Ik heb een vraag die tot nu toe niemand mij duidelijk kan uit leggen .
mijn 7D2 heeft een APS-C sensor nu heeft een maatje van me een 5D3 een FF dus.
nu gaan we samen wel eens op pad bv naar de H.V. als we dan foto's maken hebben we het er wel eens over welke sluitertijd hij op dat moment heeft en welke iso .
hoe kan het dat hij met dezelfde instellingen bv iso 800 F7.1 een hogere sluitertijd heeft dan ik met mijn 7D2 ??
APS-C vs full frame
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Bedoel je dat de FF een langere sluitingstijd heeft dan de APS-C?
Ik zou het eerder andersom verwachten. Met een crop moet je de F7.1 vermenigvuldigen met de cropfactor, in dit geval 1,6, waardoor je bij de crop-camera een langere sluitertijd (1,6x langer) zou moeten hebben dan de full-frame voor dezelfde belichting.
Als ik het goed begrijp in ieder geval...
Ik zou het eerder andersom verwachten. Met een crop moet je de F7.1 vermenigvuldigen met de cropfactor, in dit geval 1,6, waardoor je bij de crop-camera een langere sluitertijd (1,6x langer) zou moeten hebben dan de full-frame voor dezelfde belichting.
Als ik het goed begrijp in ieder geval...
It's not the quality of the pots that makes food taste good
nee de FF heeft kortere sluitertijd . als ik bv een 1/200 heb (7d2) dan heeft de 5D3 bv 1/640
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
- seoman
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1144
- GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
- WoonplaatsCOLON nijmegen
De pixels van een ff zijn veel groter, vangen dus meer licht op bij de zelfde belichting instellingen.
De 5D3 heeft pixels die een 2.347826087 keer zo goot oppervlak hebben tov de 7D2
Dat betekend dus dat zo'n pixel 2.347826087 minder licht nodig heeft om de zelfde waarde te krijgen.
De tijd om te belichten zou dus ongeveer 2.3* korter mogen zijn.
FF is niet bepalend in dit verhaal. Het gaat echt om de verhouding sensor grote en de hoeveelheid megapixels.
De FF 5DS, heeft ongeveer even grote pixels als de 7D2.
Ze zullen dus ongeveer even hongerig zijn voor licht.
Editeinde edit
De 5D3 heeft pixels die een 2.347826087 keer zo goot oppervlak hebben tov de 7D2
Dat betekend dus dat zo'n pixel 2.347826087 minder licht nodig heeft om de zelfde waarde te krijgen.
De tijd om te belichten zou dus ongeveer 2.3* korter mogen zijn.
FF is niet bepalend in dit verhaal. Het gaat echt om de verhouding sensor grote en de hoeveelheid megapixels.
De FF 5DS, heeft ongeveer even grote pixels als de 7D2.
Ze zullen dus ongeveer even hongerig zijn voor licht.
Edit
CodeCOLON Alles selecteren
die 2.3 klopt niet (heb ik fout berekend)
canon stelt dat de 7D2 4.14 µm² is en de 5D3 6.25 µm²
dat scheelt maar 1.5 keer
Laatst gewijzigd door 1 op seoman, in totaal 17 keer gewijzigd.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
dus bij de 5Ds zal je meer ruis hebben en op dezelfde sluitertijd uitkomen als van de 7D2? begrijp ik dat goed?
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
- seoman
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1144
- GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
- WoonplaatsCOLON nijmegen
@boko
Ik wil niet ingaan op de ruis maar qua sluitertijd ja!
Ik wil niet ingaan op de ruis maar qua sluitertijd ja!
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Wat heeft het formaat van de sensor te maken met sluitertijd?
Niets toch?
Je belicht een bepaalde uitsnede met een bepaalde lichtmeet-methode. Daar heeft sensorformaat weinig mee te maken. Wel pakt een full-frame bij eenzelfde brandpunt een grotere uitsnede (en misschien daardoor ook meer lichte delen en daardoor een snellere sluitertijd)
Maar als je beiden een egaal verlichte muur fotografeert dan zullen beide camera's met dezelfde sluitertijd komen hoor. De belichting is immers hetzelfde.
Denk je dat, als je in de studio een flitser op een bepaalde kracht instelt, je bij de twee camera's totaal verschillende belichtingen krijgt? Denk het niet
Niets toch?
Je belicht een bepaalde uitsnede met een bepaalde lichtmeet-methode. Daar heeft sensorformaat weinig mee te maken. Wel pakt een full-frame bij eenzelfde brandpunt een grotere uitsnede (en misschien daardoor ook meer lichte delen en daardoor een snellere sluitertijd)
Maar als je beiden een egaal verlichte muur fotografeert dan zullen beide camera's met dezelfde sluitertijd komen hoor. De belichting is immers hetzelfde.
Denk je dat, als je in de studio een flitser op een bepaalde kracht instelt, je bij de twee camera's totaal verschillende belichtingen krijgt? Denk het niet
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- VFRood
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3567
- GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
- WoonplaatsCOLON Prov. Groningen
Kun jij dat makkelijk uittesten, Jeroen?
Als je een FF hebt, heeft die grotere lichtgevoelige cellen. Ik kan me dan voorstellen dat zeker de eerste 5d met 12 mp op ff lichtgevoeliger is als camera dan een 7dII volgeplempd met die lichtgevoelige cellen.
https://www.maartenvandekamp.nl/verschi ... op-sensor/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.digitalefotografietips.nl/ap ... ull-frame/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dicamera.nl/uitleg/full-frame/" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurlijk het ruisverhaal, maar ook in combinatie met lichtopbrengst.... Dat zijn zomaar 3 die ik kon vinden.
En nog een engelstalige...
http://photo.stackexchange.com/question ... -low-light" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je een FF hebt, heeft die grotere lichtgevoelige cellen. Ik kan me dan voorstellen dat zeker de eerste 5d met 12 mp op ff lichtgevoeliger is als camera dan een 7dII volgeplempd met die lichtgevoelige cellen.
https://www.maartenvandekamp.nl/verschi ... op-sensor/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.digitalefotografietips.nl/ap ... ull-frame/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dicamera.nl/uitleg/full-frame/" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurlijk het ruisverhaal, maar ook in combinatie met lichtopbrengst.... Dat zijn zomaar 3 die ik kon vinden.
En nog een engelstalige...
http://photo.stackexchange.com/question ... -low-light" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 2 op VFRood, in totaal 18 keer gewijzigd.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
- seoman
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1144
- GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
- WoonplaatsCOLON nijmegen
Jeroen ik stel heel specifiek pixel grootte. sensor oppervlak en de hoeveelheid pixels dat oppervlak heeft.
Het formaat opzich heeft er geen invloed op.
Het formaat opzich heeft er geen invloed op.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Voor mij is dat lastig testen; heb geen APS-c-camera's in de buurt.
Maar het is toch logisch. Als je een lamp instelt en controleert met een lichtmeter; op bijvoorbeeld 1/200 bij f/5.6 op iso 100. Dan is die belichting een bepaalde EV-waarde (heb me nooit in die formule verdiept)
Maar welke camera ik dan ook gebruik; die belichting blijft hetzelfde. Het zal niet zo zijn dat hij bij de aps-c-camera correct belicht is en dat die full frame dan opeens een foto maakt die ruim 1.5 stop te donker is
Maar het is toch logisch. Als je een lamp instelt en controleert met een lichtmeter; op bijvoorbeeld 1/200 bij f/5.6 op iso 100. Dan is die belichting een bepaalde EV-waarde (heb me nooit in die formule verdiept)
Maar welke camera ik dan ook gebruik; die belichting blijft hetzelfde. Het zal niet zo zijn dat hij bij de aps-c-camera correct belicht is en dat die full frame dan opeens een foto maakt die ruim 1.5 stop te donker is
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- VFRood
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3567
- GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
- WoonplaatsCOLON Prov. Groningen
Volgens mij moet je bij een lichtmeter ook het formaat invullen....
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
seoman schreefCOLONJeroen ik stel heel specifiek pixel grootte. sensor oppervlak en de hoeveelheid pixels dat oppervlak heeft.
Het formaat opzich heeft er geen invloed op.
Ware het niet dat lichtmeting gebeurd voordat het sluitergordijn opengaat
Maar goed, een stukje software zou daar nog rekening mee kunnen houden.
Je hebt gelijk dat de ene sensor iets meer licht ontvangt dan de andere. Immers een wasteil vangt ook meer regenwater bij dezelfde tijd dan een emmertje van mijn 3-jarig buurmeisje.
Maar dit zorgt bij een camera niet voor verschillende belichtingen. Wel voor betere ruisprestaties
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Welk type dan? Ben nu met mijn tweede lichtmeter bezig en kan me niet herinneren dat ik het ooit in heb moeten vullen. Ook die we op de zaak hebben heeft dat niet, dus dat maakt 3.VFRood schreefCOLONVolgens mij moet je bij een lichtmeter ook het formaat invullen....
Gaat mijn lichtmeter toch geen bal aan met wat voor camera ik werk; een belichting van een onderwerp is een belichting van een onderwerp. Al ga ik het tekenen in plaats van fotograferen; met die belichtingsmeter kan ik wel een gebalanceerde belichting maken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Maar mocht het wel zo zijn dat het een verschil maakt; dan denk ik dat Jan Boels hier vast binnen no-time een berg artikelen over kan opduikelen waaraan het te staven is
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- seoman
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1144
- GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
- WoonplaatsCOLON nijmegen
Visualiseer een emmer en een theekopjes. zet ze in de regen en zullen beiden met met een laagje water vullen.
Stel er komt 1cm water in te staan.
Dan heeft de emmer 100cl gevangen en het kopje maar 5cl
De software stelt hoeveel licht je nodig hebt. Ik ga er van uit dat tijdens het programeren de eigenschappen van de lichtt meter en de sensor wel verrekend zijn.
Stel er komt 1cm water in te staan.
Dan heeft de emmer 100cl gevangen en het kopje maar 5cl
De software stelt hoeveel licht je nodig hebt. Ik ga er van uit dat tijdens het programeren de eigenschappen van de lichtt meter en de sensor wel verrekend zijn.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Ik volg je wel in je theorie hoor. (Zie mijn wasteil en emmertje van het buurmeisje)
Maar het gaat er bij mij niet in dat de grootte van de ontvangertjes op de sensor bepalend zijn voor het berekenen van de belichtingswaarde. Dat zou in het voorbeeld van de 7D2 met een sluitertijd van 1/200 de 5D mk III totaal ongeschikt maken om te werken in een studioomgeving omdat je met 1/640 problemen krijgt met de synchronisatie van de flitser.
Het is dat ik geen APS-C meer heb anders had ik het ongelijk wel bewezen
Maar het gaat er bij mij niet in dat de grootte van de ontvangertjes op de sensor bepalend zijn voor het berekenen van de belichtingswaarde. Dat zou in het voorbeeld van de 7D2 met een sluitertijd van 1/200 de 5D mk III totaal ongeschikt maken om te werken in een studioomgeving omdat je met 1/640 problemen krijgt met de synchronisatie van de flitser.
Het is dat ik geen APS-C meer heb anders had ik het ongelijk wel bewezen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- VFRood
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3567
- GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
- WoonplaatsCOLON Prov. Groningen
Jammer. Misschien dat er vrijwilligers bij jou in de buurt zijn die wel een aps-c hebben die dat eventueel kunnen doen? Jij hebt immers gecontroleerde omstandigheden...
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
- seoman
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1144
- GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
- WoonplaatsCOLON nijmegen
Mag ik aandragen dat 100iso een totaal fictief getal is en dat dit wel eens hele andere versterkings factoren kunnen zijn bij verschillende sensoren..
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
- seoman
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1144
- GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
- WoonplaatsCOLON nijmegen
Er wordt bij veel camera's gesproken over optimale iso waardes.
Het zou mij niets verbazen dat dat die waardes precies verschillen met de pixel grootte
Het zou mij niets verbazen dat dat die waardes precies verschillen met de pixel grootte
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
De instelling "iso 100" is zelden echt iso 100. Dat klopt. Daar zit altijd wel een afwijking in en ze noemen het iso 100. dat kan het e.e.a. qua belichting compenseren. Maar het scheelt geen anderhalve stop.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede