EOS M: nu kopen, wachten op zijn opvolger of toch een m43?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Waarom wil je overstappen van de 550d naar een systeemcamera?
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Pieterr schreefCOLON
JoCa schreefCOLONEn zo'n systeemcamera, oooow wat zijn die lekker klein en licht van gewicht, m'n 5D & 7D zijn er bakbeesten bij.
De objectieven daarentegen zijn even groot/zwaar. Zoek maar eens een plaatje van de NEX met de 18-200. :wink:
MvdE schreefCOLONWaarom wil je overstappen van de 550d naar een systeemcamera?
Ik wil overstappen op een systeemcamera omdat ik op de belangrijkste momenten nu met een Powershot S95 rond loop doordat er simpelweg geen ruimte in de handbagage meer was voor de 550D met 15-85. Het is uiteindelijk een kwestie van keuzes maken wat wel en niet mee kan maar die keuzes maak ik helaas niet alleen :wink: .

Het m43 systeem trekt mij dus aan omdat de objectieven ook kleiner zijn en ik dan toch eventueel kan wisselen.
Een G1X of iets dergelijks behoort ook tot de mogelijkheden.
Een X100 lijkt mij dan minder prettig omdat je niet meer kan zoomen, of is dat een kwestie van wennen?
Heeft iemand ervaring met de G1X en de X100 m.b.t. beeldkwaliteit?
Groeten Rolf.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ik hoor met name over de X100 hele lovende verhalen
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Het is een kwestie van voorkeur... De X100 is een erg fijne camera. De zoeker, de beeldkwaliteit, lichtsterke prime. Maar, houdt idd. in dat je niet kunt zoomen. Misschien is een SX50 iets voor je?
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ja ik heb net als Sander een X100 en ik heb daar mijn 7D met 2x f2,8 lenzen voor weg gedaan. In het begin was het even slikken in verband met het gemis aan zoom, maar eigenlijk na 2 2e shoot al helemaal gewent. Maar.....die paar kleine gebreke die hij heeft worden ruimschoots goed gemaakt met de beeldkwaliteit. Sterker nog, ik denk dat k bij 50% minder foto´s nog nabewerk.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Een mooie opsomming van alternatieven vind je hier:
http://www.photographyblog.com/reviews/ ... ew/rivals/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

mooi lijstje Pieterr.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik heb van Canon Nederland een EOS M mogen testen tijdens een reis naar Marokko. Er komt nog een review, maar ik kan nu al zeggen dat ík zou wachten op een opvolger, als je 'm wilt gaan gebruiken in plaats van DSL-R. Ondanks de best aantrekkelijke prijs die nu genoemd is.

De AF is al genoemd. Bij voldoende licht is de beeldkwaliteit prima. Dat zit wel goed. Maar ik heb 'm ook binnen veel moeten gebruiken op ISO800 tot zelfs 3200. Wat mij daarin tegenvalt, is dat de kwaliteit dan echt niet beter is dan m'n 30D, terwijl zowel sensor als Digic tot wel twee generaties nieuwer zijn. Kan achteraf ook bijna niet anders. De 30D is een 8MP-camera, de EOS M een 18MP-camera.

Verder vind ik het een gemis dat er geen zoeker is. Met name omdat het scherm niet in te stellen is op automatische helderheid. In felle zon is het scherm amper te gebruiken.

Tenslotte de flitser. Die doet z'n werk prima hoor, maar bouncen zonder kunst-en-vliegwerk is er al niet bij, omdat de kop niet kan neigen. Via een muur kan dus ook niet, waardoor je altijd frontaal licht hebt. Tenzij je een zwaardere flitser gebruikt, maar dan zit je weer met je balans. In mijn geval komt daar het volgende bij: ik wil bij flitsen volledige controle hebben over m'n instellingen. Daarom wil ik in M-stand fotograferen. Kan natuurlijk wel, maar via het menu. En dat gaat toch een stuk lastiger dan via draaiknoppen e.d., zoals ik vanaf m'n 300d gewend ben op een D-SLR. Wat mij betreft "eist" dit soort camera's door hun manier van instellen dat je dus in halfautomaat werkt. In mijn geval voornamelijk Av-modus, omdat ik vooral controle wilde over m'n scherptediepte.

Wil je de camera voor dagjes uit e.d. gebruiken op momenten dat je je D-SLR eens een keer thuis wil laten, kortom "erbij", dan is het een aardig alternatief. Stap je volledig over, dan zijn er betere alternatieven. Daar is de prijs dan ook naar, maar je kunt ook niet echt verwachten dat je voor een schijntje van de prijs van een goede D-SLR een vergelijkbare kwaliteit krijgt.

N.B. Ik vind het leuk om te lezen dat een aantal mensen een X100 gebruiken naast hun 5DmkII. Ook ik ben overstag en ga er zaterdag eentje bekijken/testen. Grote kans dat ik dan ook tot " de club" behoor ;)
Anoniem 4

De X100S komt volgende maand beschikbaar en is een stuk verbeterd.
Misschien is de Leica Mini M ook nog een alternatief.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

De Leica gaat €2500 kosten is de verwachting ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

De keuze is gisteren (onverwacht snel) gevallen op de Olympus E-PL5.
Was een mooie aanbieding en mijn gevoel ging van het begin af aan toch die richting al in.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

goede keuze, kijk vervolgens eens naar de primelenzen van Olympus en de laatste serie van Sigma, erg betaalbaar, beetje lelijk dat wel, maar scherp en goedkoop.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Closeshooter schreefCOLONgoede keuze, kijk vervolgens eens naar de primelenzen van Olympus en de laatste serie van Sigma, erg betaalbaar, beetje lelijk dat wel, maar scherp en goedkoop.
Bedankt.

Heb jij ervaring met deze primelenzen? Welke van Olympus zijn dat dan? Volgens mij zijn ze namelijk niet allemaal goedkoop.
En is er behalve het uiterlijk nog verschil tussen de oude en nieuwe sigma's? De oude worden ook goedkoper nu de nieuwe serie er is.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

De 45mm f1,8 is echt helemaal geweldig! De 17mm f1,8 is erg goed, en de Panasonic 25mm f1,4 is perfect!
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

bobvanduin schreefCOLONDe 45mm f1,8 is echt helemaal geweldig! De 17mm f1,8 is erg goed, en de Panasonic 25mm f1,4 is perfect!
De 45 1.8 staat op mijn verlanglijstje. Die andere 2 zijn vrij prijzig. Hoe doet de Panasonic 20mm 1.7 het t.o.v. de 17mm?
Groeten Rolf.
Canonian
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2011 21:49

Hallo Rolf,

Ik zat eigenlijk in dezelfde situatie als jij:
Ook een 550D, en ook de wil om te upgraden, en daarbij twijfelend tussen de spiegelloze EOS M of een Sony NEX6.
Toen ik de Saturn actie zag stond ik om 11.00 daar op de stoep en na een paar weken ermee gewerkt te hebben heb ik absoluut geen spijt.
De bekende Canon sensor kwaliteit die ik zo gewend was in een kleine behuizing, omdat ik graag zo licht mogelijk reis.
Met 900 euro voor de NEX t.o. 371 euro voor de EOS M was de keuze natuurlijk ook een inkoppertje. En met de cashbackactie werd dat 321 euro.... Nobrainer.
Omdat ik nog een paar goede EOS-EF lenzen en flitsers heb, en heel wat russische en japanse primes heb van rond 1970-1980, gaf dat ook de doorslag.

Uiteindelijk heb ik de 550D gehouden omdat hij een beetje aan mij vastgegroeid zit. Ik vind het nog steeds een supercamera.
Ik zie de EOS M ook meer als een vervanger voor mijn Powershot G12. Met de EOS M heb ik een compact met een reuzensensor.

Heb inmiddels alle accessoires uit HongKong laten komen zodat al mijn vintage lenzen passen op de EOS M.

Veel zin en geduld om op de opvolger van de EOS M te wachten had ik niet.
Je moet maar afwachten wanneer die komt en zal in het begin toch weer peperduur zijn, Canon kennende.

Belangrijk was dat ik deze zomervakantie in Frankrijk met een klein cameraatje, een pancake, een zoom (de 18-55kitlens) en een Macrolens ( zie hieronder) prachtige platen kan schieten zonder mij een breuk te zeulen.

Afbeelding
Superlichte combo: Vivitar 55mm F/2.8 Macro@312 gram en de EOS M.@298 gram. Van 20:1 oneindig tot True Macro 1:1



EDIT: Oops, ik zie dat je al een keus hebt gemaakt. Misschien toch een handige post voor degenen die over de EOS M twijfelen.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Canonian schreefCOLON Met 900 euro voor de NEX t.o. 371 euro voor de EOS M was de keuze natuurlijk ook een inkoppertje.
Je weet vast ook dat de Sony NEX er in verschillende versies (3, 5, 6, 7) is vanaf €380. Het prijsverschil ligt er dus aan met welke NEX je vergelijkt. :wink:

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-M ... pha-NEX-3N" onclick="window.open(this.href);return false;

Het aantal beschikbare objectieven is natuurlijk een groot voordeel van de Canon tov de Sony NEX. Zeker als je al wat Canon objectieven hebt.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Kollie schreefCOLON
bobvanduin schreefCOLONDe 45mm f1,8 is echt helemaal geweldig! De 17mm f1,8 is erg goed, en de Panasonic 25mm f1,4 is perfect!
De 45 1.8 staat op mijn verlanglijstje. Die andere 2 zijn vrij prijzig. Hoe doet de Panasonic 20mm 1.7 het t.o.v. de 17mm?

heb de 12 mm van Olympus, beste lens die ik ooit in mijn handen heb gehad, scherp vol opne van hoek tot hoe en dat is vrij uniek voor een 24 mm, heb de 20 mm panasonic (ook een juweeltje), de 30 mm Sigma (kost geen drol en is bovenmaats goed), de 45 mm van Olympus (ook weer geweldig) , verder wat zoomerts zoals de kitlens en de 100-300. De 25 Panaleica heb ik weggedaan, begrijp me niet evrkeerd een perfecte haast 3D lens, maar de brandpuntsafstand ligt me niet zo, heb in plaats daarvan de 12 mm aangeschafty plus de 30 mm van Sigma.
Deze laaste heeft de Art serien nu uitgebracht, een 19, 30 en 65 mm, voor 169,- per stuk ga ik deze laastet absoluut eens proberen.

De Olympus lenzen zijn welliswaar soms niet goedkoop, maar kijk eens naar een 85 mm van ccanon, of de 24L van Canon, daar moet je deze juweeltjes mee vergelijken. Ook hebben ze een lens die zelfs als benchmark bekend staat de 75 mm 1.8, kost even wat, maar op gebied van portretlens ongevenaard.

maar ik heb zelf ook staan kijken naar de Canon M en ik begrijp dit soort camera's niet zo goed, toestelletjes zelf zijn redelijk compact, maar vervolgens moet je er weer relatief grote lenzen op bouten, wat het geheel weer haast net zo groot maakt als een kleine spiegelreflex, de M 4/3 serie heeft als voordeel dat de teostellen vrij compact zijn, maar ook nog eens de lenzen, nu heb ik een tas waar ik in fullframetermen 24 tot 600 mm in heb zitten, maar waar in vergelijking slechts een 5D plus flitser plus 240-105 in past.

Qua beeldkwaliteit moet ik tov de 5D wel iets inleveren, zou schandalig zijn als dit niet zo was, maar voor de gemiddelde foto is dit systeem meer dan toereikend, maar dat inleveren is alleen op pixelniveau vast te stellen.

Wel zou ik bij de EPL-5 tzt een zoeker proberen te scoren, voor allerdaags gebruik is het goed werken zonder, maar soms is het veel gemakkelijker om met een zoeker te werken, al is het alleen voor de houding van je armen, met een telelens op een schermpje werken werkt niet zo goed, tegen je oog is veel natuurlijker en je arm kan steun vinden in je buik :P
Fotograferen is kijken niet klikken.
Anoniem 4

Voor de liefhebbers van de Canon M een firmware update waarin onder meer de AF wordt versneld.
Ben benieuwd naar de ervaringen van de gebruikers die straks deze update installeren.
http://www.photographyblog.com/news/can ... version_2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

En voor de M-liefhebbers is er nu ook net een 11-22 STM objectief uitgebracht: http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/c ... 584_325134" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar