Wel of geen stof op sensor, ik snap het niet meer.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
slakkie75
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2010 21:46
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ik heb het verzameltopic al doorgespit maar voor mij is dit toch even vreemd.

Vorige week mijn sensor getest op stof met een paar testfoto's van een strak blauwe lucht.
Foto1 heel veel stof, daarna reinigen met sensor-swabs, tussendoor foto's gemaakt, na 3 swabs gebruikt te hebben nog steeds vuiligheid, daarna naar de winkel geweest voor een check.

Na test foto's gemaakt te hebben blijkt er geen stof aanwezig, alleen nu schept mijn verbazing na thuis komst weer test foto's gemaakt en zie ik wel vuiligheid.

Testfoto's van winkel : ISO1000 f/32 1,6sec

Testfoto's van mijzelf : ISO100 f/22 1/25sec

Wat is nu de juiste manier van test foto's maken???

Oh ja, ik heb dit geprobeerd met verschillende lenzen.

Ik hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen scheppen.

Gr. Sander
Canon 5D Mark III + Sigma 12-24mm*Canon 24-105mm L IS USM*Canon 70-200mm L USM*Canon 100mm macro*Canon 50mm 1.8 II*Speedlite 430EX II*Speedlite 580EX II*Redged RTA-424*Redged RMA-432
http://www.slakkiefoto.nl
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Met diafragma F22 een strak blauwe lucht fotograferen.
En daarna bekijken op je pc, contrast indien gewenst nog wat opschroeven.
Er gaat een wereld voor je open :-)

Succes met poetsen!
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Wat ik doe is het volgende:

F22 - Blauw A4-tje - 10-15sec (afh. van licht binnen) - in die tijd de camera wat rondjes draaien / heen en weer bewegen (zit het vuil dan op de lens dan zie je dat niet, maar zit het op de sensor dan wel)
Foto in lightroom laden en bij Vlekken verwijderen de optie "Vlekken visualiseren" aanvinken met het schuifje een heel eind naar rechts (dan zie je de evt vlekken op je sensor enorm duidelijk).

Succes, ik hoop dat je eruit komt
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Deze methode werkt ook om stof te vinden: http://www.fotojeroen.nl/fotografietips ... sensor.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Hetzelfde als de voorgaande, maar in Photoshop wat aangedikt

Hoe heb je je swabs gebruikt om het stofvrij te maken (echt 100% zal je waarschijnlijk noet lukken)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
slakkie75
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2010 21:46
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Jullie doen het dus allemaal een beetje op dezelfde manier als ik alleen iets langeren sluitertijd.
Maar wat mij verbaasd is dat ik wel stof zie en de winkel dus niet die zeggen dus dat de sensor schoon is en ze er dus niets aan kunnen doen, terwijl op mijn foto's weldegelijk stof te zien is.

De swabs heb ik gebruikt op de volgende manier.

Swab uit de folie halen, een paar druppels bijgeleverde vloeistof erop, 1x heen vegen dan omdraaien en een keer terug vegen, moet goed gaan volgens mij.
Canon 5D Mark III + Sigma 12-24mm*Canon 24-105mm L IS USM*Canon 70-200mm L USM*Canon 100mm macro*Canon 50mm 1.8 II*Speedlite 430EX II*Speedlite 580EX II*Redged RTA-424*Redged RMA-432
http://www.slakkiefoto.nl
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Heb ook wel eens dat ik het zelf niet schoon krijg bij nat reinigen. En dat ik meerdere swabs verpruts en de er toch iets achter blijft op de sensor. Dan ga ik zelf niet meer verder prutsen en is het tijd om naar Heumen te rijden en daar de camera te laten reinigen. Wetende dat die dan echt schoon is.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesiƫ
.
Gebruikers-avatar
slakkie75
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2010 21:46
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Hier even de foto's van voor en na het schoonmaken.

45828

En na het schoonmaken

45829

Canon 5D Mark III + Sigma 12-24mm*Canon 24-105mm L IS USM*Canon 70-200mm L USM*Canon 100mm macro*Canon 50mm 1.8 II*Speedlite 430EX II*Speedlite 580EX II*Redged RTA-424*Redged RMA-432
http://www.slakkiefoto.nl
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

er zit rechts nog een draadje / vuil op de sensor.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

Nu vindt de "voor" foto beter ogen!
Op de na foto zie je nu duidelijk strepen en het eindpunt van de vegen zitten.
Gebruikers-avatar
slakkie75
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2010 21:46
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Ik vind dat juist vreemd, ik veeg echt vanaf begin tot einde van de sensor en die veeg sporen krijg ik dus niet weg, ik doe 2 druppeltjes vloeistof op de swab is toch niet te veel dacht ik.

Toch maar eens over nadenken om hem weg te brengen?
Canon 5D Mark III + Sigma 12-24mm*Canon 24-105mm L IS USM*Canon 70-200mm L USM*Canon 100mm macro*Canon 50mm 1.8 II*Speedlite 430EX II*Speedlite 580EX II*Redged RTA-424*Redged RMA-432
http://www.slakkiefoto.nl
Anoniem 3

Mijn manier:
2 x swabben (met verschillende swabs)
5 minuten wachten.
Daarna met Arctic Butterfly vegen, dit gecombineerd met een matig zuigende stofzuiger.

Geeft prachtige resultaten, zelfs in de Provence met een Mistral van heb ik jou daar en rondvliegende stuifmeelkorrels van in bloei staande dennen.
Friso75
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2014 17:11

Of je laat je sensor reinigen door iemand. Ik heb ooit de sensor late reinigen bij een bedrijfje in Beuningen of Wijchen, deze man is zelf ook (sport)fotograaf.
Hij maakte geen foto's van blauwe luchten oid. Hij maakte een foto van een wit A4'tje. Het kostte ca 40 euro, maar dan is je sensor wel schoon.

Of je lens is vies, dan kan ook..
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je hebt het over Ton Niessing van http://www.chipclean.nl

Ton heeft jaren ervaring als sportfotograaf (is inmiddels niet meer zo actief) en weet dus wat fotograferen inhoud.
Daarnaast heeft hij in een ver verleden bij Philips op het laboratorium gewerkt. Hij weet dus ook met gevoelige electronica om te gaan.

Waar Canon de sensor gewoon op kantoor met een statische borstel reinigt, gaat Ton in een cleanroom aan de slag. Durf wel te stellen dat als hij je sensor niet schoon krijgt, niemand het in Nederland lukt :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

+1
Zeer goede ervaring met Ton van Chipclean!
Goed verhaal, maar vooral een goed resultaat!
Lenzen ook nog gekallibreerd voor een heel normale prijs.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Nog geen ervaring met de beste man, maar dat gaat binnenkort veranderen (check). Dit soort positieve ervaringen maken de reis de moeite waard ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

Moet je zeker doen. Ik heb ook heel goede ervaringen met Ton. Neem er wel je tijd voor, want dat doet hij ook!!!
Goed werk heeft tijd nodig... :wink:
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Hij werkt wel op afspraak. Om teleurstellingen te voorkomen........................
Kop koffie staat altijd klaar!
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Kanon111 schreefCOLONHij werkt wel op afspraak. Om teleurstellingen te voorkomen........................
Kop koffie staat altijd klaar!
Goede bak koffie, en weer een schone sensor...
Weliswaar niet naast de deur, maar het zijn daar wel vakmensen.

Groetjes, Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Kanon111 schreefCOLONHij werkt wel op afspraak. Om teleurstellingen te voorkomen........................
Kop koffie staat altijd klaar!
Afspraak is gemaakt, vrijdag is mijn setje aan de beurt. Ben benieuwd.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Akumal

Bij Ton wordt je Sensor schoongemaakt in een stofvrije ruimte!!! Dat is al heel belangrijk.
Thuis of bij een Camera winkel is dit niet het geval, en blijf je bezig.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar