Matglas canon 7d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Sander Eggen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2015 15:05

Ik heb een Canon 7d en een aantal goede oude manual focus Pentax K lenzen die ik hierop gebruik. Goed scherpstellen is/blijft lastig omdat ik niet goed kan zien of het beeld door de zoeker goed scherp is.
Ik heb gehoord dat je het matglas kunt vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee of tips waar je dit eventueel kunt laten doen?

Alvast bedankt!!
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Van de Eos 7d kan je het matglas niet vervangen. Er zit een lcd in de zoeker dat je kan aanpassen.
Anoniem 3

Anko schreefCOLONVan de Eos 7d kan je het matglas niet vervangen. Er zit een lcd in de zoeker dat je kan aanpassen.
Dat klopt dus niet:
Zie dit filmpje:
KLIKKLIK

Overigens is het heel goed mogelijk om met een goede verloopring het focussignaal door te laten geven.
Werkt prima met mijn (nog oudere) Pentax-M42 objectieven...
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Aha, oké. Het gaat in het filmpje over de 7d mark 2. Ja, daarvan kan je wel het matglas vervangen. Maar van de 7d niet. Van de 7dII is trouwens wel nieuw voor mij :-).
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Spiegel1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2013 01:05

Dat Canon het niet levert wil niet zeggen dat het niet kan. (3 x niet :wink:)

Diverse aanbieders leveren passende matglazen.
Voor handmatige focus of oude Sigma's is een deelwig en microprisma's best handig.
Net als vroeger. Ik weet alleen niet of je dat €75 waard is.
En dan moet nog een beetje handig zijn om het er zelf in te zetten.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Ja, ik heb het in de gaten. Hoe krijg je het matglas goed afgesteld? Met verschillende shims. Vaker heb ik gehoord dat deze aangepaste matglazen best wel eens afwijken.

Over een splitprisma of microprismaraster: ergens zou ik het ook graag terug willen. Maar als ik met 1.2 of 2.8 een onderwerp in beeld heb, scherpstel en de compositie dan wijzig, dan wordt de foto al snel minder scherp. Ik gebruik dan ook zoveel mogelijk de af-punten die het dichtst bij mijn gewenst scherpstelpunt liggen. Wat dat betreft zou ik wel meer punten willen (heb een 5dII.)

Als ik bij de matglazen voor de 5dII kijk, dan gebruiken ze een matglas dat niet eens in de 5dII past. Beetje vreemd allemaal.

Katzeye had er eerder een voor de 5dII maar die zijn onvindbaar.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Anko schreefCOLONAls ik bij de matglazen voor de 5dII kijk, dan gebruiken ze een matglas dat niet eens in de 5dII past. Beetje vreemd allemaal.
Volgens mij is dat omdat zij matglazen die voor de 1(D)-serie geschikt zijn gebruiken, en die op maat maken voor andere camera's.
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Builder schreefCOLON
Anko schreefCOLONAls ik bij de matglazen voor de 5dII kijk, dan gebruiken ze een matglas dat niet eens in de 5dII past. Beetje vreemd allemaal.
Volgens mij is dat omdat zij matglazen die voor de 1(D)-serie geschikt zijn gebruiken, en die op maat maken voor andere camera's.
Als het inderdaad goed past en nauwkeurig is, dan houd ik me er warm voor aanbevolen.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik heb mijn 7d laten repareren bij Rofa. Die hebben toen meteen het matglas vervangen..
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar