70D of 6D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Friso75
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2014 17:11

Binnenkort ben ik van plan om mijn Canon EOS 55D te vervangen voor een nieuwe camera, ik heb deze camera nu voor ca 6 jaar. En ik vind het nu tijd om deze te vervangen voor en betere camera met beeldkwaliteit.

Ik fotograaf de volgende onderwerpen: natuur, landschappen, portretten, familie, en wat actie.
De afgelopen jaren heb ik deze lenzen verzameld:
- Canon EFS 17-85mm
- Canon EF 50mm f/1.8
- Canon EF 70-200mm f/4 USM L
- Canon EF 24-105mm F/4 IS USM L

Nu twijfel ik tussen twee camera's: de 6D en 70D.

De 6D is een FF camera, op 1 na heb ik drie lenzen voor de FF. Ik heb de reviews gelezen, het is een goede betaalbare FF camera. Met ingebouwde GPS, Wifi, waterpas. Hoge ISO waarden, het aantal scherpstelpunten.

De 70D is een cropcamera. Daar passen al mijn lenzen op. Maar de cropfactor van de EF lenzen zitten mij wel in de weg. Vooral de groothoek moet er aan geloven. Oke, ik zou de 10-22mm kunnen kopen. Het verschil in scherpstelpunten, er zitten wat meer gadgets op: verdraaibaar live view scherm, wat ingebouwde creatieve filters, meer beelden per seconde enz.

In vergelijking met mijn huidige camera zijn ze allebei een goede verbetering.

Zit er veel verschil in het aantal scherpstelpunten, zou je dat merken?
Welke camera zou ik nemen? Zijn er meerdere die getwijfeld hebben tussen deze twee camera's? En wat heeft de doorslag gegeven om voor een bepaalde camera te kiezen?

Tips en advies is van harte welkom.
Anoniem 3

Welkom Friso,
Ik ben allereerst heel benieuwd naar jouw tot nu toe behaalde resultaten... ;)
Friso75
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2014 17:11

Telescoop schreefCOLONWelkom Friso,
Ik ben allereerst heel benieuwd naar jouw tot nu toe behaalde resultaten... ;)
Ik heb inmiddels twee foto's geplaats in "Landschappen".
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Hoi Friso, wellecome... ( tis tenslotte najaar)
Ik heb een 6d en het is een fantastische camera. Maar dat mag ook wel. Ik fotografeer nooit sport oid en zelden vogels maar als je dat wel doet zou ik liever denk ik de 70 hebben, of de nieuwe 7d
Apple fan, Canon volger...
Friso75
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2014 17:11

Ik vind de nieuwe 7D wel wat prijzig. Als ik zoveel geld wil uitgeven voor een camera, ga ik gelijk voor een goede FF.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Nou, de prijs tussen die beiden, 6d en 7d II, ligt aardig dicht bij elkaar.

Het ligt er net aan waarvoor je de camera gaat gebruiken. Maar goed.


Als je zelf al zegt dat de cropfactor je in de weg zit, ga voor de 6d.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

voor telelenzen en macro lenzen is een crop-factor mooi meegenomen.
De extra vergroting is dan mooi meegenomen.
verder zou je liever FF willen hebben. Groothoek is dan ook groothoek etc

Ik vind de 6D wel erg kaal qua camera functies.
Ik had de GPS functie graag verruild voor continue focus tijdens filmen bv
maar ik kan beduidend langer foto's maken tov mijn oude 50D bij afnemende licht omstandigheden
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Maak voor je zelf een duidelijk overzicht wat je wensen zijn hierboven lees ik iets over de crop factor zit je in de weg voor de objectieven die je hebt met de EF vatting. Zit deze je ook in de weg bij je tele objectief.

Beide zijn mooie camera's, maar zorg dat je voor je zelf helder hebt Full Frame of Crop. Voor mij persoonlijk is Full Frame niet heilig. Die van mij zijn de deur uit :D
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Zelf heb ik na verkoop van de 5D Mark III nu een 70D en echt een supercamera.

Helaas gaat er wel een praatje over het www, waar ik trouwens zelf geen last van heb.
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Friso75
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2014 17:11

seoman schreefCOLONvoor telelenzen en macro lenzen is een crop-factor mooi meegenomen.
De extra vergroting is dan mooi meegenomen.
verder zou je liever FF willen hebben. Groothoek is dan ook groothoek etc

Ik vind de 6D wel erg kaal qua camera functies.
Ik had de GPS functie graag verruild voor continue focus tijdens filmen bv
maar ik kan beduidend langer foto's maken tov mijn oude 50D bij afnemende licht omstandigheden
Daar sla je inderdaad 1 van spijkers op zijn kop. De 6D is kaler(qua camerafuncties) dan de 70D. En met de 6D kan je minder foto's per seconde maken dan de 70D. En er wordt gezegd dat je met de 6D niet echt actiefoto's kan maken.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik weet niet of je deze kent :

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/ ... ___895_836

Alle specs op een rijtje. Je ziet zo waar iedere camera in uit blinkt.

hier zie je het voordeel van en full frame tov crop.

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... camera.asp

Zijn dit belangrijke argumenten dan kan je voor full frame kiezen.

Je keuze is dus erg afhankelijk van het soort fotografie wat je beoefent en daar kan jij alleen maar antwoord op geven :wink:
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Anoniem 4

Friso75 schreefCOLONIk vind de nieuwe 7D wel wat prijzig. Als ik zoveel geld wil uitgeven voor een camera, ga ik gelijk voor een goede FF.
Nikon D810?
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Friso75 schreefCOLON
seoman schreefCOLONvoor telelenzen en macro lenzen is een crop-factor mooi meegenomen.
De extra vergroting is dan mooi meegenomen.
verder zou je liever FF willen hebben. Groothoek is dan ook groothoek etc

Ik vind de 6D wel erg kaal qua camera functies.
Ik had de GPS functie graag verruild voor continue focus tijdens filmen bv
maar ik kan beduidend langer foto's maken tov mijn oude 50D bij afnemende licht omstandigheden
Daar sla je inderdaad 1 van spijkers op zijn kop. De 6D is kaler(qua camerafuncties) dan de 70D. En met de 6D kan je minder foto's per seconde maken dan de 70D. En er wordt gezegd dat je met de 6D niet echt actiefoto's kan maken.
Hoe deed men dat aantal jaar terug dan. Toen had men niet zulke snelle camera's en toen kon men ook prima actie foto's maken? Het wordt ons nu alleen makkelijker gemaakt door de techniek, maar vind het zelf beetje te ver gaan om te zeggen dat je niet echt actie foto's kunt maken met dergelijke camera's. Het is en blijft de fotograaf achter de camera die bepalend is....

Zorg eerst dat je helder hebt wat je belangrijk vind FF of Crop.... en FF is niet per definitie professioneler of beter! Op moment dat je deze keuze gemaakt hebt wordt het maken van de keuze voor de camera makkelijker. ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Friso75 schreefCOLON Daar sla je inderdaad 1 van spijkers op zijn kop. De 6D is kaler(qua camerafuncties) dan de 70D. En met de 6D kan je minder foto's per seconde maken dan de 70D. En er wordt gezegd dat je met de 6D niet echt actiefoto's kan maken.
Minder fps en geen actie foto's maken is natuurlijk totale onzin. Ligt puur aan de kunde van de fotograaf.

Ik heb een snelle camera met 10fps, heb deze begrenst op 5 fps en als ik snelle sporten fotografeer zoals vandaag nog de euregioRally, maakt ik hooguit 2-3foto's in burst.
Voorheen met de 1000d met 3fps ging het ook prima.

Rijk geeft het al aan:
Leg beide camera's qua specs naast elkaar en kijk wat het beste in jou stijl van fotograferen valt.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Friso75
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2014 17:11

Bedankt voor al jullie tips en adviezen. Ik ga ze nog een keer naast elkaar leggen.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Friso75 schreefCOLONIk vind de nieuwe 7D wel wat prijzig. Als ik zoveel geld wil uitgeven voor een camera, ga ik gelijk voor een goede FF.
Dat suggereert dat de FF-camera altijd de beste keus is. Dat is wat mij betreft absoluut niet zo - het is maar net wat je wilt bereiken. Los daarvan, zelfs als de FF een stapje hoger zou zijn, zou ik me in dit geval afvragen of je liever die kale Audi A6 wilt, of toch gaat voor een Audi A4 vol opties ;)

Ik ben in ieder geval van mijn 550D (via de 60D) overgestapt op de 70D en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Het AF-praatje waar eerder al naar verwezen werd, heb ik ook nog geen last van gehad. Voor mij is het aantal scherpstelpunten (incl. cross-type) een belangrijk punt, waar ik veel plezier van heb.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Voor mij persoonlijk is Full Frame niet heilig. Die van mij zijn de deur uit

_________________
Workshops fotografie en Adobe Lightroom . -_- . Fotografie blog
Fujifilm X gebruikers groep - reviews, nieuws, geruchten + forum
Een kleine sensor heeft eigenlijk 1 groot voordeel. Prijs... De sensoren zelf zijn goedkoper, de objectieven zijn goedkoper, en door de cropfactor lijkt het net alsof je meer vergroting hebt...

Mits de techniek hetzelfde is, is een grotere sensor altijd superieur. Of denk je echt dat een 1200D (instap crop EOS) icm een 300/4 betere of gelijkwaardige fotos maakt tov een 6D (instap fullframe EOS) icm een 400/4 ? Ook kun je niet zo maar een Fuji sensor vergelijken met een Canon sensor ;) De sensor techniek van Canon is gewoon niet meer zo up to date. Maar ongetwijfeld zou een Fuji fullframe X sensor (welke helaas niet bestaat) beter presteren tov de huidige APS-C formaat Fuji X varianten...

Dat gezegd hebbende, met een crop camera zijn fantastische foto's te maken. Voor mij echter geen Canon crop meer. Naast mijn Fuji X ben ik zeer tevreden met een EOS 5D2 ;)

Met jouw objectieven zou ik overstappen naar een 6D.
Laatst gewijzigd door 1 op SanderL, in totaal 5 keer gewijzigd.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

SanderL schreefCOLONEen kleine sensor heeft eigenlijk 1 groot voordeel. Prijs... De sensoren zelf zijn goedkoper, de objectieven zijn goedkoper, en door de cropfactor lijkt het net alsof je meer vergroting hebt...

Mits de techniek hetzelfde is, is een grotere sensor altijd superieur. Of denk je echt dat een 1200D (instap crop EOS) icm een 300/4 betere of gelijkwaardige fotos maakt tov een 6D (instap fullframe EOS) icm een 400/4 ? Ook kun je niet zo maar een Fuji sensor vergelijken met een Canon sensor ;) De sensor techniek van Canon is gewoon niet meer zo up to date. Maar ongetwijfeld zou een Fuji fullframe X sensor (welke helaas niet bestaat) beter presteren tov de huidige APS-C formaat Fuji X varianten...

Dat gezegd hebbende, met een crop camera zijn fantastische foto's te maken. Voor mij echter geen Canon crop meer. Naast mijn Fuji X ben ik zeer tevreden met een EOS 5D2 ;)

Met jouw objectieven zou ik overstappen naar een 6D.
Het lijkt me niet slim om een vergelijking tussen EVF en OVF te maken, omdat je over 2 verschillende technieken praat.
Je zegt dat je het niet doet, maar je doet het wel. (Volgens mij!)
70D
Gebruikers-avatar
Koos2
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2014 17:14
WoonplaatsCOLON Delft

Gezien je lenzen en het geringe prijsverschil, zou ik de 6D nemen
Canon 70D, 50mm f1.4 USM, 18-55mm f3,5-5,6 IS STM, 10-18mm f4,5-5,6 IS STM, 70-200mm f4 L USM, 430EX II
Friso75
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2014 17:11

Nouja, gering prijsverschil. De 6D kost ca € 1579, en de 70D kost ca € 949,00. Daar zit nog een behoorlijk verschil tussen. En daar komt nog bij dat ik van plan ben om 70-200mm te verkopen, want daar doe ik helemaal niks mee. Heel zonde!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar