Rode bruidsjurk fotograferen!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Beste forumleden,

In mei dit jaar moet ik een bruiloft fotograferen. Op zich niet echt iets nieuws voor mij. Echter kreeg ik deze week te horen dat het een rode trouwjurk zou gaan worden.

Nu heb ikzelf niet echt goede ervaringen met het fotograferen van de kleur rood. Ik zit er steeds mee te vechten om het goed te krijgen en loop dan tegen verschillende problemen aan.
Zo heb ik dus detail verlies in het rood. En als ik in lightroom wat ga zitten schuiven aan de regelaars dan ontstaan er vaak gelige vlekken.

Op de voorbeeld (crop)foto hieronder kun je zien wat ik bedoel.

47529

Ik heb al gelezen dat onderbelichten zou moeten helpen. Er moeten meer fotografen zijn die tegen dit probleem aan lopen. Ik wil komende tijd flink gaan oefenen met een model met rode jurk aan.

Wie o wie kan mij hiermee helpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groeten Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Misschien kan het helpen als je je camera kallibreer.
En dan bedoel ik kleurkallibratie.
Er word dan een softwarematig profiel aangemaakt voor je Lightroom software.
Zo weet je hoe je camera reageert op bepaalde kleuren.

Ik ben vorig jaar zelf getrouwd en heb de fotograaf toen gevraagd, even mijn kleurkallibratie-kaart onder bepaalde lichtomstandigheden te schieten.
De foto's heb ik naderhand zelf bewerkt.
Zo weet ik dus dat mijn kleuren kloppen.
Jouw 'roodprobleem' kan zo ook worden ondervangen.
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Eerlijk gezegd denk ik dat zo'n kleed als op deze foto niet echt een goed voorbeeld is. Dat krijg je nooit egaal rood omdat dat soort tapijten er altijd vlekkerig uit zien doordat er mensen overheen lopen etc.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi Leon,

In eerste plaats, heb je diverse soorten rood. Zelf, heb ik er geen moeite mee, om iemand in rode kleding te fotograferen. Wel, is rood een kleur, die al gauw álle aandacht op eist. Dus daar mee oppassen. Groepsfoto, als het kan, rood nooit bij rood neerzetten...

Wanneer het enigzins kan, zou ik een X-Rite Colorcheck Passport mee in beeld schieten. Hiermee kun je de witbalans achteraf goed zetten én een cameraprofiel aanmaken. Ik wil niet meer zonder in mijn portretfotografie: weer iets nauwkeuriger dan een grijskaart voor de witbalans. Bovendien, kan een grijskaart geen cameraprofiel aanmaken.

Wanneer je op deze manier werkt en de Colorchecker op de juiste manier gebruikt, dan moet de kleur rood ook goed uitvallen, zonder detail verlies op wat dan ook in het rode kleurkanaal. Desnoods, heel iets desatureren op het rood kanaal.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik moest denken aan een topic bij de buren over het fotograferen van de kleur rood en de problemen met kleurechtheid en clipping. Misschien heb je er iets aan.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... s&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je de zoekfunctiebdaar gebruikt, vind je nog wel meer topics hierover.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Marco,

Rood, moet geen probleem vormen. Het is: Hoe ga je ermee om. :wink:

Even offtopic: Zo straks een foto gemaakt op een gemeentehuis ergens hier in NL. Ik kreeg van iemand de vraag: "Fotograaf, moet ik m'n bril afzetten?" Ik vroeg: "Hoezo?" Man in kwestie: "Dat vragen mij heel veel fotografen..." Om eerlijk te zijn: Daar zakt m'n broek vanaf. Een professionele (o.a. Sascha de B.) fotograaf, die nog geen eens mensen met flitslicht zonder reflectie in de bril kunnen fotograferen. Iemand die altijd een bril op heeft, wil je ook mét bril fotograferen en niet zonder!

Met bovenstaande wil ik nogmaals aangeven: Hoe ga je ermee om. En dat geld ook voor rode kleding. Om kleuren correct te krijgen, zou ik TS zekers aanraden om een X-Rite Colorchecker Passport aan te schaffen. Kleuren zullen dan, bij het juiste gebruik, goed uitvallen.

https://www.youtube.com/watch?v=ecdWaaagcfQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Canon Benny schreefCOLONRood, moet geen probleem vormen. Het is: Hoe ga je ermee om. :wink:

Benny
Ha Benny,

Natuurlijk, je hebt helemaal gelijk. Maar dat geldt bij de meeste problemen die we als fotografen ondervinden ;) en dan is -zeker als het een vaker voorkomend probleem is- wat hulp van medeforumleden nooit weg toch? ;) Jouw tips zijn overigens prima, en een weg tot succes lijkt mij.

Grt, marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Marco,

Rood, kan ook lastig zijn, hoor. :wink:

Niet zozeer foto technisch, maar dat vaak alle aandacht naar bijvoorbeeld het rode kledingstuk gaat. Dat geld, vooral voor fel rood. Donker rood, meer tegen "donker kastanje bruin/rood" aan, is veel flexibeler.

Groepsfoto's met mensen met veel rode kleding aan en een paar zonder rode kleding, is echt rampzalig, omdat alle aandacht gelijk naar het rood wordt getrokken. Wanneer ik kans zie, wijs ik mensen hierop, maar dat kan lang niet altijd vooraf. Ik probeer de mensen met rode kleding, dan wat te verspreiden over de groep, zodat rood niet allemaal bij rood staat.

Fel rood, is gewoon een rot kleur. Nogmaals, niet om het technische, maar omdat fel rood vaak alle aandacht op eist, en dat wil je niet altijd. Het rode kanaal wat desatureren kan, maar als je kleurecht móet werken, dan is dat niet aan te raden of zéér minimaal.

Nogmaals: Colorchecker gebruiken. :) :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Los van het feit dat het inderdaad aandacht trekt, loopt rood zo snel dicht ook. Had ik bij onderstaande bloem behóórlijk last van. Moest echt even spelen voor ik m acceptabel had qua kleur. '

Afbeelding
Afbeelding
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Marco,

Klopt! :wink:

Maar nogmaals: :D X-Rite Colorchecker Passport gebruiken, dan heb je het probleem niet van het detail verlies in het rode kanaal.

- Je ijkt in eerste plaats je witbalans.
- Je ijkt je cameraprofiel.

Bovenstaande zorgt ervoor, dat je ook geen of zeer minimaal detail verlies in het rode kanaal hebt. Ik raad niet gauw wat aan, maar de Colorchecker Passport is écht een aanrader voor kleurecht werken, en uiteraard zonder dat je detail verlies (cameraprofiel) in de kleuren hebt.

En de Passport heeft nog meer voordelen: een 100% neutrale witbalans, iets warmer enz. enz.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

Ik ervaar het probleem niet. Heb naar mijn weten geen probleem met rood. Kleurcombinaties kunnen soms lastig zijn, maar dat geldt voor meerdere combinaties.
Als het wat lastiger wordt dan gebruik ik een losse lichtmeter en meet ik het opvallend licht. Die van de camera maakt alles gemiddeld grijs.
De sensor is kleurenblind, die registreert alleen lichtintensiteit.
Ook ik gebruik vaak een Colorchecker Passport en dat is in het algemeen een aanrader, in ieder geval als je exacte kleuren moet weergeven.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Illuminatus (Gerard),

Ik gebruik bij portret altijd een losse licht/flitsmeter die het opvallende licht meet. Ik doe nooit zonder! :wink:

Kleur contrasten en licht/donker contrasten, vallen dan ook goed uit. Bovendien, heb je met een losse lichtmeter die opvallend licht meet, overal controle over. En je kunt nog zoveel meer met een losse lichtmeter: raam partijen uitmeten enz. enz.

Bij digitaal wél je licht/flitsmeter ijken, in verband met afwijking sensor (ISO) gevoeligheid.

Goede aanvulling! :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga even kijken voor zo'n color checker. Ik weet nog niet hoe dat zo iets werkt, maar ik neem aan dat er genoeg info op internet over te vinden is.

Gr Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zo'n colorchecker is leuk maar in de buitenwereld werkt het niet echt prettig. Als je licht veranderd dan moet je hem alweer opnieuw fotograferen voor een calibratiefoto. Dat gaat niet echt opschieten bij een bruiloft. Een stap opzij en je kunt misschien weer opnieuw beginnen. Denk dat je aan het einde van de dag heel veel colorchecker op je foto hebt staan.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 4

Toegegeven, voor een huwelijksreportage niet echt handig, vooral als de lichtomstandigheden sterk variëren.
Permanent met een lichtmeter in de weer is dan ook niet alles.
Meer voor een fotoshoot, daar gaat het wat gecontroleerder toe.
Misschien zo nu en dan een testje tussendoor, anders zou ik het ook niet weten.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONZo'n colorchecker is leuk maar in de buitenwereld werkt het niet echt prettig. Als je licht veranderd dan moet je hem alweer opnieuw fotograferen voor een calibratiefoto. Dat gaat niet echt opschieten bij een bruiloft. Een stap opzij en je kunt misschien weer opnieuw beginnen. Denk dat je aan het einde van de dag heel veel colorchecker op je foto hebt staan.
Jeroen,

Klopt!

Echter, ik doe portret en mocht het licht dan veranderen, dan neem ik een nieuwe referentiefoto. Dus ik sluit me bij Gerard aan. Veel zalen waar huwelijksplechtigheden plaats vinden, zijn vaak behoorlijk constant qua licht. Vooral, als het een zaal is waar geen daglicht binnen valt.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

De lichtomstandigheden in een ruimte kunnen best constant zijn. Voor een trouwfotograaf/filmer zijn ze dat niet. Die verandert immers steeds van plek en dus ook van licht. De enige optie die ik kan verzinnen (en ook gebruik) is zo nodig (hoeft echt niet bij elke foto) bijstellen in de nabewerking aan de hand van een goede refertentiefoto ernaast en met een gekalibreerde monitor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar