Histogram afkaderen in de 5d2

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Stel je maakt een foto van een persoon met tegenlicht. Het histogram zal aangeven dat ie overbelicht is, ws zelfs aan het clippen.
Maar omdat je tegenlicht hebt moeten de highlights wel clippen. Kun je dan toch aan het histogram (op de 5d2) zien dat het gezicht wel goed is belicht?
Oftewel kun je het gebied dat juist belicht dient te worden op de 5d2 afkaderen en uitlezen in het histogram ipv de hele foto?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Is het niet zo dat de huidtinten meer rond de midtonen zitten? Dan zou in theorie een deel van het historgram in het midden of iets daarboven moeten zitten. Maar dat kan je volgens mij niet goed zien. Hoe meer pixels er overbelicht/wit zijn, hoe minder pixels er dus overblijven om weer te geven in de histogram voor het gezicht. Dus: in theorie kan je dat aflezen, in de praktijk lijkt mij dat verdomd moeilijk.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Mijn vraag gaat over of het histogram altijd over het volle sensor beeld gaat of dat je het histogram op een bepaald punt/ vlak binnen dat beeld kunt afstemmen.
Ik hoop dat de vraag zo duidelijker is gesteld.
Laatst gewijzigd door 1 op One-Eye-Jack, in totaal 19 keer gewijzigd.
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Als dat kan, zal het sowieso in je handleiding staan. Even een zoekopdracht in de digitale versie ervan vertelt je waarschijnlijk zo wat je wilt weten.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Gewoon eerst inzoomen (afkaderen) op het deel wat je goed belicht wilt hebben.... histogram checken en als dat ok is uitzoomen.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Ton Canon schreefCOLONGewoon eerst inzoomen (afkaderen) op het deel wat je goed belicht wilt hebben.... histogram checken en als dat ok is uitzoomen.
Zou spot lichtmeting niet nauwkeuriger zijn?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Dat hangt heel erg af van de sfeer die je wilt neerzetten in een foto. Wil je die overbelichte luchtachtergrond bewust? Is het portret of half/fullbody? Als je bij fullbody spotmeting doet wordt de omgeving dichtbij de persoon erg donker als de lucht fel is.
Ik zou niet gauw spotmeting gebruiken. Als de persoon er goed op moet en je wilt ook nog details van de omgeving zien zonder uitgebeten luchten kun je beter:
a) de persoon inflitsen
b) 1 of anderhalve stop onderbelichten.
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Het gaat mij niet om een persoon, dit is slechts een voorbeeld om de situatie te schetsen. Het kan ook een voorwerp zijn.
Bij inflitsen krijg je weer het histogram van het hele beeld te zien dus weet je nog steeds niet het fijne van de schaduwkant situtie.
Onderbelichten is helemaal uit den boze (ETTR!) en bg die deels is uitgebeten is geen probleem.

Met een prime valt er niet in te zoomen. Dus eerst close up maken histogram bestuderen, instellingen aanpassen. En dan achteruit stappen naar de compositie positie.

Het zou allemaal mooi zijn als dit vanuit de camera vanaf positie 1 kon... Wellicht toch spotmeting vanuit die positie doen... dan weet je nog steeds niet wat het histogram is van het schaduwdeel.

Misschien kan dat in LV met histogram in beeld?
Is ut nau me camera of muh camera?!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar