Fotocamera voor kind, verjaardagscadeau

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Onze pleegzoon is dol op foto's maken, en ik zou voor zijn verjaardag binnenkort graag een fotocamera cadeau doen. Nu gebruikt hij altijd mijn kleine camera, maar die mag hij niet meenemen als hij ooit weer teruggaat naar zijn moeder. Omdat ik hem ook creatief wil stimuleren met iets dat hij leuk vindt, lijkt het me leuk om een camera cadeau te doen. Op die manier heeft hij ook iets moois en duurzaams voor zichzelf als hij weer hier weggaat.

Het hoeft niet per sé een gloednieuwe camera te zijn, maar het moet wel geschikt zijn voor een beginnend fotograaf in die leeftijd. Hij wordt 10 jaar oud.
Welke camera zouden jullie adviseren? Ik wil er ongeveer max. €200 aan uitgeven.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Legio mogelijkheden. Bijvoorbeeld Canon Powershot SX230 HS is een goede betaalbare compactcamera.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor de tip!

Is het voor die leeftijd ook geschikt een bridgecamera te kopen, eventueel tweedehands? Dan heeft hij alle eigenschappen van een spiegelreflex, en zou hij bijvoorbeeld ook een cursus kunnen doen of zo. Terwijl een bridge op de automaat vaak ook nog heel mooie foto's maakt.

Ik ben zelf ooit, lang geleden, begonnen met een bridge van Fuji, en daar was ik altijd erg tevreden over.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Wat mooi dat je een pleegkind opvangt!!! Veel respect!!!!
Ik zou inderdaad ook eens goed "Marktplaatsen". Daar moeten toch "als nieuw" exemplaren te vinden zijn.

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ja, ik dacht ook aan marktplaats. Maar dan zie je al snel door de bomen het bos niet meer...... Het aanbod is enorm. Waar zou ik op moeten zoeken? Wat is een geschikte keuze. Ik ben zelf helemaal niet meer thuis in de bridges of compactcamera's, omdat ik alweer jaren op SLR zit.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

qua spiegelreflex kun je evt. kijken naar de 350 - 400D of de 1000D. vergezeld met een kitlens prima om lekker mee te experimenteren
Canon
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

10 jaar? Ik zou kiezen voor een compactcamera met een normaal bereik, zeg 24-105. Een superzoom zou overkill zijn en in de weg gaan zitten imho (maar ik hou van primes, dus superzooms zijn sowieso niet echt voor mij....).

Als je pleegkind ook geinteresseerd is in je DSLR, dan is het advies om een 350D, 400D, 1000D met kitlens ook een hele aardige. De kunst is iets te geven dat past bij zijn ontwikkelingsniveau.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Mijn dochter loopt ook al jaren met een camera rond te sjouwen en heeft sinds haar 11e een spiegelreflex waar ze heel veel gebruik van maakt, mijn ervaring is dat ze het zo onder de knie hebben..Yentl fotografeert alleen op de manuele stand, komt ook wel een beetje door mij...ik heb haar vanaf dag 1 manueel laten fotograferen en uitgelegd het werkt.
Ik ga mee met de tips over bv een 350d om lekker mee aan de gang te gaan.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik zou het niet weten. De biologische moeder is niet en verslaafde die niet denkt, mooi kan ik doorverkopen? Of een half depressief geval die toch al vind dat ze gefaald heeft?
Alhoewel een spiegelreflexcamera ook is waar ik aandenken, zou in dit geval een Canon S90 , of een Canon EX 130is de voorkeur hebben.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

De biologische moeder hoeft niet gelijk verslaafde te zijn of een 'moeilijk geval', maar kan ook een normaal mens zijn die haar zoon tijdelijk niet goed kan verzorgen door omstandigheden. Mja, daarover kan ik niet oordelen.

Ik zou een 2ehands SLR kopen, als je pleegzoon fotografie leuk vindt kan hij gelijk echt wat leren en zichzelf verbeteren. Met een compact kan je leuk kliekjes maken maar niemand "leert kijken" door een compact omdat het een heel ander gevoel geeft dan een SLR.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Sorry, als oud maatschappelijk werkende zie je nou eenmaal allleen die gevallen waar het mis ging.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Een SLR vind ik zelf eigenlijk nog een brug te ver. Ik weet niet of hij het ook leuk blijft vinden, en bovendien is hij echt beginner en moet hij nog heel veel leren. Waarom dan niet een tweedehands bridge? Hoef je geen lenzen te wisselen, maar kun je verder wel alles leren dat er te leren valt, en bovendien kijk je bij een bridge ook door de zoeker, in plaats van op een schermpje.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Anoniem 3

Waarom geen gebruikte fuji finepix s9500?
Een perfecte camera met zoeker en scherm.
Gebruikt gewone (oplaadbare) penlites.
De kwaliteit? Boven alles verheven. Raw en Jpg.
Heb hem zelf ook gehad en mijn zoon gebruikt hem nu in alle tevredenheid.

Soms verlang ik ik weer naar terug. Niks slepen en verwisselen van objectieven. Wie weet dat ik binnen afzienbare tijd weer de overstap maak.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Precies Gabriël, voor mij binnenkort ook gewoon weer zo'n Leica M Typ 240. :D :lol:
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik zou voor een kind eerder naar een wat steviger camera gaan kijken, bijv de Olympus Tough
Spiegereflexcamera's zijn geen kinderspeelgoed, sluiter en spiegel zijn veel te kwetsbaar.
Kinderen kijken op een hele andere manier naar foto's. Het zijn geen pixelpeepers, maar kijken meer naar het plaatje: staat er iets moois op, dan is het dus een mooie foto. Al zit hij vol met ruis.
Kinderen zijn geen kleine-grote-mensen, en moetn dus ook geen grote-mensen speelgoed krijgen, maar iest wat voor kinderen geschikt is. .Laat kinderen vooral spelen en pas dus het speelgoed daarbij aan: met een waterdichte camera die tegen een stootje kan, kan een kind echt veel creatiever spelen. Het gaat vooral om het ontwikkelen van het plezier in fotografie en het leren kijken. Techniek komt later wel.
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

daar kan ik het wel mee eens zijn!

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dat is wel mooi gezegd, en ik voel er inderdaad ook wel voor. Geen grote mensen speelgoed inderdaad.
Ik denk dat ik toch voor een compact ga, en dat een compact waar ook wat creativiteit inzit zoals wat filtertjes en zo, daar kan hij ook leuke dingen mee doen.

Dank voor alle reacties!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Dan kom je eigenlijk automatisch uit bij Olympus, de XZ-1, alhoewel die wel boven je budget ligt. Maar hij heeft alle uitdagingen die een SLR ook heeft, behalve het verwisselen van objectieven. Bovendien staat Olympus bekend om zijn jpeg converters. Deze XZ-1 heeft PASM standen met de ring op de lens kun je dan de bijbehorende waardes aanpassen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor de tips, maar dat vind ik te duur. De Canon heeft Ixus camera's die ook mogelijkheden hebben tot creativiteit in de camera zelf, met filters en zo. Die passen iets beter bij ons budget.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Wat is er mis met die Olympus Tough? Zit ver beneden je budget van 200 euro.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar