Achtergrond belichting studio, wie helpt mij

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

Lieve mensen

Ik loop al een tijdje tegen een "achtergrond belichting" probleem aan.
Op de foto is het duidelijk te zien. Ik richt 2 flitsers op achtergrond, heb een grote ronde witte cirkel op de achtergrond, maar het nadeel is dus dat de onderste hoeken donker zijn. Dit is niet mooi. Hoe kan ik de lamp-opstelling tov de achtergrond veranderen?

Dank je wel
groetjes van Kim

http://i65.photobucket.com/albums/h202/ ... 80f9a3.jpg
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Door bijvoorbeeld gebruik te maken van een witte paraplu op deze manier verspreid je het licht beter dan een reflector
Nadeel van een paraplu is dat je het licht minder precies kunt richten.
Een andere oplossing is gebruik te maken van een twee stripboxen (langwerpige softbox)

Of door de twee flitsers veder van de achtergrond te zetten wordt de spreiding ook beter
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Kijk eens bij deze link van Foto Jeroen
wordt heel veel uitgelegd over hoe een witte achtergrond in een studio te krijgen.
daarnaast zijn de volgende tips ook erg handig.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

rick: die striplights staan inderdaad op mijn verlanglijstje :) (stripboxen)!
Paraplu vind ik weer zoveel lichtstraling geven op model.

Mark, ik ga de links een bekijken dank je wel
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik maak je foto even zichtbaar

Afbeelding

Met deze twee lampen moet je ook gewoon een heel eind kunnen komen. Maar waar het bij witte achtergronden om draait zijn niet alleen wat je op de flitser hebt zitten.

Om dat wel als eerste aan te stippen; het kan van alles wezen en nu heb je er standaard reflectoren op zitten. Een kleppenset kan ook nog wel eens makkelijk zijn, maar hoeft niet. Paraplu's kunnen het nadeel hebben dat niet al het licht naar de achtergrond gaat (ligt aan het type paraplu, de standaard witte doorschietplu laat het licht alle kanten op gaan)
Maar ook softboxen (vierkant, rechthoekkig of striplight) kunnen.
Nadeel van paraplu's en softboxen is dat je vrij veel spill hebt en d'r dus behoorlijk wat vermogen in moet stoppen om een witte achtergrond te krijgen die 1 of 2 stops overbelicht is. Ik zou het persoonlijk gewoon bij reflectoren houden.

En dan is het een kwestie van afstanden en hoeken. Beetje experimenteren en een lichtmeter doet wonderen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

bedankt voor het zichtbaar maken, lukte mij niet

Ik heb een lichtmeter, en wilde voornamelijk de binnenste cirkel goed belicht. Dat is wel gelukt, maar baal van die hoekjes.
Ga nog eens met de afstanden spelen dan
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar je moet niet proberen je complete achtergrond wit te krijgen, denk dat dat je niet egaal gaat lukken (of je moet echt heel ver met alles achteruit kunnen)
Gewoon het kader wat je wilt fotograferen wit krijgen, wat daarbuiten gebeurd is niet belangrijk.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

Dank je jeroen, zo is het ook precies... ik crop de foto ook altijd nog iets... maar dan zit ik dus net met die 2 onderste hoekjes die donkerder zijn (als ik gezinnen fotografeer, close ups is geen probleem). Maar dank je wel voor je reactie.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als je je lampen iets verder naar je toe zet (dus verder van de achtergrond) dan wordt de projectiecirkel iets groter. Moet je wel een klein beetje het vermogen ook opschroeven en je modellen iets naar voren zetten
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Model naar voren inderdaad en volgens mij één van je flitsers op de achtergrond richten om deze wit te krijgen.
Model belichten met indirect licht en desnoods je normale flitser via het plafond.

Uitproberen wat in jouw situatie goed uitpakt. Succes!
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Flitsparaplu en dan je licht afvlaggen? Oftewel zorgen dat het licht dat uitstraalt niet op je modellen valt d.m.v. schermpjes / piepschuimplaten etc.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dan zou ik eerder een terugschietparaplu nemen. Met een doorschiet gaat er veel licht alle kanten op. Richting camera is dit makkelijk af te vlaggen, maar het is zo'n zonde van al het licht wat langs je achtergrond gaat. Kost je allemaal vermogen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar