Automatische sluitertijd en iso stand maar dan met voorkeur?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Ik zal proberen uit te leggen wat ik zoek al denk ik niet dat het kan. Voor (snel)bewegende onderwerpen wil ik een korte sluitertijd. Dus minimaal 1/2000. Je hebt dan een bereik van 1/2000 tot 1/8000 was niet heel veel is. Daarom pas ik de iso waarde aan van 100 tot 800 en eventueel 1600 als het nodig is. Nu wisselt het licht vaak veel waardoor je continu aan het wisselen van iso bent. Ik zoek dus eigenlijk een stand waarbij beiden automatisch geregeld worden tussen de ingestelde limieten. Iso is geen probleem.... maar voor de sluitertijd bestaat die optie niet in mijn 70D. Ook zou ik graag de iso dan zo laag mogelijk houden en deze pas gaan verhogen bij 1/2000.

Er is wel een optie om de minimale sluitertijd op te geven maar die gaat niet verder dan 1/250 :( Iemand nog tips?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Tadango schreefCOLONNu wisselt het licht vaak veel waardoor je continu aan het wisselen van iso bent.
Is dat een probleem?

Ik denk dat je met Tv de sluitertijd op 1/2000s vast moet zetten (afhankelijk van de snelheid van het onderwerp) en de ISO met AUTO-ISO moet laten volgen.

Alleen jij kan bepalen of onscherpte door het bewegende onderwerp belangrijker is dan onscherpte door ruis van hoge ISO.
Dat laatste is overigens met DPP prima te corrigeren.

Goed belichten is vaak een compromis.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Mmh... had eigenlijk nog niet gedacht aan sluitertijd vast en diafragma automatisch met iso beperking..... terwijl dat best logisch is :) dat is natuurlijk ook nog weer een optie. Ik wou naar 1/8000 sluitertijd kunnen omdat je met 100iso en 1/2000 soms nog teveel licht hebt.

Zal eens testen wat hij doet. Als hij maar eerst naar iso 100 gaat ipv het diafragma verkleinen.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Ik snap niet zo best waar je 1/8000 voor nodig hebt. Met 1/2000 bevries je de meeste bewegingen toch al, tenzij je een kogelbaan vanuit een pistool wilt vastleggen :D .

Verder volledig eens met advies van Boels.
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Het licht wat op de sensor valt is altijd bepalend door drie dingen, de belichtingsdriehoek
Iso
Diafragma
Sluitertijd.
Als sluitertijd het belangrijkste is dan stel je die in.
Iso auto is vaak het makelijkste maar als het heel licht is kun je die ook op 100 zetten.
Diafragma is nu waarmee de camera gaat varieren.
Je ziet de waardes als je ontspannings knop half indrukt.
Wil je deze waardes niet kun je ook tijdens het half indrukken nog aan het verstel wieltje draaien.
Om zo een andere combinatie te krijgen tussen de drie waardes.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik vermoed dat je bij de 70d het verschil tussen iso 100 en iso 400 niet gaat zien...
Zo goed zijn die sensors en digitale beeldverwerking tegenwoordig wel.. Probeer het maar.
Ik vermoed dat je in het menu trouwens ook de range voor de automatische iso kunt instellen... Zodat je de min en max waarde in de hand kunt houden.
Apple fan, Canon volger...
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Automatische iso range kan je inderdaad instellen en gebruik ik ook al. Erg handige optie (heb alleen nog geen idee wat de iso snelheid inhoudt maar goed). 1/8000 gebruikte ik alleen omdat iso 100 met f5.6 soms nog teveel licht door laat. En daar zat het probleem, ik liet hem op f5.6 vast staan. Ik wil een zo zacht mogelijke achtergrond, vandaar die keus.

Ik ga eens kijken hoe hij de iso en apperture regelt samen. Als hij de iso zo laag mogelijk houdt dan is dat met een vaste sluitertijd van 1/2000 een prima optie. Zelf bijstellen is geen optie, de objecten en omstandigheden bewegen en wisselen nogal snel :)
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Tadango schreefCOLONAutomatische iso range kan je inderdaad instellen en gebruik ik ook al. Erg handige optie (heb alleen nog geen idee wat de iso snelheid inhoudt maar ...
Zal proberen het duidelijk te maken.
Je sensor vangt licht op die dan signaaltjes afgeeft aan de beeldprocessor die dat vertaald naar pixels...
Met ISO heb je een soort volume knop voor de versterking van dat signaal.
Weinig licht klein signaal, hogere iso meer versterker-volume... Maar wel kans op ruis... Echter tegenwoordig is de software (processor-algoritmes) zo goed dat ze veel daarvan gewoon onder controle houden.

Hoeveelheid licht op de sensor is gevolg van sluitersnelheid en diafragma, als je om bepaalde reden die niet anders wil kiezen, kun je met Iso dus zorgen dat je toch een goed belicht foto krijgt... Simpel gezegd.

iSO zo laag mogelijk houden stamt uit de film tijd toen had je geen keus en de eerste sensors waren ook niet goed in het weinig licht, maar de nieuwste camera kan echt tot 1000 iso goede beelden afleveren, probeer het maar uit..
Apple fan, Canon volger...
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

wibo53 schreefCOLON
Tadango schreefCOLONAutomatische iso range kan je inderdaad instellen en gebruik ik ook al. Erg handige optie (heb alleen nog geen idee wat de iso snelheid inhoudt maar ...
Zal proberen het duidelijk te maken.
Je sensor vangt licht op die dan signaaltjes afgeeft aan de beeldprocessor die dat vertaald naar pixels...
Met ISO heb je een soort volume knop voor de versterking van dat signaal.
Weinig licht klein signaal, hogere iso meer versterker-volume... Maar wel kans op ruis... Echter tegenwoordig is de software (processor-algoritmes) zo goed dat ze veel daarvan gewoon onder controle houden.

Hoeveelheid licht op de sensor is gevolg van sluitersnelheid en diafragma, als je om bepaalde reden die niet anders wil kiezen, kun je met Iso dus zorgen dat je toch een goed belicht foto krijgt... Simpel gezegd.

iSO zo laag mogelijk houden stamt uit de film tijd toen had je geen keus en de eerste sensors waren ook niet goed in het weinig licht, maar de nieuwste camera kan echt tot 1000 iso goede beelden afleveren, probeer het maar uit..

Bedankt maar ik bedoelde niet wat iso inhoud maar wat de iso snelheid beperking bij de instellingen in houdt. Je kan de automatische iso stand beperken met een minimale en maximale waarde. De iso snelheid ook. Zal het eens in google gooien, de handleiding zegt niet wat het is alleen dat het kan....

En ja, tot iso 800 is het beeld prima. Bij 1600 ga je echt wat ruis zien maar nog acceptabel.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Hoe wil je wanneer het bewegend iets vastleggen en hoe groot is het....
En MOET het persé bevroren zijn? Pannen geen optie?
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Iso snelheid begrenzing is dus de iso begrenzing voor als je hem handmatig instelt.... is dus niets bijzonders.

Heb ook getest en op Tv stand met auto iso gaat eerst de iso omlaag naar 100 (of tot waar je hem hebt ingesteld als minimum) en dan gaat het diafragma pas omhoog. Prima dus :)

Ik ga dit gebruiken voor het fotograferen van vliegende modelvliegtuigen. Het probleem daarmee dat je ze lastig te volgen zijn en niet stabiel te volgen. Door de afstand zit je ook rond de 200-300mm (op crop) dus een korte sluitertijd is nodig voor scherpte. Het iso bereik naar 1600 heb je nodig als je tegen tegenlicht hebt en het model slecht belicht is. Iso 100 is dan nog te langzaam als de zon vol op het model staat. Die situaties kunnen continu wisselen en ik dan zou ik zelf de belichting in de gaten moeten houden maar dat gaat niet.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Als ik een mustang op 1/160 doe op 200 mm moet met een beetje pannen toch echt wel een lagere sluitertijd mogelijk zijn.

Afbeelding

Edit: was 1/250 op 400 mm :)

En ik kom regelmatig in de buurt van het modelvliegveld in Veendam en ook die dingen kunnen gigantisch strak vliegen. Ik moet toegeven dat ik nog nooit heb geprobeerd daar te fotograferen.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Klopt, ze kunnen strak vliegen maar de meesten doen dat niet. Ze vliegen vaak ook op je af ipv voor je langs. Is ook veel oefenen uiteraard.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

iSO zo laag mogelijk houden stamt uit de film tijd
wibo53,

O ja?

Ook in het film tijdperk, waardeerden (pushen) we films weleens op tot bijvoorbeeld 6400 ISO, en dat dan met een aangepaste ontwikkeling en een gevoeligheidsverhogende ontwikkelaar. Soms kon je gewoon niet anders, en dan is het een of het andere...

Tadango,

1600 ISO...? Een lachertje. :D Ik durf gerust een flink hoger mocht dat nodig zijn, zonder benoemenswaardige storende ruis te zien. Kwestie van goed belichten...

En van mijn hele loopbaan, heb ik bijna - kan het me niet meer herinneren - nog nooit 1/8000ste als sluitertijd nodig gehad.

De auto-ISO heb ik het normaal niet zo op, maar kán onder specifieke omstandigheden soms toch handig zijn. Liever, bepaal ik zelf m'n ingestelde ISO-waarde...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Kijk, daar zit juist het probleem. Goed belichten is bij vliegende modellen met vaak tegenlicht onmogelijk ;) Je kan een beetje positie kiezen op het veld maar ook dat is niet altijd mogelijk. Modellen vliegen wisselend voor een stralend blauw lucht, een wolk of lager voor een rij bomen langs. Daarnaast veranderd de licht inval continu en is een kleine draaiing van het model al genoeg om van onderbelicht naar overbelicht te gaan.

Sluitertijd van 1/8000 is ook niet nodig inderdaad. Gisteren wat aan het testen geweest met 1/400 maar dan moet je hem goed tracken en dat is erg lastig. Stabilisatie helpt op stand 2 prima als je netjes panned maar het model verschilt ook in hoogte en dan helpt de stabilisatie niets. Veel foto's waren gewoon niet scherp door beweging. 1/800 ging beter maar ook dan zitten er nog teveel onscherpe foto's bij. Het is ook veel prijsschieten gewoon omdat je het model nauwelijks strak in beeld houdt. Ik zou zeggen. probeer het zelf eens een keer ;) Ik denk dat ik tussen de 1/1250 en 1/2000 uit ga komen voor een goed werkbare sluitertijd.

Iso op auto kan je ook begrenzen tussen 200/640 oid, als je dat wilt. Of 800/1600. Icm auto diafragma werkt dat prima. 1600 op de 70D begint toch al redelijk te ruisen. Liever gebruik ik tot 800. Zeker omdat je de belichting gewoon niet kan regelen....
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Canon Benny schreefCOLON
iSO zo laag mogelijk houden stamt uit de film tijd
wibo53,

O ja?

Ook in het film tijdperk, waardeerden (pushen) we films weleens op tot bijvoorbeeld 6400 ISO, en dat dan met een aangepaste ontwikkeling en een gevoeligheidsverhogende ontwikkelaar. Soms kon je gewoon niet anders, en dan is het een of het andere...
Benny
Dat wist ik dan weer niet, nooit tegengekomen in die jaren.... Zal voorzichtiger worden...
Maar mijn boodschap blijft net als die van jou wees niet te bang voor wat hogere ISO instellingen.
W
Laatst gewijzigd door 1 op wibo53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

AUTO ISO is volgens mij geen goede optie voor dit soort fotografie. Bij objecten in de lucht, moet je veelal gebruik maken van belichtingscompensatie (plussen, anders wordt het object onderbelicht vanwege de lichte achtergrond = lucht). Als ISO op auto staat, kun je helemaal niet plussen. Mijn advies:
- zet de camera op diaframavoorkeur (1 of 2 stops kleiner dan het maximale diafragma)
- zet de ISO vast (ergens tussen de 100 en 1600)
- zet de belichtingscompensatie op +2/3 of +1
- doe een paar proefopnames en stel vast bij welke settings je de gewenste sluitertijd haalt (ergens rond de 1/2000)
Groeten, Jaap
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Maar dan ga je dus uit van een vaste iso en diafragma en variabele sluitertijd? Dat is juist niet wat ik wil. Sluitertijd wil ik juist vast hebben want te lang is niet scherp en te kort verlies je licht.

Belichting is inderdaad lastig. Bij een globale meting is het onderwerp te donker (lucht is fel). Bij een spotmeting komt je een heel eind als je goed op het onderwerp zit maar het is zeker niet constant. Ik had nog niet door dat je geen belichtings compensatie hebt met auto iso (waarom niet eigenlijk?).

Waarom eigenlijk diafragma 1 of 2 stops kleiner dan max?
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Tadango schreefCOLONMaar dan ga je dus uit van een vaste iso en diafragma en variabele sluitertijd? Dat is juist niet wat ik wil. Sluitertijd wil ik juist vast hebben want te lang is niet scherp en te kort verlies je licht.

Belichting is inderdaad lastig. Bij een globale meting is het onderwerp te donker (lucht is fel). Bij een spotmeting komt je een heel eind als je goed op het onderwerp zit maar het is zeker niet constant. Ik had nog niet door dat je geen belichtings compensatie hebt met auto iso (waarom niet eigenlijk?).

Waarom eigenlijk diafragma 1 of 2 stops kleiner dan max?
Het gaat er niet om wat je wilt, maar welke benadering tot een optimaal resultaat leidt :D

Belichting: spotmeting is inderdaad riskant en "globaal" is ook niet fijn. Ik kies meestal voor "centrum gewogen gemiddelde" (iets er tussenin dus).

Diafragma iets knijpen? Omdat de meeste objectieven dan de beste prestaties leveren.
Groeten, Jaap
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Dacht ik al maar mijn 70-300L voldoet prima maximaal open. Door de altijd bewegende onderwerpen is het nooit 100% scherp dus hoeft de lens dat ook niet te zijn.

En er is denk ik een verschil tussen maximale kwaliteit en bruikbare kwaliteit. Ik heb niets aan instellingen waarbij ik 99% kwaliteit krijg maar 50% uitval. Dan heb ik liever 95% kwaliteit en 10% uitval. De momenten zijn er soms maar 1 keer en die wil ik maximaal benutten. Ook worden de foto's meestal gebruikt op lage resolutie dus heb je niets aan de maximale kwaliteit.

Centrum gewogen gemiddelde ben ik ook op uitgekomen aangezien die nog redelijk stabiel is en het onderwerp de prioriteit krijgt. Ik zal eens kijken of er van gisteren wat bruikbaars bij zit. Ik merk dat ik steeds minder snel tevreden ben.... opzich prima maar soms wat frustrerend :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar