Camera instellingen voor in een zaal

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
sterrenstelsel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2011 06:37

Hallo ik heb een aantal vragen voor het maken van foto,s in een zaal.
Mijn vraag is hoe kan ik het beste mijn camera en mijn externe flitser instellen.
Ik maak bijna nooit foto,s binnen en het wordt druk dus hoe voorkom ik bewegings onscherpte.
Alle tips zijn zeer welkom want ik weet het even niet.
Ik heb een 50d camera en een losse canon flitser.

MVG Rob
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

De zoek functie al gebruikt? Er zijn namelijk al heel veel topics geweest over instellingen bij bepaalde gelegenheden.
Verder ben je een beetje summier in je informatie.

Wat ga je fotograferen in de zaal (toneel, optreden, sport en welke sport)? Wat voor licht is er aanwezig en zijn er ramen waar natuurlijk licht door valt? Welke objectieven gebruik je? Hoe ver zit je van de actie? Mag je überhaupt flitsen? Als je mag flitsen welke flitser heb je dan (verschil tussen een canon 90EX of een 600ex-rt is aanzienlijk)?

Dus al met al geef eens wat meer informatie.

Groet Leon.
mdbphotography

Ik neem aan dat je toch wel vaker gefotografeerd hebt en ook in combinatie met je flitser? Dan moet je toch ook weten hoe deze werkt en hoe sterk je flitser is.

Paar algemene tips die je óveral kan vinden:

- Zet AF assist beam aan op je flitser mocht dat nodig zijn
- Zorg voor een sluitertijd die snel genoeg is (hangt af van je onderwerp en lens). Houd ook rekening met je cropfactor, minimale sluitertijd om je eigen bewegingen op te heffen (maar niet persé die van je onderwerp) voor een 50mm lens is 50*1.6 = 80 (1/80s).
- Zet liever de ISO wat hoger dan de sluitertijd te laag. Bewogen plaatjes heb je niks meer aan terwijl met ruis goed te werken valt.
- Flits nooit direct in tenzij je daar ervaring mee hebt, probeer altijd te bouncen via muren / plafonds. Mocht dat niet lukken zorg dan dat je een bounce kaartje gebruikt om het licht op af te laten kaatsen (voorbeeld).

Dan moet je toch een heel eind komen, maar ik vind je vraag wel érg algemeen. Dit zijn vrijwel de eerste dingen die je leert bij het fotograferen ;)
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Tip: even zoeken op PartyPics.

En wat die minimale sluitertijd betreft (punt 2 van m'n voorganger): afhankelijk van je beschikbare licht in de ruimte, hoef je je niet zo strak aan die minimale sluitertijd te houden wat mij betreft. De flitsduur is over het algemeen zo kort, dat die je beeld wel bevriest. Als je er maar voor zorgt dat je onderwerp niet ook al teveel door omgevingslicht wordt belicht, komt dat wel goed.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar