60D of 7D of 7D mkII...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Goedemiddag!

Dit is mijn eerste bericht op dit forum en meteen een lastige vraag. Of toch niet!
In september 2004 kocht ik een 20D waar ik nog steeds gebruik van maak en vele mooie opnames mee heb gemaakt. Maar 'time flies' en de techniek staat niet stil. Dus zachtjesaan is de tijd rijp om naar een nieuwe camera uit te kijken. Scherper, sneller, meer MP's, minder ruis, meer mogelijkheden, HD filmen etc. etc.

Ik heb inmiddels diverse malen een 7D in handen gehad en zie deze camera wel zitten ondanks dat het model alweer een jaar of 3 op de markt is. Dankzij de laatste software update is deze camera weer helemaal van deze tijd. Maar er zijn ook diverse concurrenten waarvan de 60D momenteel misschien wel de grootste concurrent is. Technisch gezien redelijk in de maat met de 7D op een tweede Digic-4 processor na dan. Weliswaar niet zo robuust als de 7D maar wel voorzien van een aantal zaken die handig kunnen zijn zoals een uitklapbaar LCD scherm. En ook een stukje goedkoper dan de 7D maar dat is van ondergeschikt belang.

Redenen genoeg dus om te twijfelen. 60D, 7D of toch maar wachten op de 7D mkII... Die zal ongetwijfeld nog meer techniek in huis hebben en meer mp's, snellere processor en misschien wel een full frame...?

Kortom: wie heeft er al voldoende ervaring met de 60D en de 7D om een mening te kunnen geven over deze camera's en of ze daadwerkelijk elkaar concurrenten zijn? In afwachting van jullie gemotiveerde reacties,

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

7D2 afwachten zou ik sowieso niet doen. Ik heb er nog geen rumours over gehoord (hoewel 'ie ongetwijfeld zal komen) en tegen de tijd dat 'ie er is, zijn er weer alternatieven op komst (mogelijk een 70D). Zo sterf je met de folder in je hand ;).

Tussen 60D en 7D zou ik voor die laatste gaan. De joystick-vervanger die Canon op de 60D heeft gezet vind ik namelijk irritant en de standaard mode-dial lock maakte me ook niet blij. Echter, e.e.a. hangt er natuurlijk wel vanaf wat je gaat doen. Als je veel macro fotografeert of flink wil gaan filmen kan ik me voorstellen dat het uitklapbare scherm van de 60D een groot voordeel biedt. Dat is dus ook 'n beetje de clou: wat wil je ermee gaan doen?
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Hallo Bramos,

Tsja... wat wil ik ermee gaan doen :). Eigenlijk hetzelfde als ik nu met mijn 20D doe en dat is behoorlijk divers maar de hoofdmoot is toch wel natuur, landschappen en mensen in actie in de natuur. Daarnaast komt het nog wel eens voor dat ik een feestje schiet waarbij belichting natuurlijk belangrijk is. Met name in slecht licht situaties. Bij dat laatste is natuurlijk goed glas minstens zo belangrijk maar daar wordt ook aan gewerkt ondanks het feit dat ik daar waarschijnlijk aardig op leeg loop. Je leeft maar één keer roep ik dan maar.

Groet!
Dward
Laatst gewijzigd door 1 op Dward, in totaal 30 keer gewijzigd.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Als je snel bent kun je nog profiteren van de Mediamarkt actie, een leuke korting.

Wachten op de 7D2 lijkt niet zo zinvol, gaat nog een tijdje duren en zal beslist duurder zijn. Als je echt helemaal geen gebruik gaat maken van de betere focus van de 7D kun je de 60D ook overwegen. Maar ik zou het voor het beperkte prijsverschil niet doen.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

@GdH,

Het focus argument is een goed argument denk ik. Om te kiezen voor een 7D. :D
En wachten heb ik eigenlijk ook niet zo heel veel zin in om eerlijk te zijn. Ik ben meer een man van snelle acties...
Mediamarkt gaat het niet worden. Ben woonachtig in Noorwegen...

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Er zijn wel degelijk rumors. In oktober wordt een presentatie verwacht van de sensor die in de nieuwe generatie xxxD, xxD en 7DII gaat komen. dit wordt gewoon APS-C en niet zoals gehoopt door TS een fullframe.

De 7D links laten liggen omdat je de betere autofocus niet gebruikt vind ik een erg vreemd argument. De 7D bied veeeel meer dan enkel een betere AF. Sterker nog, ik vind beide camera´s in een compleet andere categorie vallen en hebben beide hun eigen specialiteiten.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

bobvanduin schreefCOLONSterker nog, ik vind beide camera´s in een compleet andere categorie vallen en hebben beide hun eigen specialiteiten.
Kan je dat toelichten?

Groet!
Edward
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Voor een vergelijking zie o.a. http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_6 ... non_EOS_7D" onclick="window.open(this.href);return false;
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Als je full frame wilt, de 6D is net aangekondigd. En een 7D met full frame was er al, dat is gewoon de 5D3.
Als je geen sport of andere voor autofocus complexe onderwerpen bij herhaling fotografeert, nijg ik toch naar de 60D, de 7D is immers veel duurder en het prijsverschil kan weer naar lenzen of een leuk uitje!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

@Pieterr
Beetje een vreemde site waar die vergelijking op staat. Voornamelijk cijfertjes. Dat kan ik ook op de canon website bekijken maar dan een stuk overzichtelijker.

@addy101
Ik ben niet specifiek uit op een full frame camera. In dat geval had ik de 5D3 wel meegenomen in de vraagstelling. Ik ben er in ieder geval niet uit of de voordelen van een full frame camera opwegen tegen de nadelen. Ook ten aanzien van de kosten valt een 5D3 niet echt in dezelfde prijsgroep als de 60D/7D hoewel de 60D ook wel een stuk goedkoper is dan de 7D maar dat verschil is toch wel kleiner dan het verschil tussen de 7D en de 5D3.

@bobvanduin
Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. De betere focus van de 7D pleit in z'n voordeel.
Heb jij overigens enig idee wanneer in oktober we die presentatie van de nieuwe sensor kunnen verwachten?

Groet!
Dward
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Dward schreefCOLONDaarnaast komt het nog wel eens voor dat ik een feestje schiet waarbij belichting natuurlijk belangrijk is. Met name in slecht licht situaties.
Dward schreefCOLON Ik ben niet specifiek uit op een full frame camera. In dat geval had ik de 5D3 wel meegenomen in de vraagstelling. Ik ben er in ieder geval niet uit of de voordelen van een full frame camera opwegen tegen de nadelen. Ook ten aanzien van de kosten valt een 5D3 niet echt in dezelfde prijsgroep als de 60D/7D hoewel de 60D ook wel een stuk goedkoper is dan de 7D maar dat verschil is toch wel kleiner dan het verschil tussen de 7D en de 5D3.
Addy noemde ook de 6D. Misschien precies wat je zoekt.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Ik dacht ook gelijk aan de 6D zit je ook goed met low light situaties, veel details voor je natuur foto's.

Het is maar een idee.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Bij Mediamarkt kun je online bestellen, dus... Ik denk dat de 6D iets voor je is. Het is eigenlijk een fullframe 60D zonder dat leuke scherm. Maar eigenlijk zou je ook met een 5D mk II uit kunnen of met een 650D, maar natuurlijk ook een 60D of een 7D. Het maakt eigenlijk totaal niet uit welke van die camera's je neemt. In wat je doet heb je geen uitermate snelle camera voor nodig, ik hoor ook niet dat je op je buik in de regen vogeltjes loopt te schieten, dus een weather sealed camera is ook niet super nodig. Eigenlijk hoef je de 20D helemaal niet te vervangen.

Ik heb hier een D30 liggen, die is alleen rete traag, vooral de tijd tussen afdrukken en foto maken, dan kun je een kop koffie zetten, maar kan eigenlijk ook nog wel alles. Zeker met de 85mm f/1.8 er op.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Uhmmm... Wel grappig dat er nu opeens zo positief wordt gedaan over een D6 maar ik heb daar niet echt een voorkeur voor. Evenals dat ik geen voorkeur heb voor een full frame sensor. Dat heb ik ook nooit aangegeven te willen. De 6D is best een mooie camera hoor, daar gaat het niet. Maar hij is wel weer een behoorlijk stuk prijziger dan een 60d of 7D. Daarnaast is het in de praktijk goedkoper om te investeren in een goede groothoeklens om het 'gat' naar groothoek bij een APS-C sensor te dichten dan het gat naar tele bij een full frame camera.
Dat de D7 weersbestendig is, is voor mij wel een pluspunt. De Noorse natuur is over het algemeen wel een stuk natter dan de Nederlandse natuur. Misschien moeilijk voor te stellen na de afgelopen zomer maar het is echt zo. Daarnaast fotografeer ik vaak mensen die in het water staan (vliegvissers). Enig gespetter is daarbij niet te vermijden...

Bestellen bij de mediamarkt als je in Noorwegen woont is niet echt een handige optie. Officieel moeten ze hem dan ex btw uitvoeren uit Nederland zodat ik hem weer kan invoeren in Noorwegen en vervolgens 25% BTW mag aftikken... En jullie maar klagen over 21%... :?
En dat ik m'n 20D eigenlijk niet hoef te vervangen is natuurlijk een dooddoenertje. Verschil tussen deze camera en de 60D/7D lijkt mij na 8 jaar evident...

Groet,
Dward
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Nu nog een 5D mark II kopen is misschien ook een optie, vroeg of laat wil je met jouw tak van sport (natuur en low-light) toch naar full frame.
In Amerika is al een forse price-drop aangekondigd, ergens rond de $1700,= voor de 5D2. Wellicht dat deze hier dan op € 1500,= uitkomt (nu ca 1650,=)

Maar ook zonder prijsverlaging is 1650,= een hele mooie prijs voor een nog steeds erg fraaie camera. Beeldtechnisch is de 5D3 nauwelijks beter (tot iso 800) dan de 5D2. Gevoelsmatig misschien wat vreemd om nu nog een "end of life" camera nieuw te kopen, maar geloof me, het is en blijft een geweldige camera. Als je de snelle AF van de 5D3 of 7D niet nodig hebt zou ik het wel weten.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^+1

En als je geen "gekke dingen" wilt doen: ook de eerste versie (5D "classic") is nog steeds niet te versmaden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLON^+1

En als je geen "gekke dingen" wilt doen: ook de eerste versie (5D "classic") is nog steeds niet te versmaden.
Sterker nog, op het gebied van kleur en contrast vind ik de MKI zelfs mooier.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Nog even en jullie raden mij aan om een analoge camera te kopen... :|
Misschien moeten jullie de vraagstelling in mij eerste berichtje nog even een keer lezen.
Vooral de laatste zin zou toch redelijk verhelderend moeten werken. :wink:

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Vooruit dan :wink:
De 7D (met de laatste firmware) wint op alle relevante fronten van de 60D.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Dward schreefCOLONNog even en jullie raden mij aan om een analoge camera te kopen... :|
Misschien moeten jullie de vraagstelling in mij eerste berichtje nog even een keer lezen.
Vooral de laatste zin zou toch redelijk verhelderend moeten werken. :wink:

Groet!
Dward
Een 7D met een 5 als hobby project, echt leuk.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar