Aankoopadvies, wat is wijsheid?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
stijnkraft
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2015 20:46

Dag Mensen,

Ik ben Stijn, 30 jaar woonachtig in Limburg met kat en vriendin en een enthousiast hobbyfotograaf :).
Verder interesse in muziek (groot vinylverzamelaar), oude auto's, ik ben een audiofiel en doe veel met het digitalisren en restaureren van oude opnames.

Al jaren fotografeer ik met een EOS 30D. Een heerlijke camera die knappe plaatjes maakt, bij genoeg licht.
Bij weinig licht echter... Nu ik meer concertfoto's ga maken, wordt dat een gebrek.
Daarnaast heb ik een 600D, fantastisch voor video, maar voor fotografie, mwoah.
De 600D mag van mij 't veld ruimen. Sterker nog, die is al verkocht. Hiervoor wil ik een camera terug die Full HD kan videoen en plaatjes schiet bij goed èn minder goed licht, die op z'n minst 30D waardig zijn.
In eerste instantie leek de 60D een wijze keus, maar alle reviews geven me 't idee dat het eigenlijk een 3-cijferige Canon had moeten zijn die eigenlijk iets meer 'budget' is dan de rest van de x0-serie.
Dan is er de 70D, veel lof over die camera. Maar die is eigenlijk weer wat buiten budget.
En dan is er de 7D. Een beetje een vreemde eend in de bijt. Die is ouder, maar wel lekker robuust. Mist het handmatige geluidsopnameniveau bij video en het kantelscherm, wat allebei wel erg jammer is, maar lijkt verder wel een knappe camera.

Nu vraag ik me af, wie hier heeft die camera's goed kunnen vergelijken en kan me wat nieuwe inzichten geven, want op dit moment zit ik compleet vast.
Ik koop sowieso tweedehands, liefst bij een winkel met garantie natuurlijk. Nieuw kan ik echt niet betalen. Dus het is geen ramp als de camera niet meer nieuw te krijgen is.
Andere cameratypes zijn ook welkom, maar ik zou niet weten wat er in die prijsrange nog een betere keus kan zijn.

Mijn eisen zijn simpelweg;
- Full HD video
- Sensor die bij hogere ISO's (1600/3200) nog redelijk acceptabele resultaten geeft
- Geen 3-cijferig model, ik wil niet meer zonder dat duimwiel!
- Het moet een Canon zijn ;).

Objectieven mag ik ook wel eens verversen. M'n 17-85 IS USM is echt sleets dus ik fotografeer nu veel met 'analoge' Pentax lenzen. De resultaten zijn indrukwekkend goed, beter dan met de redelijk betaalbare Canon lenzen (non-L) maar echte allrounders zijn het niet, vrijwel allemaal prime-lenzen.
Daarover dus later meer, wellicht een 24-105L of een 17-55, vanwege z'n 2.8 over het hele bereik...

Alvast veel dank!
Anoniem 3

Ah, kijk, nog een analoge Pentax-fan. Zelf maak ik nog regelmatig gebruik van de 1.8 55mm en de 100mm f4 macro.
Welkom hier.
Over de aanschaf van een betere camera dan de 60D kan ik niet adviseren, die heb ik nl zelf.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Ik kan je niet echt helpen.
Echter voorheen had ik een panasonic gh2.
En deze filmt waanzinnig goed als je gebruik maakt van de firmware hack.
Ik heb er destijds zelfs mijn eigen codecs settings voor gemaakt (sports), welke via de firmware update vast in de camera geladen werden.
Ik heb gefilmt op iso 6400 en hoger, en kan niet zeggen dat er ook maar iets was wat me stoorde aan ruis.
Bij filmen is dat toch al heel anders dan bij foto's
Op marktplaatst staat er momenteel 1 incl 3 llenzen voor 500 euro.
incl een converter voor canon ef lenzen.

Over de foto kwaliteit kan ik je weinig vertellen.
Voor mij was destijds meer dan voldoende.
Ik gebruikte hem nagenoeg alleen voor filmen.

Dat ik hem de deur uit heb gedaan, was dat sportfotografie me steeds meer begon aan te trekken.
En voor sportfotografie is deze camera dus echt niet geschikt, maar voor al het andere...prima.

Het advies wat ik je wil geven is om je eens in te lezen over deze camera.
In elk geval filmt het veel beter dan welke canon camera dan ook,
De opvolger de GH3 is body alleen vanaf 500 euro op MP te koop.
De GH4 zit veel hoger
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
stijnkraft
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2015 20:46

Voor video had ik de 600D ook kunnen houden natuurlijk, dat doet 'ie echt heel erg mooi.
Het gaat er juist omdat ik de ouder wordende 30D kan vervangen met een camera die ook kan videoen.
De 600D gaat er puur uit om het financieel haalbaar te maken.

Verder ken ik de talenten van Panasonic zondermeer! Maar het moet wel echt ook m'n hoofd-fototoestel worden en dan wil ik, met 't oog op lenzengedoe, toch voor een Canon DSLR gaan.
Telescoop schreefCOLONAh, kijk, nog een analoge Pentax-fan. Zelf maak ik nog regelmatig gebruik van de 1.8 55mm en de 100mm f4 macro.
Welkom hier.
Over de aanschaf van een betere camera dan de 60D kan ik niet adviseren, die heb ik nl zelf.
1.7 50mm en een heel gave 55mm Pentagor macro lens hier, vooral. Heb nog een bergje oud Pentax glas, maar dat gebruik ik beduidend minder.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

aanvulling.
Die patch die ik gemaakt had (all i) was met de bedoeling om later via editing extreme slowmotion te kunnen maken.
Hiervoor gebruikte ik \twixtor.
Voorbeeld https://vimeo.com/46895295
via mijn vimeo account kan je wat meer voorbeelden vinden.

1 nadeel van de gh2, hij kan niet in fulhd 50P opnemen, wel 25p of 30p., maar dat is eigenlijk te weinig voor filmen met een fotocammera.
Het is allemaal net wat minder "smooth" als met een filmcamera.
Ik filmde vrijwel alleen in 720p 50p fps

Huidige canon cameras hebben geen problemen met fullHD 50p
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
stijnkraft
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2015 20:46

Gek genoeg vind ik 24fps het mooist, 50 (of, nog erger, 60) vind ik onnatuurlijk 'smooth'. M'n hoofd gaat er ook raar van doen, mogelijk zijn het teveel plaatjes voor me om te verwerken. Ik keek pas een aflevering van James May's Top Toys, die was er op eerste kerstdag. Er werd daar continue gewisseld tussen 60fps en, naar ik aanneem, 24, 25 of 30. Ik werd helemaal gek van het 60fps werk.
Je snapt dat ik de ouderwetse 35/70mm projectoren in bioscopen mis :D.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Eigenlijk bedoel ik dat filmen met een dslr op 24 of 25 fps, nogal schokkende beelden oplevert. het loopt gewoon niet lekker strak.
het effect met een dslr is echt anders dan bij een film camera.
Mega discussies zijn er over te lezen. (het film versus video effect).
Maar kun jij meer dan 25 fps verwerken?

Ik vond Dave Dugdale altijd vrij duidelijk met zijn uitleg en ervaringen. (canon gear)
http://www.learningdslrvideo.com/
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Mozes schreefCOLONEigenlijk bedoel ik dat filmen met een dslr op 24 of 25 fps, nogal schokkende beelden oplevert.
schokkende beelden maak je zelf van een ongeluk of aanslag oid.
Je bedoelt schokkerige beelden?
stijnkraft
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2015 20:46

Mozes schreefCOLONMaar kun jij meer dan 25 fps verwerken?
Qua bewerkingshardware? Jawel, maar de camera staat er nooit op, tenzij ik slo-mo wil doen.
Ik vond Dave Dugdale altijd vrij duidelijk met zijn uitleg en ervaringen. (canon gear)
http://www.learningdslrvideo.com/
Die gaat in m'n favorieten, maar laat ik nog even duidelijk maken; Het moet ook een upgrade zijn t.o.v. m'n 30D, voor foto's.
Dus vooral niet alle aandacht op video gooien :D.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Was je tevreden over de hogere ISO's van je 600D? Er zit dezelfde sensor in als in de (oude) 7D.
De 70D heeft een betere sensor, ik zou naar die neigen. Het beweegbare scherm is handig voor video en fotografie. De autofocus in live-view en gewoon is goed. 720 in 50/60 en 1080 in 24/30 (de 7D mark II doet 1080 in 50/60, maar voor het prijsverschil zou ik een lens kopen).

Voor video zou de 18-135 STM de ideale lens zijn, voor al-round fotografie de 15-85. De 17-55 is beperkt aan de korte en de lange kant en die zou ik alleen kiezen als je een f/2.8 lens nodig hebt voor fotografie. De 24-105 is wel heel erg beperkt aan de wijde kant op een crop camera.

En wat betreft de 70D, de jongens van The Camera Store hebben het over de zaken die jij belangrijk vindt: https://www.youtube.com/watch?v=dKYF4XXJ66o
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
stijnkraft
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2015 20:46

Hmmm, nee. Die werd boven de 800 ook wel erg vaag/korrelig. Verliest vooral een hoop contrast en scherpte, je merkt dat de software erg z'n best moet doen om 't korrelniveau laag te houden.
Stiekem heb ik al even in de gaten dat, tenzij ik echt veel geld uit wil geven, de 70D het meest 'bang for the buck' is.
Ook weer vanwege het handmatige opnameniveau (ik doe wel eens een concertje) en het klapscherm (hoe vaak je dat wel niet gebruikt als je het hebt!).
De 60 is gewoon net te min, de 7 te oud en de nòg betere camera's te duur. Los van het feit dat ik het geld niet heb verdien ik hier ook m'n geld niet mee, het is puur hobby (ook al zie ik betaalde fotografen die het minder doen, ik denk dat dat iets is waar veel hobbyfotografen tegenaan lopen :D).

Dank voor de lenzentips! Ik ga ze vanavond even rustig bekijken, weet nu ook de prijzen nog niet.
Zelfde geldt voor je linkje, vanavond meer!

Wie weet er goeie, betrouwbare 2e hands camera-zaken waar ik veilig een 2e hands camera met een paar maandjes garantie kan kopen?
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Zoals je zelf al aangeeft kan je ook 2de hands kopen:
kameraexpress
http://www.kamera-express.nl/is-bin/INT ... ters=false
cameranu
http://www.cameranu.nl/nl/c14732/occasi ... demo/canon
foka
http://www.foka.nl/occasions/selectie/d ... -layered=1

Ik heb ook nog een 7D voor je in de aanbieding
-------------------------------------------------------
Nee ik heb geen onderschrift waar al mijn fotogear in genoemd is !!!
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ha! Een audiofiel. Dan zijn we het er vast wel over eens dat fotografie gelukkig een financieel zeer gunstige hobby is :D

Wat is je budget?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
stijnkraft
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2015 20:46

Normaal ben ik niet iemand die impulsief koopt, maar in dit geval...
Er blijkt een Cashback actie te zijn. Ik heb (na cash back) een splinternieuwe 70D voor 809 euro.
Daar ga ik niet over zeuren, zeker aangezien de actie nog maar 8 dagen duurt ;).

Vraag beantwoord dus! Betekent niet dat ik hier meteen weg ben, beetje leuteren over mooie plaatjes is altijd leuk.
Ik was hier sowieso al lid maar geen idee meer met welk mailadres en wachtwoord, hopeloos dus, niet te recoveren.

Nu even sparen om m'n bankbalans weer op orde te krijgen en dan lensjes gaan zoeken.

V.w.b. audiofiliteit; Kwestie van goed matchen, de prijs van mijn audioset staat in geen verhouding tot het geluid dat eruit komt.
Ik ben vaak op beurzen en audiomeetings, ik heb slechts enkele sets gehoord die beter presteren en die waren ontzettend veel duurder.
Even snel: Audio Analogue Bellini & Donizetti versterkers, Magnepan SMGa speakers, Lite Audio buizen phonopre, Thorens TD-166 II met Linn arm en verbouwde plinth/bodem (speelde m'n Rega RP25 moeiteloos weg, knap hoor, zo'n oud Thorensje!) waaronder een Nagaoka MP200 z'n kunstje vertoont. Kabels zijn van Prefer, de MGK18, met 'neppe' locking WBT's, leuke bang for the buck kabel. Speakerkabels van Wireworld, de Stream 16/2. Verder een PC'tje met JRiver en een M-AUdio Audiophile 2496 geluidskaart, staan hi res vinyl rips op die ik stukje bij beetje aan het maken ben (1200 LP's, even werk) en een TEAC A-3300SX voor de legacy analoge liefhebberij :).
Voedingskabels deels XTC, deels zelfbouw met LAPP kabel, verdeeldoos Supra.
Zeker audiofiel dus, maar absoluut niet onbetaalbaar :).
Ik heb net bijna de helft van m'n audioset aan een camera uitgegeven...
stijnkraft
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2015 20:46

Zo. Een 70D dus.
Nu op zoek naar een 17-55 2.8L...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mooie camera! En ja, die 17-55 doet het er prima op ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
stijnkraft
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2015 20:46

Hee, collega zie ik!
Eerst even de financiele balans op orde krijgen en dan komt er een 17-55.

Speaking of which, wie kent er een goedkoop (hoeft niet pro te zijn, als diegene 't maar kan!) adres voor het repareren van lenzen?
mijn 50mm 1.8 prulleke heeft een gaar tandwieltje.
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

stijnkraft schreefCOLON Speaking of which, wie kent er een goedkoop (hoeft niet pro te zijn, als diegene 't maar kan!) adres voor het repareren van lenzen?
mijn 50mm 1.8 prulleke heeft een gaar tandwieltje.
Voor de tweedehandsprijs van een 50mm 1.8 verwacht ik dat je hem niet kunt laten repareren.
Ik heb ze gebruikt al voor rond de 60 euro voorbij zien komen.
Toch zelf een gloednieuwe uit HongKong laten komen.
Kostte mij een jaar geleden ongeveer 80 euro inclusief verzenden.
(nu is de euro-dollarkoers minder gunstig geworden maar kun je een leuke 50mm 1.8 van Yongnuo nieuw kopen voor minder)
stijnkraft
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2015 20:46

Nouja, sowieso probeer ik het dan eerst zelf. Kapot is 'ie toch al.
Het stomme is, ik sprak redelijk recent iemand die 't voor een schijntje deed, maar ik ben vergeten wie...
Niet handig!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar