Shuttercounts Canon 5DII

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
henkdew
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2010 09:58

Dag forumleden
Er zullen vast leden zijn die mij uitleg kunnen geven over het volgende .
Mijn 5DII is de teller van de eerste 10.000 reeds gepasseerd en staat nu op 7301 dus tweede serie maar het vreemde is met EOS-info krijg ik een shuttercount van 12024 .
Wie kan mij verklaren wat hier aan de hand is .
Nog een vreemd verschijnsel is dat ie met de ene kaart 12026 aangeeft en met de eerdere (dus een andere kaart) voor de test geeft ie 12024 aan .
Ook dacht ik dat het misschien iets te maken kon hebben met de datum maar dat is niet het geval , had de camera datum even terug gezet naar een eerdere datum maar hij blijft 12024 aangeven met de kaart die voor de eerste test in de camera zat op de kaart van de eerste test gaf hij 12026 aan omdat ik nadat ik de kaart had geformateerd 2 foto's had gemaakt om de huidige stand weer te geven .

Het is gewoon een vreemd verschijnsel want hij werkt verder uitstekend en doet wat ik van hem verlang .
Of zou het nog te maken kunnen hebben dat ik zo nu en dan wel eens een kort filmpje maak maar dat is meer voor de fun .

Henk uit Wirdum (GN)
Canon 5DII / Canon 40D / Canon 70-200 F4 IS L / Canon 24-105 IS L / Canon EFS 18-200 / Canon 50mm I/II / Canon 28mm F2.8 / Tamron 70-300mm DI-VC-USD / canon speedlite 430EXII / Metz 54-4i / Panagor 50mm en 90mm .
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

Normaal gesproken is elke foto een 'shuttercount' extra.
Maar als je LiveView aanzet en later weer uit, dan moet de sluiter ook open en weer dicht.
Dit telt ook op bij de 'shuttercount' van het sluitermechanisme.
De teller die aan de bestandsnaam vast hangt kan handmatig worden aangepast en kan per kaart verschillen.
Aan de hand van het bestandsnaamnummer op een kaart kan je nooit de 'shuttercount' relateren.
Als ik een geheugenkaart van mij in jou toestel stop (of andersom) dan is deze teller ook aangepast.
Grote kans dat mijn bestandsnaamnummer dan is versprongen (of andersom).
Maar dit zijn allemaal gedachten die ik zelf in de loop der jaren heb opgedaan.
Als het technisch toch nog anders ligt, dan zal dat hieronder wel worden uiteengezet.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
Gebruikers-avatar
henkdew
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2010 09:58

Canon 7D schreefCOLONNormaal gesproken is elke foto een 'shuttercount' extra.
Maar als je LiveView aanzet en later weer uit, dan moet de sluiter ook open en weer dicht.
Dit telt ook op bij de 'shuttercount' van het sluitermechanisme.
De teller die aan de bestandsnaam vast hangt kan handmatig worden aangepast en kan per kaart verschillen.
Aan de hand van het bestandsnaamnummer op een kaart kan je nooit de 'shuttercount' relateren.
Als ik een geheugenkaart van mij in jou toestel stop (of andersom) dan is deze teller ook aangepast.
Grote kans dat mijn bestandsnaamnummer dan is versprongen (of andersom).
Maar dit zijn allemaal gedachten die ik zelf in de loop der jaren heb opgedaan.
Als het technisch toch nog anders ligt, dan zal dat hieronder wel worden uiteengezet.

Het verhaal van liveview van je dat klopt niet denk ik want dan zou de teller van Eosinfo meer aangeven dan de teller die de camera zelf aangeeft nu is het van Eosinfo lager dan die van de camera .
Ene zekere Hans had mij een programmaatje gestuurd maar die is mij bekend en geeft het zelfde weer als het andere programma .
Heb nog met Rofarepair gebeld en als ik wilde weten hoeveel shuttercounts mijn camera heeft zij konden het wel uitlezen met een speciale programma van Canon , zij vertelden ook nog als er een nieuwe sluiter word ingezet gaat de teller ook weer op nul maar dan nog kunnen ze het totale aantal shuttercounts uitlezen .
Het handmatig terugzetten van de teller door een fotograaf lijkt mij niet heel waarschijnlijk , of je moet al enig uitleg hebben hoe dit te doen ik heb het nog nooit gehoord dat dit zou kunnen .

Henk uit Wirdum (GN)
Canon 5DII / Canon 40D / Canon 70-200 F4 IS L / Canon 24-105 IS L / Canon EFS 18-200 / Canon 50mm I/II / Canon 28mm F2.8 / Tamron 70-300mm DI-VC-USD / canon speedlite 430EXII / Metz 54-4i / Panagor 50mm en 90mm .
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Voor zover ik me herinner, de cam kijkt ook naar bestaande nummers op een kaartje.
misschien kan je proberen er een kaart in te duwen met daarop één foto, waarvan je het nummer in de bestandsnaam flink wijzigt?
De shutter count van de cam zelf is niet te wijzigen.
Gebruikers-avatar
henkdew
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2010 09:58

aflits schreefCOLON misschien kan je proberen er een kaart in te duwen met daarop één foto, waarvan je het nummer in de bestandsnaam flink wijzigt?

Ook dit maakt niets uit voor alle zekerheid heb ik ook nog het geheugen batterijtje eruit gehaald alsmede de accu's zodat alle stroom uit de camera was , de kaart in de computer geheel geformatteerd zodat er niks meer op stond maar als je de kaart in de camera stopt dan zeurt ie dat de kaart in de camera moet worden geformatteerd .
Na dit te hebben gedaan met de camera een foto maken en kijken wat de teller van de camera doet en ja hij gaat gewoon verder met waar ie is gebleven en ik geef hem groot gelijk anders zou het een warboel worden met de nummering van de foto's .
En met Eosinfo geeft ie net als de eerste keer 500 kliks minder aan dan de camera teller .

Henk uit Wirdum (GN)

En nee de camera gaat nog lang niet weg ik vind het een super camera .
Canon 5DII / Canon 40D / Canon 70-200 F4 IS L / Canon 24-105 IS L / Canon EFS 18-200 / Canon 50mm I/II / Canon 28mm F2.8 / Tamron 70-300mm DI-VC-USD / canon speedlite 430EXII / Metz 54-4i / Panagor 50mm en 90mm .
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar