Canon 1D mark3

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
peter63
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2010 19:51

Hallo.
Ik ben nog steeds aan het twijfelen over de 5D mark2 of de 1D mark3.
Mijn vraag is of iemand in de buurt van Heerlen een 1D mark3 in bezit heeft en of ik een keer langs kan komen
om de camera te bekijken.

Groetjes Peter.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat wil je er mee doen?

Ik heb beide gehad. Van de 1D inmiddels afscheid genomen. Deed geen sport meer. Heb een tweede 5D bijgekocht. Als snelheid niet geboden is, dan is de 5D mk II de 1D mk III echt wel de baas
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

Ik ben de trotse bezitter van de 1D III van Jeroen :D
Heb ondertussen een 5D mark II gehad, maar was de snelheid gewend van de 1D.
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
wernerfotografie

Waarom twijfel je? Misschien kunnen we je er bij helpen.
Het zijn (weet je zelf waarschijnlijk ook wel) 2 hele verschillende camera's!
Gaat het puur om de snelheid? Ik weet dat de 5d2 niet bekend staat om zijn snelheid maar dat wil niet zeggen dat ie super langzaam is :D

Niet om te spammen maar gisteren foto's vastgelegd met de 5d2

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=113343" onclick="window.open(this.href);return false;

Tis geen sportmonster maar laat zich ook niet uit het veld slaan.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Lijkt alsof je dat motorracen met een 70-200 hebt gefotografeerd. Nu zijn dat niet de traagste objectieven, maar als je de echte snelheismonsters neemt; de 200 f/2.0 en langere vaste brandpunten op f/2.8 of f/4.0 dan merk je het verschil wel tussen de 5D mk II en de 1D mk III. Heb met mijn 300 f/2.8 wel eens ge-experimenteerd bij sport met de 5D mk II, maar dat was 5 minuten. De 1D was daar echt heel wat sneller in. Maar die objectieven zijn in staat om die snelle aansturing te handelen, dat is bij de 70-200-serie wat minder
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
wernerfotografie

Eens ! (staat ook in topic dat die met de 70-200 is geschoten) Lees vaak dat je met de 5d2 geen sportfotos kan maken, en wil alleen aangeven dat dat niet altijd waar is. Natuurlijk is de 1d3 een stuk sneller, maar als TS een camera zoekt die van alles wat kan dan hoeft hij niet bang te zijn dat je altijd te kort komt met sportfotos op de 5d2. Mocht TS wel helemaal voor snelheid willen gaan dan zou ik hem ziezo de 1d3 aanraden. Vandaar misschien ook handig waarvoor TS hem wil gebruiken en welk glas hij heeft.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Had het niet gelezen, ik kijk liever plaatjes :D

Sport, één van de dingen waar snelheid van een camera essentieel kan zijn, is wel een uiterste natuurlijk. Maar niet iedere sport is even snel. Hoe krom het ook klinkt, maar autoracen is naar mijn ervaring één van de langzaamste sporten. De bewegingen zijn vaak voorspelbaar en vanwege de afstand relatief traag. Dat beent iedere camera wel bij hoor.
Bewegelijkere sporten, zoals veldsporten, is toch vaak andere koek. Mensen die van voor naar achteren bewegen of plotseling opzij. Dat is voor een camera veel lastiger.

Maar het ligt er inderdaad helemaal aan wat TS er mee wil doen. Vooralsnog wil ie volgens mij gewoon een keer spelen om te kijken wat het verschil is met zijn huidige camera. Niet onverstandig natuurlijk. Hoewel de 1D mk III al lang niet meer nieuw te koop is, blijft een gebruikt exemplaar ook nog een behoorlijke som geld
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
wernerfotografie

fotojeroen schreefCOLONHad het niet gelezen, ik kijk liever plaatjes :D
Ik ook :lol:

Ben het met je eens hoor, wachten af wat TS reageert ! Krengen zijn idd nog behoorlijk prijzig. Heb er aan zitten te denken om zoiets aan te schaffen als back-up of als ik wat snels wil vastleggen maar vind het wel heel veel geld voor iets wat ik niet niet al te veel zal gaan gebruiken.
peter63
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2010 19:51

Ik heb interesse in 2 verschillende soorten fotografie.
Zo doe ik graag actie foto's maken van onze honden,maar ik ga binnenkort ook de blues night in parkstad theater fotograferen.
Als concert fotografie mij bevalt wil ik dit wel vaker doen.
maar ja,actie foto's maken vindt ik ook schitterend.
dus ik heb eigenlijk een hoge iso nodig maar ook snelheid.
Ik heb nu de 50D ik weet dus niet of ik met deze body concertfotografie kan doen ivm. iso 1600 bv.
Ik heb de 70-200 is,en een 50mm 1.4.
Maar ik weet natuurlijk niet of de 1D mark3 ook concertfoto's aankan.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Beide zijn prima te gebruimen voor concertfotografie, alleen heb je bij de 5d2 alleen iets aan het middelste scherpstelpunt. De 5d2 gebruikte ik vooral bij kleine podia (weinig licht). De 1d3 gaat nog steeds mee met festivals (heel veel betere AF). Ik heb nu een 5d3 en die heeft het beste van beide. Dus, als snelheid belangrijk is de 1d, als iso of full frame belangrijk is de 5d.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ik zou in jou geval voor de 5D3 gaan. Lichtgevoeliger en betere AF dan de 5D2, betere resultaten bij hogere iso waarden en zeker niet traag.

Groet!
Dward
wernerfotografie

Omdat hij toch wat " verouderde " toestelling benoemd (ondanks dat ze nog top presteren) ga ik er vanuit dat dat zijn budget niet toe gaat laten…
TS geeft aan dat als het bevalt vaker concert fotografie gaat doen (5d2)
Ik weet niet of TS Hazewind honden heeft maar gewoon een foto van honden in actie moet lijkt mij ook prima lukken met een 5d2. Als ik reactie van TS lees zou ik nu naar de 5d2 neigen, maar mocht budget het toe laten, absoluut de 5d3
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Het middelste scherpstelpunt is meer dan goed genoeg voor het meeste werk. Als je daar genoeg aan hebt...
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Vergeet ook niet dat de 5d2 een stuk compacter/lichter is dan een 1d3.
peter63
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2010 19:51

Mijn budget reikt echt niet voor de 5D mark3.
Maar gezien de reacties ga ik denk ik toch voor de 5D mark2.
Ik heb recensies gelezen dat de 1D mark3 super is in snelheid.
Is deze dan zo veel slechter met de hoge iso dan de 5D mark2
mdbphotography

De 1D doet het waardeloos qua ISO maar heeft als enige voordeel dat hij snel is, een 1D IV doet het al iets beter maar is nog steeds niet je van het.

Maar het zijn ook eigenlijk twee hele verschillende camera's de 1D III en 5D II, de 1D III is puur voor sport (voornamelijk overdag) en heeft een APS-H (1.3 crop) sensor. De 5D Mark II is een veel algemenere camera met een fullframe sensor en werd populair door zijn video mogelijkheden. 5D II moest het doen met mindere snelheid en minder focus punten maar wel betere ISO prestaties.

Zelf heb ik ook een 5D II gehad en me een aantal keer gewaagd aan een voetbal wedstrijd, het is wel te doen maar echt praktisch is anders.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

mdbphotography schreefCOLONDe 1D doet het waardeloos qua ISO maar heeft als enige voordeel dat hij snel is, een 1D IV doet het al iets beter maar is nog steeds niet je van het.
Waardeloos??? Nou die uitspraak vind ik wel wat overdreven als ik het zo mag zeggen. Tot iso 2500 is ie meer dan prima te gebruiken en de AF is onovertroffen. Voor concert fotografie is de 1d3 eigenlijk pas echt overtroffen door de 5d3. Nogmaals de 5d2 gebruikte ik alleen in heel donkere krochten waar je ook met iso 2500 niet meer weg komt. Dan wel heel veel meer missers omdat je alleen het middelste punt kunt gebruiken (dat went wel, overigens).
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
mdbphotography

mmk schreefCOLON
mdbphotography schreefCOLONDe 1D doet het waardeloos qua ISO maar heeft als enige voordeel dat hij snel is, een 1D IV doet het al iets beter maar is nog steeds niet je van het.
Waardeloos??? Nou die uitspraak vind ik wel wat overdreven als ik het zo mag zeggen. Tot iso 2500 is ie meer dan prima te gebruiken en de AF is onovertroffen. Voor concert fotografie is de 1d3 eigenlijk pas echt overtroffen door de 5d3. Nogmaals de 5d2 gebruikte ik alleen in heel donkere krochten waar je ook met iso 2500 niet meer weg komt. Dan wel heel veel meer missers omdat je alleen het middelste punt kunt gebruiken (dat went wel, overigens).
Nouja, vergeleken met een 5D II in ieder geval wel maar om nou te zeggen dat de 1D3 pas overtroffen is door de 5D3 ... tja, in termen van AF misschien maar voor de rest doet de 5D II het over het algemeen een heel stuk beter.

Neemt niet weg dat het een prima camera is hoor maar verkijk je gewoon niet op de snelheid, er kleven een hoop nadelen aan zo'n 1D3 zoals de lage resolutie (10 MP), dure onderdelen (accu's, laders etc.), hij is zwaar, ondanks de 1.3 APS-H crop sensor passen er tóch alleen maar EF lenzen (fullframe) op, qua ISO doet hij het marginaal beter dan een 1.6 APS-C crop (bijv. 7D) maar moet hij het afleggen tegen de 5D Mark II (zélfs tegen de 5D classic).

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/ ... 83_434_176

Naast de nadelen krijg je wel een iets grotere zoeker, lekker veel snelheid en een super stevige body voor terug. Ligt er ook maar net aan wat je er aan uit wil geven, ik zag pas nog een 1D III op marktplaats staan voor ~ 800 euro terwijl een 5D Mark II nu weer rond de 1000 - 1100 hangt.

Héél persoonlijk ... zou ik gewoon voor een 5D Mark II gaan. Enorm veel plezier met die camera gehad! :)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ehm, ik heb met een 1D mk III gewerkt, een 5D mk II en een 7D. Qua iso doet de 1D het misschien niet beter qua ruis dan de 7D, maar qua dynamisch bereik zakt een 7D helemaal in als het boven de 1600 komt. Ja, de 5D mk II doet het beter. Maar vergeleken met de 5D mk II zou ik zeggen dat de 1D mk III ongeveer een stop verschil is.

En dit is allemaal praktijk en niet die mooie iso-diagrammetjes uit het lab.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

:D Het is dus simpel en zoals Jeroen terecht zegt.

Doe je sport ( 1D mark III )
Doe je geen sport ( 5D mark II )
:wink:
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar