EOS M: nu kopen, wachten op zijn opvolger of toch een m43?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Hallo,

Momenteel heb ik een 550D die ik ga verkopen omdat ik wil overstappen op een systeemcamera.
Dit wordt een EOS M of een m43 camera.
Mijn plan was om te wachten op de nieuwe lichting (EOS M, Panasonic GX2 of een Olympus zoals bijv. de E-PL5).
Nu Canon een cashback actie heeft in combinatie met de Saturn Tax Free korting komt de EOS M met kitlens en flitser op € 321,-

-Is het het dan nog waard om te wachten of is dit het moment om gezien deze prijs toch voor de huidige EOS M te kiezen?
-Heeft iemand de EOS M en hoe bevalt deze?
-En kan iemand mij vertellen of de Metz Mecablitz AF-1 50 werkt op de EOS M?

Alvast bedankt voor de reacties.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Ik zou wachten op de nieuwe EOS M.... Maar ja als die uit is dan zal daar ook wel weer een opvolger voor komen.. De Canon 5d mark 4 zal waarschijnlijk ook beter zijn dan de mark 3...

Persoonlijk zou ik niet wachten als de prijs goed is. Maar ik heb zelf geen ervaring met de M
Anoniem 4

De AF van de Canon M is dramatisch slecht. Vooral een tegenvaller voor degenen die overstappen vanaf een spiegelreflex.
Overal wordt de hoop uitgesproken dat Canon bij de opvolger met name dat punt verbetert. Ook de ontspanvertraging kan beter.
De beeldkwaliteit daarentegen is uitstekend.
Als je kunt leven met een trage AF, dan is € 321,00 geen geld voor die set.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Illuminatus schreefCOLONAls je kunt leven met een trage AF, dan is € 321,00 geen geld voor die set.
Dat is iets wat ik van tevoren niet kan beoordelen helaas.
Groeten Rolf.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Zo al is aangehaald is de AF van de EOS M niet de beste. Voor het geld wat de EOS M kost zijn er betere alternatieven.
Sony Nex, Samsung etc
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Anoniem 4

Kollie schreefCOLONDat is iets wat ik van tevoren niet kan beoordelen helaas.
Uitproberen in de winkel dan, heb ik ook gedaan.
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Hallo,

Ik heb de EOS-M naast mijn 7D. De AF is inderdaad niet de snelste. Ik denk dat je voor jezelf moet bekijken waarvoor je hem gaat gebruiken, voor sportfotografie zou ik hem niet aanschaffen maar voor het normale werk in een niet te donkere omgeving kan ik er prima mee uit de voeten. Voor de rest ben ik er erg tevreden over. Beeldkwaliteit is prima en meegeleverde flitser werkt ook goed. Als ik mijn 580 EX erop zet wordt het natuurlijk wel onstabiel :D of de Mets van jou werkt weet ik niet.

Gr.
Peter
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Ikzelf ben overgegaan van een 5D markll naar een Olympus OM-D E-M5 .
Redelijk wat gelezen en ondanks de goede berichten was ik ervan overtuigd dat ik er in kwaliteit wel op achteruit MOEST gaan.
Ik was het gesjouw met het apparaat en alle lenzen helemaal zat en heb toch doorgezet. Geen moment spijt van gehad.
Goede kwaliteit foto's, snelle autofocus, prestaties waar het de ruis betreft uitstekend.
Mijn hele spul is deze week gestolen en ik ben zo tevreden dat ik precies hetzelfde terug ga kopen.
Er zijn op youtube genoeg filmpjes te vinden waarin deze camera met andere wordt vergeleken. Zoek maar eens ...
oh ja... mijn plaatjes met de OM-D vanaf september 2012 op mijn site http://www.peetplafond.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

succes
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Peter de Graaf schreefCOLONMijn hele spul is deze week gestolen en ik ben zo tevreden dat ik precies hetzelfde terug ga kopen.
Dat is dan wel minder, hoop voor je dat je goed verzekerd was.
Zelf had ik al naar de E-PL5 en de E-PM2 gekeken omdat deze zo goed beoordeeld worden.
Illuminatus schreefCOLON
Kollie schreefCOLONDat is iets wat ik van tevoren niet kan beoordelen helaas.
Uitproberen in de winkel dan, heb ik ook gedaan.
Heb jij dit met de M gedaan? En hem uiteindelijk niet gekocht?
Apple schreefCOLONZo al is aangehaald is de AF van de EOS M niet de beste. Voor het geld wat de EOS M kost zijn er betere alternatieven.
Sony Nex, Samsung etc
Als ik APS-C kies blijf ik bij Canon i.v.m. objectieven en accessoires die ik dan kan blijven gebruiken.
Anders wordt het een m43 systeem.
Wozel schreefCOLONAls ik mijn 580 EX erop zet wordt het natuurlijk wel onstabiel :D of de Mets van jou werkt weet ik niet.
Als de 580 werkt zal de Metz ook wel werken, stabiel zal hij dan ook wel niet zijn.

Heb ergens gelezen dat de volgende M met een nieuwe sensor en een nieuwe autofocus systeem komt.
Dat is op zich het wachten misschien wel waard.
Groeten Rolf.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Het voordeel van de EOS M is dat er eenvoudig een EF lens op kan, maar ja, dat heb je met een Sony Nex ook....
De EOS M is niet goed genoeg, maar als je kunt leven met de AF is het een koopje. Ik ben geen fan van m43, maar het is goed genoeg. Sony Nex is m.i. De beste keuze. Veel adapters voor allerlei soorten lenzen en dankzij Sigma hele goede goedkope primes.

Ik weet dat het heiligschennis is, maar de Olympus OM-D is ontzettend lelijk! Als een fotosysteem lijkt het echter uitstekend, want mensen zijn er erg tevreden over. Hetzelfde geldt voor de Sony Nex 6 en Nex 7.

Ik snap alleen niet waarom m43 wel een optie is, maar een ander APS-C systeem niet. Ik denk namelijk dat het Sony systeem veel beter is dan de Canon en dat de Sony sensors beter zijn dan de m43 sensors.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

addy101 schreefCOLONIk snap alleen niet waarom m43 wel een optie is, maar een ander APS-C systeem niet. Ik denk namelijk dat het Sony systeem veel beter is dan de Canon en dat de Sony sensors beter zijn dan de m43 sensors.
Zijn er adapters voor Nex die de volledige functies van EF objectieven overnemen?
En zijn die ook betaalbaar die adapters?
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Hoi,

Net eens even nagekeken wat ik voor de EOS-M betaald heb, dat was 639 euries! in januari van dit jaar.
Ik zou willen dat ik zoveel geduld kon opbrengen :lol: Ik denk gezien de prijs dat je jezelf geen buil zal vallen.

Peter.
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

De prijs is zonder meer goed inderdaad.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
alletteo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2013 17:11
WoonplaatsCOLON Assen

Ik zou persoonlijk ook wachten.
http://www.familiefotowedstrijd.nl/?a=2 ... P&extern=1" onclick="window.open(this.href);return false; Stem je gratis mee voor SOS Kinderdorpen?
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Sony sensors beter zijn dan de m43 sensors
De nieuwste Olympus M4/3 hebben Sony sensors, denk dan aan de OMD en de EP5 en EPL5.

Verder begrijp ik niet dat alle camera's genoemd zijn, behalve de beste opties als je het over beeldkwaliteit hebt. De Fujifilm X-E1 of X-pro1 in combinatie met hun eigen lenzen zijn echt fenominaal!
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

bobvanduin schreefCOLON
Sony sensors beter zijn dan de m43 sensors
De nieuwste Olympus M4/3 hebben Sony sensors, denk dan aan de OMD en de EP5 en EPL5.

Verder begrijp ik niet dat alle camera's genoemd zijn, behalve de beste opties als je het over beeldkwaliteit hebt. De Fujifilm X-E1 of X-pro1 in combinatie met hun eigen lenzen zijn echt fenominaal!
Ik vind de Fuji te duur, daarom heb ik ze niet genoemd.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ok, ik kan uiteraard niet in je portomonai kijken nee ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Sinds zaterdag ben ik in t bezit van een Sony nex 7, mijn eerste indruk, snel je diafragma en belichting aanpassen met die 2 draaiwieltjes bovenop de camera, dus qua bediening heerlijk.
Ik heb m gekocht voor z'n snelheid ''10fps''
Ik ga er mee digiscopen, dus dan is snelheid heel belangrijk voor mij.

En zo'n systeemcamera, oooow wat zijn die lekker klein en licht van gewicht, m'n 5D & 7D zijn er bakbeesten bij :-)
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

JoCa schreefCOLONEn zo'n systeemcamera, oooow wat zijn die lekker klein en licht van gewicht, m'n 5D & 7D zijn er bakbeesten bij.
De objectieven daarentegen zijn even groot/zwaar. Zoek maar eens een plaatje van de NEX met de 18-200. :wink:
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Toch wel frapant, een vriend van mij heeft een tijd terug zijn 40D weg gedaan voor een vrij dure NEX (type weet ik niet), intussen heeft hij weer een EOS en wordt de NEX alleen nog gebruikt om te filmen... Hij was erg teleurgesteld in de beeldkwaliteit :?: Ik heb naast de 5D2 een Fuji X100, briljante zoeker, sensor en objectief (heeft uiteraard geen verwisselbare objectieven).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar