Geel

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
quantz
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2013 14:42

Wie weet het antwoord op het volgende probleem. Ik fotografeer al geruime tijd bloemen. Met een EOS400d en een Canon 100mm macro lens. Volgens mij gaat mij dit goed af. Zie ook mijn site http://www.plantennamen,
Alleen gele bloemen hebben bij macro een probleem. Nu weet ik dat dit bij Boterbloemen vanwege een laagje niet makkelijk fotograferen is. Maar alle gele bloemen leveren bij mij dit probleem op.

Zie bijv. deze onbewerkte foto:

Afbeelding

Na bewerken in Photoshop lukt het een beetje normale foto te krijgen maar toch............zie

Afbeelding
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Wat is het probleem nu?
Anoniem 3

stop onderbelichten, lijkt me.

Misschien dat een andere hoek of polarisatiefilter ook helpt?

Succes ermee.
Anoniem 4

Je geeft wel erg weinig info en ook de exif in de foto's ontbreekt.
Plaats eens ergens een foto in RAW direct uit de camera. Dat geeft meer houvast voor een beoordeling.
Zonder dat wordt het gokken.
Mijn gok is een niet helemaal correcte witbalans. Als je al gaat bewerken is dat het eerste waar je naar moet kijken.
Je kunt ook in de camera de witbalans customizen. Kijk eens op pagina 86 t/m 89 van de handleiding.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

het probleem bij dit soort objecten is het grote contrast wat je hebt, dit is door een camera erg moeilijk te vangen binnen het beschikbare spectrum, vandaar dat je uitgebten plekjes krijgt.

Wat ik standaard doe bij hoge contrasten is (zowieso in RAW fotograferen) het contrast op de camera standaard op -1 zetten en ietsje onderbelichten (half streepje), tevens gebuik maken van spotbeichting op precies te werk te gaan.

Vervolgens kun je bij het bewerken nog ietsje het contrast naar elkaar to brengen om een wat uitgelanceerd geheel te krijgen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar