Tips voor camera

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
meredith
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2013 11:23

Hallo,

Volgend jaar januari ga ik voor 3 maanden backpacken in Thailand. Ik ben daarom ook opzoek naar een goede camera die niet al te groot is. Dus een grote spiegelreflex is geen optie.
Graag zou ik wat tips willen horen welke camera's hiervoor geschikt zouden kunnen zijn.

Alvast bedankt.

Groeten Meredith
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Als je hiermee geholpen wil worden is het verstandig eerst wat informatie te geven.

Wat is je budget
Wat moet hij kunnen
Moet het compact, bridge of spiegelreflexcamera zijn

Wat is je ervaring Tot nu toe
Groeten,

Jichem
meredith
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2013 11:23

@jichem, bedankt voor je reactie.

Het budget maakt niet zoveel uit. Ik kijk ter plekke wel of ik de prijs-kwaliteit verhouding goed vindt. Ik vind het niet erg om meer te betalen als de camera het waard is.
Verder heb ik niet zoveel ervaring met camera's. Mijn laatste aankoop is alweer een tijdje geleden. Dat was een olympus FE-340.

Ik ben opzoek naar een compact camera of een kleine bridge camera. Een spiegelreflex is voor mij te groot om mee te nemen op reis.
Op het moment heb ik een aantal camera's bekeken:
Sony cybershot dsc-RX100.
Sony nex-5R
Panasonic lumix dmc-lx7
Ze zijn wel aan de prijzige kant. Dan ben ik ook benieuwd of het de moeite waard is om zo'n bedrag uit te geven voor een camera als je voor deze prijs ook een spiegelreflexcamera kan kopen.
Ik zit dan ook niet vast aan bovenstaande merken. Toevallig is mijn oog op deze camera's gevallen.

Het zou prettig zijn als de camera ook goed foto's kan maken als het wat donkerder is of als er juist heel veel licht is.

Verder sta ik open voor al het advies wat jullie voor me hebben. Dus niet te groot/zwaar zoals een spiegelreflex. Mag natuurlijk ook in een goedkopere prijsklasse zitten ;-)
Het is een redelijk grote uitgave maar ik ga ervan uit dat als ik een camera koop er voorlopig mee voort kan. Ook als ik niet op reis ben.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

klein en toch kwaliteit? misschien is de nieuwe 100D iets voor je? kun je zo zwaar maken als je zelf wilt (afhankelijk van de objectieven die je ervoor koopt)
Canon
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Gezien het backpacken zou ik het simpel houden..... niet te groot, en ook niet te duur.
Iets als een Canon S110 (of wellicht nog beter de S100 voor zo'n €100 minder) lijkt me redelijk ideaal. Redelijk tot goede foto's en erg handzaam. Grote voordeel is het bereik van de zoomlens.

Voor meer heb je de Sony RX100, die is toch wel wat beter maar ook gelijk wel weer wat duurder. Hoewel er binnenkort een V2 gaat uitkomen waardoor de prijzen wellicht wat gaan dalen.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

kijk ook eens met eens scheef oog naar Nikon 1 serie, heb deze nu al twee jaar mee op vakantie genomen en is nog steeds uitstekend geschikt voor erg veel gelegenheden, snel, erg goede kwaliteit, klein, zelfs de lenzen zijn erg klein dus ideaal voor reisfotografie.
De J1 en de V1 zijn ook nog eens erg goed in hogere iso's dus ook s'avonds goed bruikbaar.

Ik vind een compact wel mooi en handig, maar ik mis nou eenmaal de mogelijkheid van het wisselen van objectieven, de Nikon 1 serie heeft het formaat van een wat grotere compact, lensjes door het uitschuifmechanisme erg klein, wat het geheel niet veel grotere maakt dan een goede kompactkamera.
De beeldkwalitiet is voor dit kleine toestel erg goed te noemen, een erg groot beriek in contrast en een haast perfecte kleurweergave, de JPEG's die eruit gerold komen hebben haast geen bewerking nodig.

Ik heb er twee lensjes bij aangeschaft, een pancake 10 mm en een telezoom 30-110, twee uiterst scherpe lenzen, de telezoom blijft me verbazen dat ze zo een mooie kwaliteit in zo een klein glaasje hebben gekregen.

Dus mijn tip, kijk hier ook eens na, het is het meest ondergewaardeerde toestel binnen de mirrorloze toestellen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Als het budget niet uit maakt zou ik kijken voor de leica m9. fullframe maar wel kompact
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

jjas schreefCOLONAls het budget niet uit maakt zou ik kijken voor de leica m9. fullframe maar wel kompact
Inderdaad voor een vriendenprijs te koop! :lol: :lol:
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@meredith: Kijk ook eens in dit topic: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=108811" onclick="window.open(this.href);return false;

Bijvoorbeeld: Fujifilm X100 (of X100S) of een van de alternatieven.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

De Sony RX100 wordt wel gezien als de beste compactcamera op de markt. Als je geen ervaring hebt, zou ik die gewoon kiezen. Misschien niet goedkoop, maar wel gewoon goed.

Wil je wat meer, dan kom je uit bij de Sony Nex5r of een soortgelijke Olympus of Panasonic camera. Maar heb je er zin in om te leren om het maximale uit deze camera's te halen? Bovendien moet je allerlei lenzen mee gaan nemen voor verschillende situaties. Dat geldt ook voor de genoemde Nikon.

Kortom, ga gewoon voor de Sony.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Pieterr schreefCOLON
jjas schreefCOLONAls het budget niet uit maakt zou ik kijken voor de leica m9. fullframe maar wel kompact
Inderdaad voor een vriendenprijs te koop! :lol: :lol:
:D
meredith
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2013 11:23

Hallo Allemaal,

Heel erg bedankt voor alle tips! Ik ga ermee aan de slag en ga het een en ander bekijken/vergelijken.
Vooral de Leica m9 klinkt erg interessant :shock: :D
Mochten er nog andere tips zijn dan zijn die natuurlijk altijd nog welkom.
Nogmaals Thanks.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

meredith schreefCOLONHallo Allemaal,

Heel erg bedankt voor alle tips! Ik ga ermee aan de slag en ga het een en ander bekijken/vergelijken.
Vooral de Leica m9 klinkt erg interessant :shock: :D
Mochten er nog andere tips zijn dan zijn die natuurlijk altijd nog welkom.
Nogmaals Thanks.
De compact camera heb je al genoemd, de Panasonic Lumix DMC-LX7, waarom? Leica lens, Diafragma van f1.4-f2.3, ondanks de kleine sensor toch iets mooi los van zijn achtergrond krijgen.
  • Excellent photo quality, with less noise than typical compact cameras
  • Super fast F1.4-2.3, 3.8X optical zoom Leica lens gives excellent sharpness, and versatility in low light
  • Multi-aspect sensor keeps pixel count high in different aspect ratio modes
  • 3-inch LCD with 920,000 dots, very good outdoor/low light visibility
  • Full manual controls with RAW support, numerous ways to adjust white balance, three types of bracketing, and a customizable button
  • Intelligent Auto mode does it all for you, including scene selection, face detection, blur reduction, HDR, and smart sharpening
  • Robust performance, especially startup, focus and shot-to-shot speeds
  • Super fast burst mode, with ability to shoot at 5.5 fps with continuous AF and 11 fps with single AF
  • Handy aperture ring around lens
  • Built-in neutral density (ND) filter
  • Lots of scene modes (including HDR and Panorama Shot) and special effects
  • Intelligent Resolution feature nicely sharpens photos
  • Time lapse and multiple exposure options
  • Records movies at 1080/60p with stereo sound, use of optical zoom/image stabilizer, and continuous autofocus; full manual controls available
  • Optional electronic and optical viewfinders, external flash, and lens filters
  • Above average battery life


Anders nog de Panasonic DMC FZ-200, een 28-600 nog wat lens met een diafragma van f2.8 over het gehele bereik.

Bij Canon kun je dan ook nog kiezen voor de SX50 is met een bereik van 1100 mm.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Of de EOS-M?
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Ik moet zeggen dat de Eos-M me echt in positief opzicht verrast heeft.....
Het was in de VS voor $299 incl 22mm lens een erg goede koop, alleen met de prijzen in NL is dat een stuk minder.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar