Camera keus: Doe ik haar hier goed mee?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
wernerfotografie

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag voor een vriendin van mij. Een vriendin van mij gaat een rondreis maken baar Indonesie en wil heel graag een spiegelreflex aanschaffen om daar wat mooie platen te schieten.

Eisen: liever geen lensen wisselen, "betrouwbaar?"" En budget: zo goedkoop mogelijk.
Nu heeft ze een aanbod gehad:


Canon EOS 350D met Sigma 18-200 F3.5-6.3 DC OS

Een perfecte set voor een beginnende fotograaf. Camera in goede staat, normale gebruiksporen.

Inclusief: 2 accus, UV en CPL filter, zonnekap, afstandsbediening, neopreen beschermhoes en 2 geheugenkaartjes van 1 en 4 GB)


Het lijkt mij wel een prima setje om mee te nemen op vakantie. Prijs is 220 euro. Doe ik haar hier eigenlijk wel goed aan om deze haar aan te raden? Camera is redelijk op leeftijd maar vroeger schoten ze er ook kneiterse platen mee, en voor deze centen kan je volgens mij nog wel eens een gok nemen. Verneem graag reactie van jullie.

Groeten Werner en dank namens Annegree
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De 350D was in de canonrange weer zo'n juweeltje. Een enorme sprong vooruit en wat daarna kwam was wel steeds beter, maar niet zo enorm.
Ik heb hele mooie foto's gezien met de 350d gemaakt. Foto's die nu nog steeds een hoge wouw-factor zouden hebben. (ook foto's waarbij volgens Canon de 350d volledig verzopen zou moeten zijn :) ).
Genoeg kwalitet een uitdaging dus. Mooi setje voor de vakantie.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Niets mis met de camera, maar de lens... Ik weet niet of ze het merkt, maar de Sigma 18-200 is niet zo heel goed, een Tamron 18-250 of 18-270 is beter. Maar ook duurder. Voor een reiskamera is 18-135 op APS-C ideaal, maar daar is niet zo heel veel aanbos in. Ik ken de Sigma 18-125 non-OS en die vind ik niet zo heel goed. Geen idee of de OS versie beter is. Ik zou zelf de 17-85 nemen, 17mm is fijner dan 18mm en ik kan goed leven met de 85 lange kant - maar dat ben ik.

Kortom, 350D is oke, maar ik zou een betere lens kiezen.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Anoniem 3

Mijn eerste vraag: is ze vertrouwd met een spiegelreflexcamera?
Anders zou ik een goede compact aanbevelen.
Gemakkelijk mee op vakantie te nemen, geen last van stof en verwisselbare lenzen en te gebruiken als rits-rats.
(Ja ik weet dat ik de camera hiermee tekort doe) :wink:
Er staat er een te koop op het forum.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=107313" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

De 350D maakt prachtige foto's met de juiste fotograaf :D

Heb ook foto's gemaakt waarbij de camera zo'n beetje verzopen is :D
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
wernerfotografie

Dank voor de tips: ze heeft ook aan een compact gedacht maar als haar interesse in fotografie groeit na de reis, dan heeft ze in iedergeval al een leuk beginnend setje.. Of de lens goed is weet ik ook niet. Nadeel is dat ik het ga vergelijken met mij. Eigen setje en das de 5d2 met nodige L lensen. Niet echt een eerlijke vergelijking lijkt mij zo ;).

Addy: bedankt voor de headsup, maar naar een ander setje kijken met 1 van je aanbevolen lensen zijn er niet in de prijs categorie waarin deze camera valt. Eerlijk is eerlijk dat ik ook niet denk dat zij een enorm verschil in ziet.

Kwa kennis is het nu minimaal, maar daarom schaft ze nu een camera aan en kan ze nog lekker "aanprutsen" voordat ze over 3 maanden die kant op gaat.(en ik zal haar hier en daar wat wegwijs gaan maken met de basis van het fotograferen)

Meer tips welkom!
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik heb zelf een 350D gehad en was erg tevreden met deze camera. Ik zou haar wel adviseren om een basiscursus te nemen. Je kan een 5Dmk3 meenemen, maar dat houd niet in dat je met mooie foto's terug komt.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Werner, het budget is natuurlijk ook bepalend.
toestel is prima, zoals eerder benoemd en ik spreek ook uit eigen ervaring, de 350D is een perfect toestel om te ontdekken of fotografie iets voor je is en om als reiscamera te dienen.
ook ik twijfel over de lens. het lastige met dit soort reizen is dat je -denk ik - behoefte hebt aan zowel groothoek als tele.
mijn vrouw heeft voor 160 euro een 55-250 tweedehands aangeschaft en voor dat geld koop je een lens die qua prestaties zeker goed voldoet en die een lekker bereik heeft. nadeel is als je nog meer groothoek zou willen hebben je met 55 mm 'beperkt' bent.
in dat geval zou ik ook gaan voor de 17-85.
maar alles is natuurlijk afhankelijk van wat ze wil uitgeven.
het zou natuurlijk ook zonde zijn dat je van zo'n reis thuiskomt en je ziet dat de Sigma lens toch niet geheel voldoet aan de verwachtingen, bijv. qua scherpte.
met de twee door mij genoemde objectieven val je je in elk geval geen buil daaraan.
als laatste zou ik haar ook adviseren om een basiscursus te doen en/of een goed boek aan te schaffen, veel te oefenen(vooral dát :D) en voldoende geheugenkaartjes.
succes met de keuzes !
gr.
Roland

[edit] hier nog een review : http://www.fredmiranda.com/reviews/show ... roduct=332" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 1 op Road8, in totaal 1 keer gewijzigd.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
resias
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2005 10:50
WoonplaatsCOLON Zwijndrecht

Wat denk je van kontrole van de aantal kliks ??
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

kan niet bij een 350D
Gebruikers-avatar
Paap_Dude
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 553
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2005 20:42
WoonplaatsCOLON Wijk bij Duurstede
CONTACTCOLON

Als ik de opening lees van je verhaal "....gaat een rondreis maken naar Indonesië .... daar wat mooie platen te schieten".

Gezien het niet waarschijnlijk is dat ze zo'n reis elk jaar zal gaan doen, vind ik het nogal wat om het fotograferen met een spiegelreflexcamera daar te willen ontdekken. Het zou toch zonde zijn dat de foto's niet de beleving in beeld brengen omdat de camera net niet deed wat jij wilde.

Daarom zou ik haar aan willen raden om bijvoorbeeld een Canon G10 of G11 compact camera mee te nemen. Een hele goede camera om "....daar wat mooie platen mee te schieten..." en waar je ook mogelijkheden genoeg hebt om manuele instellingen te gebruiken en te ontdekken.

Ik wens haar in ieder geval veel plezier met haar reis toe.

Gr.
Walter.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

We kunnen alles adviseren wat we willen denk ik. Een 350D is geen slechte camera, maar mijn gedachten gingen ook uit naar een G10 of G11. Maar in beide gevallen maakt het weinig uit. In handen van een geoefend fotograaf komen er hele mooie foto's uit, maar in handen van een noob (met alle respect) kun je ook met een 1Dx weinig moois maken.

Als het gaat om de herinnering; het maakt niet uit wat ze koopt
Als het gaat om foto's; investeer in kennis
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik voeg me bij het advies voor een goede compactcamera.
Wat betreft de Canon compacts: G10, G11 zijn modellen uit 2008/2009. Er zijn in de tussentijd nog wel wat andere compactcameras op de markt verschenen.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Waar je wellicht ook even aan kan denken is het gewicht van de camera.

De 350D plus genoemd objectief wegen samen iets meer dan 1100 gram.
De Canon SX500 IS weegt 341 gram.

Toch een leuk verschil.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

met respect voor ieders advies, maar de startpost begint met .... wil graag een spiegelreflexcamera aanschaffen...
ik ga er dan ook van uit dat daar goed over nagedacht is en dat de bedoeling is dat er een DSLR wordt gekocht.
daar wordt ook het advies over gevraagd.
just my 2 cents...

gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Road8 schreefCOLONik ga er dan ook van uit dat daar goed over nagedacht is ...
Dat is jouw aanname. :wink:

Verder staat het eenieder vrij hier advies te geven naar eigen inzicht, en staat het de TS vrij om daarmee te doen wat hij/zij wil. Gezeur over andere reacties hebben we niet zoveel aan.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

het gebruik van het woord 'zeuren' komt heel vervelend over.
ik zeg toch ook niet dat jouw advies nergens op slaat.
verder is het misschien een aanname van mij dat er goed is nagedacht over welke camera aangeschaft zal worden, maar de openingspost is er anders wel duidelijk over, daar staat duidelijk spiegelreflex.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

In zijn tweede post vermeldt Werner op het eind: "Meer tips welkom!".

Ik zou dan ook niet weten waarom de tip om een compactcamera te overwegen niet gegeven zou mogen worden.
Werner heeft nog niet aangegeven dat dat station reeds gepasseerd is.

Ik kan mij de twijfel bij Werner best voorstellen:
Aan een beginner een tweede hands camera adviseren, waarvan je de technische staat en de geschiedenis niet kent, die over drie maanden, waarschijnlijk eenmalig, naar Indonesie op vakantie gaat.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik zou eerder voor net iets nieuwers gaan met een groter scherm bijvoorbeeld. En het hoeft echt niet meer te kosten.
De 350 is toch wel erg oud aan het worden... Mja, om je voor te zijn, dat is natuurlijk subjectief! :)

1000D + 18-200 tamron Zuidwolde 200€
1000D + 18-200 tamron Haarlem 195€
1100D + 18-55 iS Amsterdam 200€
550D + 18-55 Rotterdam 300€
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
dtmn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2006 14:21

Ik denk dat de meest geschikte keuze is om zo'n superzoom camera te verkiezen boven een dslr. Ik neem nml aan dat de wens bestaat om mooie platen te schieten met wat meer mogelijkheden dan een simpel compact cameraatje. Wel staat expliciet in de OP de voorkeur om 'liever geen lenzen te wisselen'. In dat kader vraag ik me een beetje af wat de meerwaarde is van een dslr, temeer als je nog volledig onwennig bent met zo'n toestel.

Een superzoon heeft doorgaans - afhankelijk van het model- een groter bereik en is zeker geen afrader. Bovendien scheelt het flink in het gewicht en formaat.
Indien een dslr de specifieke voorkeur geniet zou ik eerder aansluiting zoeken bij 1 van de modellen zoals genoemd door Beasar en dan met name door het grotere schermpje. Heb zelf nog altijd alleen de 300D (voorloper van de 350D, het kan dus nog ouder....) en voorla het schermpje is hetgeen wat mij het meeste tegenvalt aan het toestel ivm de latere generaties.
EOS 300D l Sigma 18-125 F3.5-F5.6 l Canon EF50 F1.8 MKll l Canon EF-s 70-300 IS USM F4-F5.6 l Sigma 105 macro F2.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar