weergave lichtmeter in M-stand 7D mark II

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een 7D Mark II ;-) Waar ik alleen niet uitkom is de weergave van de lichtmeter in de zoeker in de M-stand, van mijn 6D en daarvoor 600D was ik gewend deze in de zoeker te zien maar het lijkt er sterk op dat bij deze canon er alleen uiterst rechts verticaal een soort lichtmeter is (zonder de stops, slechts wat puntjes en een pijltje naar boven en naar beneden en de 0-waarde). Ik ben erg benieuwd hoe andere 7D mark II bezitters dit ervaren en hiermee om gaan, of dat zij wellicht toch een instelling hebben gevonden om de lichtmeter net als in de andere modellen toch in de zoeker te krijgen.
Alvast bedankt voor jullie reacties! Verder gewoon een heerlijke camera hoor!!!
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Hoi.
Ik heb ook een 7DMII en ik werk meestal op de M stand. Het is even wennen dat lichtmeter links zit maar daar wen je snel aan.
Dus wat meer gaan spelen met de camera en je mist het niet meer in de zoeker..

Groet
Leo
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

Leo, je zegt links maar je bedoelt rechts, verticaal toch of niet? Het gaat inmiddels al wat beter! Bedankt voor je reactie, verder wel een toffe camera he?
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Ehhh rechts ja... :oops: :lol: en ja hoor prima camera..
Ik had de "gewone" 7D een tijdje geleden verkocht en de 5D Mark III gekocht, deze bevalt ook geweldig, maar ik miste de snelheid en was toch ook een beetje gewend aan de crop van deze camera.. vandaar opnieuw de 7D MII gekocht.
Geweldige camera... veel plezier ermee..

Groet
Leo
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Gebruikers-avatar
MvdVaart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 19:18
CONTACTCOLON

Als je M stand gebruikt met auto ISO, komt hij weer onder in de zoeker te staan.

Er zijn meer mensen die hier last van hebben. (http://photography-on-the.net/forum/sho ... 129&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;)

Van mij mag de belichtingsmeter indicator dan ook op 2 plaatsen komen te staan. (onder en rechts )
Het is nu of je met je oog naar rechts moet kijken of de belichting juist is.....
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

Ja, dat van de auto ISO had ik ook gelezen in de handleiding, maar ik bepaal het liefst zelf mijn iso, toch een vreemde keus van Canon…
het is inderdaad wel even wennen.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Hallo,

Het minst kwade als alternatief is de AV mode kiezen. Je stelt zelf je diafragma en je ISO waarde in. De Camera stelt dan gelijker tijd een juiste belichting in die direct reageert wanneer je een van de twee waarden verandert. Dit werkt snel en prettig maar het blijft van de zotte, dat er geen goed leesbare belichting compensatie meter zichtbaar is. Mijn ervaring is, dat de ene keer het met de verticale meter meevalt en wanneer je denkt de juiste in de zoeker kijkstand gevonden te hebben......
Maar AV werkt daarom toch sneller en beter en de resultaten zijn heel erg goed..

Vr. gr.

Roel Jansen.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

misschien een domme vraag van een amateur fotograaf hier. maar waarom zou je in de M stand willen fotograferen als je bv wildlife of macro of sport fotografeert . studio fotografie kan ik me dat voorstellen .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

Boko: in de M-stand heb je volledige controle, ook bij wildlife, macro en sport, bij sport wil soms juist met hele snelle en soms met hele langzame sluitertijden werken, en bij macro wil ik ook graag zelf spelen met welk diafragma omdat dat juist via het kleine scherptedieptebereik enorm kan verschillen, ook zijn er situaties (tegenlicht of sneeuw) waarbij je juist wilt onder- of overbelichten, probeer het maar eens…
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Boko,

Het zijn zoals we allemaal weten 3 factoren die belangrijk zijn om een foto te maken. En dat geldt uiteraard ook voor de7DII. Anders dan vroeger met analoog zijn er nu meer specifieke programma’s. Maar in principe wil je al die programma’s op jouw eigen manier gebruiken om je foto te kunnen beïnvloeden. Bij b.v. Natuur fotografie wil ik zelf alle 3 de waarden in de M stand kunnen instellen. Dat kan dus wel met de 7DII. Maar e.e.a. is uitgevoerd op een wijze, die op zijn zachts gezegd erg slecht zichtbaar is. Terwijl het duidelijk is dat een goed leesbare belichting compensatie wel degelijk mogelijk is en nu wel gelinked is met diverse modes maar niet met Manual! De AV stand werkt e.e.a in principe met een ingebouwde belichting meter! De grote speelruimte kan hier worden veroorzaakt om ISO te verhogen of verlagen en/of werken met met Auto ISO. Wanneer er een duidelijk en werkbare verticale meter zou zijn is het de beste Camera die je kunt wensen.
Laten we hopen dat e.e.a. snel verholpen wordt.

Vr. gr.

Roel J.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Liesbethvist,

Onze berichten hebben elkaar overlapt.
Maar je geeft hier een paar heel goede voorbeelden. Met name wil ik proberen wat er gebeurt met handmatig scherpstellen met
het Macro objectief in de AV stand. Of je inderdaad een perfect belichting voor je object gaat krijgen. Het zou namelijk welk kunnen.

Vr. gr.

Roel J.
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

Roel,
als ik macro fotografeer doe ik dat altijd: a. op statief, b. stel handmatig scherp en c. in de M-stand. Je kan dan verschillende belichtingen maken en kijken wat de effecten zijn, bij de AV-stand is het toch de camera die de sluitertijd gaat bepalen en soms wil je gewoon net iets donkerder of lichter, afhankelijk van de situatie, succes met proberen!
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Liesbethvist schreefCOLONBoko: in de M-stand heb je volledige controle, ook bij wildlife, macro en sport, bij sport wil soms juist met hele snelle en soms met hele langzame sluitertijden werken, en bij macro wil ik ook graag zelf spelen met welk diafragma omdat dat juist via het kleine scherptedieptebereik enorm kan verschillen, ook zijn er situaties (tegenlicht of sneeuw) waarbij je juist wilt onder- of overbelichten, probeer het maar eens…
ik heb dit meerdere keren geprobeerd maar vind het totaal niet prettig werken , zeker niet als je bv vogels fotografeert. en met onder of over belichten kan je ook op de AV stand doen . ik werk meestal in de AV stand. omdat bv een vuurgoudhaan geen 1 seconde stil zit heb je gewoon niet de tijd om diafragma en sluitertijd in te stellen .
en daarbij als ik op AV werk en F4 gebruik en de camera komt met een sluitertijd van 1/1000 (voor de juiste belichting) dan zou ik op M ook op F4 en 1/1000 uitkomen voor dezelfde belichting.
dus ik snap niet waarom je onnodig werk zou willen doen voor hetzelfde. in studio's of met bijzondere licht omstandigheden (waar je tijd hebt om beide te doen ) kan ik me dat voorstellen .
maar verder zie ik de voordelen er niet van in.
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar