruiken. ISO 1600 moet toch kunnen met de mark II?
RamonaS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2016 19:59

Martin2016 schreefCOLONDe locatie heeft inderdaad nul daglicht en donkere muren maar wel één grote reflectieparaplu in de vorm van het plafond. Dus niet getreurd dit gaat goed komen.
dat hoor ik graag en geeft de burger moed :D
heb foto's kunnen vinden van een andere fotograaf, ook in het koetshuis. ...... De rode lichten hebben geen invloed.
thanks voor het zoeken! Het lijkt erop dat ze destijds alleen 2 kleine roze lampen hadden staan. Helaas nu inmiddels 4 grote, rode spots gericht op het bouncende plafond :oops: (in elke hoek van de ruimte één). Maar ik ga proberen dit met het flitsen op te lossen en d.m.v. een hogere ISO toch wat van de rode sfeerverlichting mee te pakken op de achtergrond...
Martin2016 schreefCOLON ISO1600 moet toch kunnen met de mark II?
Ja, dat lees ik vaker, maar ik vind dat je het toch wel goed ziet. Maar misschien is mijn ruisreductie in de nabewerking nog niet goed genoeg. En.... bekijk ik mijn foto's vaak bij een vergroting op mijn scherm en dit soort foto's van de ceremonie zullen waarschijnlijk niet zo groot door het bruidspaar bekeken worden.

By the way nogmaals bedankt voor die links naar Neil van Niekerk. Fijne en leerzame blogs! Als het goed is wordt er morgen knutselfoam bezorgd om zo'n Black Foamie Thing mee te maken :wink: Daar ga ik mee oefenen en als het lukt wil ik die gaan gebruiken voor de flitsfoto's in huis bij het opmaken van de bruid etc.... Hopelijk mooi, indirect flitslicht, wat natuurlijk oogt. Ben enthousiast over zijn techniek en blogs!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

RamonaS schreefCOLONthanks voor de link! Deze is wel een stuk groter dan het standaard bounce-kaartje in de flitser. Heb je hier goede ervaringen mee?
Ik heb deze inderdaad. Het was even wennen maar ik wil niet meer zonder. Het is stevig klitteband dus je raakt hem niet snel kwijt. De resultaten zijn prima, zeker voor de prijs.
RamonaS schreefCOLONWat zijn jouw meest gebruikte/favoriete diafragma's tijdens bruiloften als ik vragen mag?
Dat is natuurlijk afhankelijk van de situatie... Maar mijn favo is toch wel F/2 met de 50mm1.4 en F/3.2 met de 70-200.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Da's een mooi en goedkoop dingetje, Beasar. Thanks, die ga ik aanschaffen!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Wel even vermelden dat je van het forum bent Marco. Daar krijgt ons forum weer een euro sponsoring voor! (Via Martijn) ;)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

I know, bestel regelmatig bij hem. Maar 't kan niet vaak genoeg gezegd worden natuurlijk ;-)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Martin2016
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2016 22:27

RamonaS, is de reportage gelukt?
RamonaS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2016 19:59

Martin2016 schreefCOLONRamonaS, is de reportage gelukt?
Yes, is gelukt!! Bij gebrek aan een bouncekaartje in mijn flitser zelf met wit foam een grotere, staande 'bouncekaart' gemaakt en via het plafond geflitst. Hier en daar de foto's waar nodig in de nabewerking nog verder opgelicht. Gelukkig geen rare kleurzwemen of rode of paarse gezichten. Dankzij jullie hulp! :D

Thanks for asking!
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Ik ben wel nieuwsgierig naar de resultaten...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar