550D of 600D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Beide modellen worden nu zeer aantrekkelijk aangeboden en dit inclusief een Yoeki Moeki lens.

Op dpreview zijn ze nagenoeg gelijk.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos550d/

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos600d/

Maar waar ik van gruwel is het kantelschermpje op de 600D

Is in de praktijk bewezen dat deze goed is, of kan ik toch beter gaan voor de 550D
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

volgens Snapsort is de 600D de betere voor "serieus" filmen vanwege de externe microfoon ingang, voor de rest is de 550D iets sneller en lichter en heeft een vast scherm.

Als je hem neemt voor fotos te nemen zou ik gewoon de lichtere/snellere variant nemen zonder de filmfuncties zoals external mike en kantelscherm.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Hoezo gruwelen van het kantelscherm?
Dat kan soms best handig zijn,en je hoeft hem niet te gebruiken(uit te klappen).
Gebruikers-avatar
mcremco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2011 18:48
WoonplaatsCOLON Schiedam

Ik heb zelf de EOS 60D met kantelscherm, ik gebruik die kantel mogelijkheid alleen maar om mijn scherm te beschermen door hem dichtgeklapt op te bergen.
Het systeem voelt erg degelijk aan, er zit geen speling op maar gaat ook niet te soepel.

Als je het kantelscherm niet nodig vind en de specs nagenoeg hetzelfde zijn, zou ik de goedkoopste van de twee nemen, maar hoewel het kantelscherm geen must is vind ik het wel fijn dat ik het scherm daardoor kan beschermen tegen krassen, ik zou me zeker niet negatief laten beinvloeden door het kantelscherm.
300D | EF-S 18-55 | 60D | EF-S 18-55 IS II | EF-S 55-250 IS | EF 85 f/1.8
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Bij gruwelen stel ik me altijd iets vreselijks voor. Vertel....
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Dank voor jullie reactie's en aangaande de vraag van Karin, wil ik er maar mee zeggen dat wat er niet opzit ook niet kapot kan gaan. Dacht dat op den duur het simpelweg lam zal worden vandaar.
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Snapsport is niet echt de beste vergelijkingssite...... Voor de rest eens met evdwal!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

edvdwal schreefCOLONvolgens Snapsort is de 600D de betere voor "serieus" filmen vanwege de externe microfoon ingang, voor de rest is de 550D iets sneller en lichter en heeft een vast scherm.
De 550D heeft ook gewoon een stereo mic ingang hoor...! Het enige echte voordeel van de 600D is het scherm. Je kunt dan ook filmen boben je hoofd of heel laag bij de grond.
Zoek je echt een cam voor stm lenzen om te filmen, neem dan de 650D. De 550D/600D zijn vrijwel gelijk.

Nog een voordeel van de 600D. Speedlights off-shoe kunnen aansturen zonder externe apparatuur. Dus...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Beasar schreefCOLON
edvdwal schreefCOLON De 550D heeft ook gewoon een stereo mic ingang hoor...!
Pffff. lekker dan... "het stond op het internet dus het moet waar zijn" :)
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

:)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Anoniem 3

We dwalen af.
Er was een opmerking over de opmerking TS over het kantelscherm die hij nog steeds niet beantwoord heeft.

Ik wacht zijn antwoord af en intussen gebruik ik het kantelscherm op mijn 60D in al mijn tevredenheid.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Telescoop schreefCOLONWe dwalen af.
Er was een opmerking over de opmerking TS over het kantelscherm die hij nog steeds niet beantwoord heeft.

Ik wacht zijn antwoord af en intussen gebruik ik het kantelscherm op mijn 60D in al mijn tevredenheid.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 7#p1155387
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLON
edvdwal schreefCOLONvolgens Snapsort is de 600D de betere voor "serieus" filmen vanwege de externe microfoon ingang, voor de rest is de 550D iets sneller en lichter en heeft een vast scherm.
De 550D heeft ook gewoon een stereo mic ingang hoor...! Het enige echte voordeel van de 600D is het scherm. Je kunt dan ook filmen boben je hoofd of heel laag bij de grond.
Zoek je echt een cam voor stm lenzen om te filmen, neem dan de 650D. De 550D/600D zijn vrijwel gelijk.

Nog een voordeel van de 600D. Speedlights off-shoe kunnen aansturen zonder externe apparatuur. Dus...
Alhoewel de eos 550D een goed toestsel is, zou ik persoonlijk voor de 650D gaan. Digic 5 prosessor, nieuwere sensor en nog andere nieuwtjes. Uiteraard gooien ze de 550D tegenwoordig rond je hoofd (laag geprijsd), jammer genoeg is deze op veel plaatsen niet meer leverbaar. De 600D is vrijwel vergelijkbaar met de 550D en zal dus inderdaad ook wel een goed toestel zijn. 8)

Om het eventjes over het prijsverschil te hebben tussen de 650D en 600D:

650D Body 559€ :

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -body.html

600D Body 469€

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -body.html
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

eos550 schreefCOLONAlhoewel de eos 550D een goed toestsel is, zou ik persoonlijk voor de 650D gaan. Digic 5 prosessor, nieuwere sensor en nog andere nieuwtjes. Uiteraard gooien ze de 550D tegenwoordig rond je hoofd (laag geprijsd), jammer genoeg is deze op veel plaatsen niet meer leverbaar. De 600D is vrijwel vergelijkbaar met de 550D en zal dus inderdaad ook wel een goed toestel zijn. 8)

Om het eventjes over het prijsverschil te hebben tussen de 650D en 600D:

650D Body 559€ :

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -body.html

600D Body 469€

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -body.html
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/CA ... 95165.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Erg scherp geprijsd maar zijn dit nu van die 'plastic fantastic' lenzen of eentje met een metalen sluiting.
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
hobbyeos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2012 07:55

De body/knoppen van 600d zijn ook iets anders.
Daarnaast kan je bij de 600d creative filtes zoals ''fisheye ín-camera'' toepassen.
Kantelscherm is alleen maar een plus! Je hebt zowiezo 2 jaar garantie en als het niet iedere dag 100x in en uitklapt zal het ook niet stuk gaan.
Ik zou persoonlijk voor de 650d gaan, dan heb je ook tijdens filmen continu AF.
Canon EOS 650D-----EF-S18-55 1:3.5-5.6 ISII-----EF50mm f/1.8II
ulope
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2012 18:59

Ik heb zelf de 600D, en het kantelscherm gaat al een jaar mee. Laat daar aub de keus niet van afhangen, aangezien het eerder een voordeel dan een nadeel is. Afgelopen zaterdag heb ik nog intensief het scherm gebruikt, en het gaat altijd al goed. Ik film de laatste tijd ook met een slider, en ik moet er niet aan denken dat met een 550D te moeten doen. Dan lig je op de grond om je scherpte te checken. De draadloze flits-aansturing is ook iets handigs btw, zeker met mijn nissin werkt dit heel mooi, en zorgt het soms voor hele creative foto's.
600D Met grip en 6 LP-E8's + 70D met 2 LP-E6's + Nissin Di866MKII + 18-55 F3.5-F5.6 IS STM + 18-135mm F3.5-F5.6 IS + 50mm F1.8 II + 55-250mm F4-F5.6 IS II + 120CM Glijbank + Gex Glidecam + Videolamp + tas om alles te vervoeren
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Ok, dan gaat het de 600D worden.

Mijn dank aan ieder voor zijn zinvolle bijdrage, en nu maar eens bij één camera blijven!

Eerst een 500D (mijn ex blij mee gemaakt)
Toen een 5D (doorverkocht, een beetje spijt van)
Daarna een 1D MarkIII (heeft een nieuw baasje in Noorwegen)
Dus nu weer met beide benen op de grond!
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Verstandige keuze. :D Als mijn 550D het laat afweten zal het ook een opvolger zijn zoalsde 650D. Persoonlijk denk ik dat je meer bent met goed glas, dat hebben ze mij ook altijd verteld en dat zie ik ook beroepsmatig :wink: .
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Nu een paar weken in bezit en tot zover een prima camera, maar ik schrok wel van de 'harde' kleuren, zowel de creatieve als op de bejaardenstand. Al vele dingen geprobeerd zoals het contrast wat lager te zetten, belichting correctie etc. etc.

Sommige kleuren zien er gewoon niet natuurlijk uit, zoals gras is ineens felgroen.

Testkaartje zegt ook genoeg, en dan met name de kleuren rood, groen en blauw (RGB) :o

Afbeelding

Wel kwam ik deze link tegen en ben dus kennelijk niet de enige.

of deze

Meer gebruikers met dezelfde 'problemen'?


Een up-date zou misschien een uitkomst zijn.
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Dan heb je het over de jpg images zoals die uit de camera komen?

In dat geval zou je eens kunnen kijken hoe de foto eruit ziet in raw, en de style instellingen op je camera daarop aanpassen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar