[VerzamelTopic] Canon EOS 6D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Deep Green Video Filmed with Canon EOS 6D
http://www.the-digital-picture.com/News ... ?News=3043" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

De filmfunctie ziet er goed uit!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Had bij het zien van het filmpje niet gedacht dat er hele stukken op ISO 12800 gefilmd waren eerlijk gezegd... Nu heb ik het filmpje ook niet fullscreen bekeken trouwens, maar zag er netjes uit!
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wel een leuk basisfilmpje maar ik zie op 720P(er is geen 1080P?) nog overal de blokjes van de compressie in beeld, dus er valt adhv deze video nog weinig te zeggen.
Daarnaast zag ik zo even snel dat ze veelvuldig gebruik maakte van de Philip Bloom pocket dolly a €1300,- en een complete steadycam + vest setup(a >€2000,-) om nog maar te zwijgen over het objectieven arsenaal, statieven, koppen en monitoren.
Voor de gene die nog niet zoveel ervaring hebben in video ziet het er dan al direct geweldig uit helaas heb ik al veel mensen teleurgesteld zien worden omdat de 5dII filmpjes ook zo mooi waren en die van hun zo slecht :)
Je zal voor jezelf toch echt even moeten bedenken of het aanschaffen van al die accessoires echt haalbaar is, dus ik ben wel blij dat Canon duidelijk laat zien wat er allemaal bij komt kijken.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Grofweg kan je stellen:
xxxD instapmodellen
xxD voor serieuzere amateurs
xD voor gevorderde amateurs, (semi)professionals
757D + 8-400 mm
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Wat ik me afvraag is. Is deze camera weer/stofbestendig (zoals bij de 60D) wordt beweerd? (Nog niet echt kunnen lezen, of ik mis echt wat).

Beelden zien er inderdaad goed uit. Maar goed, als ik zie wat ze allemaal gebruiken, dan ja, ik weet niet, ik heb al sowieso een camcorder dus heb geen film modus nodig.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Herdervriend schreefCOLONWat ik me afvraag is. Is deze camera weer/stofbestendig (zoals bij de 60D) wordt beweerd? (Nog niet echt kunnen lezen, of ik mis echt wat).
Zie de link van de aankondiging van Canon die Boels in het tweede bericht van dit topic gaf:
Its dust- and drip-proof, part-magnesium body offers robust protection
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Herdervriend schreefCOLONWat ik me afvraag is. Is deze camera weer/stofbestendig (zoals bij de 60D) wordt beweerd? (Nog niet echt kunnen lezen, of ik mis echt wat).

Beelden zien er inderdaad goed uit. Maar goed, als ik zie wat ze allemaal gebruiken, dan ja, ik weet niet, ik heb al sowieso een camcorder dus heb geen film modus nodig.
Bij de eerste review Dpreview:

"Construction is solid, if perhaps not offering quite the same bullet-proof feel as the 5D Mark III or 7D. In part this is because the 6D has a plastic top plate, which is necessary to allow the WiFi and GPS to work. The rest of the body uses a magnesium alloy shell, and Canon describes it as 'dust and drip-proof'."
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Top plate plastic voor Wifi en GPS klinkt mij als onzin. Eye-fi kaartjes werken toch ook gewoon in magnesium body's.
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik snap deze camera van Canon niet!

Lijkt, of ze bang zijn om met Nikon te móeten concureren, waardoor er maar zo even een tussentijds model is uitgerold.

Nee, doe mij maar de 1D serie en de 7D! :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik kan de keuze wel begrijpen eerlijk gezegd, en juich het ook alleen maar toe
Toen de 5DIII uitkwam was iedereen lovend, echter de prijs was iets over de top voor velen. En uiteraard is dat aan het zakken, maar het blijft een prijsstijging tov een 5DII. De range van de 5D schuift zo steeds iets verder omhoog, en daarmee komt er een plekje vrij om er weer tussenin te gaan zitten.
En voor een studio/landschapsfotograaf die de geavanceerde AV van de III niet nodig heeft kan dit dus een mooi alternatief zijn.

Andersom... als Canon dit niet had gedaan was iedereen aan het mopperen geweest dat Canon geen betaalbare FF meer had, terwijl Nikon dat wel had (en Sony tegenwoordig ook). Ze hadden ook nog 2 jaar lang de 5DII kunnen blijven produceren, maar die is momenteel ook al 4 jaar oud. Dus vindt dit een mooie refresh van de 5DII om zo toch een betaalbare FF te houden
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

De camera opzich begrijp ik wel, sommige features (wifi en gps) en de prijs niet. Zonder wifi en gps zou het een uitstekende no-nonsense camera zijn, ontwikkeld voor maximale beeldkwaliteit. Maar had dan wifi en gps eraf gelaten, en een Af module met meer crosstype sensoren gemonteerd, icm de joystick, en evt. een maximale sluitertijd van 1/8000e.
Nu klagen op diverse forums 5D3 bezitters dat dze geen wifi/gps hebben, en hier lees ik dat mensen teleugesteld zijn dat dit geen fullframe sportcamera is??? Die heeft Canon natuurlijk wel, de 1Dx, en die kost terecht iets meer geld.
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Tja, klagen... Vergeleken met Nikon D600 loopt deze qua focussysteem toch hopeloos achter. En dat is dezelfde kritiek die de 5DII 4 jaar geleden al kreeg.
Maar binnen de Canon line-up is het allemaal begrijpelijk. Doen ze er een beter focussysteem in, koopt niemand een 5DIII.
Eigenlijk staat de D600 meer tegenover de 5DIII, maar is geprijsd als een 6D... Nikon lijkt meer waar voor je geld te bieden. En dat is een beetje zuur als Canonian.
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ben ik totaal niet met je eens... De reviews die ik gelezen heb (al moet ik toegeven dat dat er niet zo heel veel zijn ;)) kozen de 5DIII al als nipte winnaar boven de D800 (welke door het hoge aantal megapixels dan vooral zijn meerwaarde had in de studio ivm makkelijker croppen), dus daarmee al helemaal in vergelijk met de D600.

Op papier heeft deze inderdaad een mindere focus, als in minder focuspunten... echter ben ik daarom erg benieuwd naar de eerste testen hiervan. De focus van de 5DII was inderdaad altijd zijn kritiekpunt, maar desondanks was diezelfde 5DII 4 jaar lang de maatstaf qua beeldkwaliteit. In alle highend reviews werd de IQ van de camera naast die van de 5DII gelegd als referentie. En had Nikon steeds het nakijken. En eerlijk gezegd verwacht ik dat de IQ van de 6D beter is dan die van de 5DII
Gebruikers-avatar
rdewinter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2009 20:12
CONTACTCOLON

De product vergelijker van canon is in ieder geval nog niet up-to-date...

http://www.canon.nl/for_home/compare_pr ... arator.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Persoonlijk vind ik de 6d echt wel een goed verhaal.
Jammer dat Nikon een beter product heeft gebracht, maar Canon kan ook niet altijd de nr1 zijn ;)

Als ik nu kijk naar de specs is alles behoorlijk beter dan de 60d die ik nu heb, verder lijken ze qua bediening veel op elkaar.
Dan is natuurlijk de FF waar ik toch al lang op zit te wachten het belangrijkste aspect EN voor een lagere prijs. De 5d mk2 komt qua prijs nu al goed in de richting maar heeft wel oudere techniek.
De 6d is moderner en vooral met interne WiFi en GPS toch wel erg vernieuwend. zeg maar een 5d mk2+.

Dus... Als de prijs straks op 1700 eur oid zit...
Enfin, ik ben benieuwd of de 6d op photokina uit te proberen is.
Zou wel leuk zijn om er eens mee te spelen.
EOS 60D :: EOS 6D :: 24-70 f/2.8 L USM :: 35 f/1.4 Sigma :: 100mm f/2.8 L Macro IS USM :: 70-300 f/4-5.6 L IS USM
Soligor extender DG Pro 1.4 :: Extension Tube EF25 II :: Speedlite 580EX II
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

SanderL schreefCOLONDe camera opzich begrijp ik wel, sommige features (wifi en gps) en de prijs niet. Zonder wifi en gps zou het een uitstekende no-nonsense camera zijn, ontwikkeld voor maximale beeldkwaliteit. Maar had dan wifi en gps eraf gelaten, en een Af module met meer crosstype sensoren gemonteerd, icm de joystick, en evt. een maximale sluitertijd van 1/8000e.
Nu klagen op diverse forums 5D3 bezitters dat dze geen wifi/gps hebben, en hier lees ik dat mensen teleugesteld zijn dat dit geen fullframe sportcamera is??? Die heeft Canon natuurlijk wel, de 1Dx, en die kost terecht iets meer geld.
Dit bedoel ik eigenlijk. :wink:

Voor mij hoeft wifi en gps persoonlijk niet zo, maar ik kan begrijpen dat de bezitters nu van de 5D MKIII nu wel verbaast zijn, terwijl zij meer neer geteld hebben voor hun body. Dan zou je dat op z'n minst op de 5D MKIII verwachten.

Nu fotografeer ik eigenlijk bijna nooit op 1/8000ste, maar dat de 6D "maar" tot 1/4000ste gaat, had Canon naar mijn mening er makkelijk voor kunnen zorgen dat dit ook gewoon 1/8000ste was.

De AF verbaas ik mij ook over: Zet dan nog minder focuspunten, maar wél kwalitatief goede focuspunten, dus cross type.

Ik vind het persoonlijk een onlogische keus van Canon. Net zoals hun nieuwe flitser de 600EX, maar dit even terzijde...

Canon is naar mijn gevoel teveel met Nikon bezig. Canon = Canon en Nikon = Nikon. Canon moet zich gewoon alleen op zijn eigen focussen. Een kat en muis spelletje is soms niet goed...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Ik vind Canon juist te weinig met Nikon bezig. Verder ben ik het helemaal met je eens Benny.
Rocker schreefCOLONBen ik totaal niet met je eens... De reviews die ik gelezen heb (al moet ik toegeven dat dat er niet zo heel veel zijn ;)) kozen de 5DIII al als nipte winnaar boven de D800 (welke door het hoge aantal megapixels dan vooral zijn meerwaarde had in de studio ivm makkelijker croppen), dus daarmee al helemaal in vergelijk met de D600.

Op papier heeft deze inderdaad een mindere focus, als in minder focuspunten... echter ben ik daarom erg benieuwd naar de eerste testen hiervan. De focus van de 5DII was inderdaad altijd zijn kritiekpunt, maar desondanks was diezelfde 5DII 4 jaar lang de maatstaf qua beeldkwaliteit. In alle highend reviews werd de IQ van de camera naast die van de 5DII gelegd als referentie. En had Nikon steeds het nakijken. En eerlijk gezegd verwacht ik dat de IQ van de 6D beter is dan die van de 5DII
Oops, ik was de D800 even helemaal vergeten. Dus Nikon heeft nog een extra troef vergeleken met Canon 8)
Ik ben superblij met m'n 5DII, laat ik dat vooropstellen. En ik hoef ook geen upgrade de komende jaren. De 6D is duidelijk niet gericht op een doelgroep die de 5DII al heeft. De 5DIII is dat wel, maar die is weer erg duur vergeleken met de voorganger en de concurrentie.

Punt blijft dat Canon met features achter blijft bij Nikon (uitgezonderd Wifi en GPS). Beeldkwaliteit heb ik niet over geklaagd.
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik zou de 6D er eventueel wel bij willen als extra FF camera. Omdat ik veelal met primes werk moet ik nogal veel wisselen, dat is bij slecht weer omstandigheden met veel wind, stof en regen (lees IJsland) niet altijd even handig, heb ik afgelopen jaar gemerkt. Vorige jaar had ik nog een 24-70, dit jaar een 14, 24 en 35, heerlijke en ragscherpe objectieven, maar een crime als je regelmatig van brandpunt moet wisselen.

In dat opzicht lijkt me een 2e FF body wel erg prettig, ik zou dan uiteraard ook voor een 2e (hands) 5D mark II kunnen kiezen, maar ja, beetje vooruitgang in techniek is ook niet verkeerd. De 5D mark III vind ik idd overprised en voor landschapsfotografie minder interessant. Wat moet je met 61 focuspunten en de snelheid van een sportcamera als je grassprieten fotografeert?

Toch zoek je iets dat naast je landschappen ook voor andere doeleinden geschikt is en daar moet ik de D600 dan toch echt als meerdere erkennen.
Deze camera heeft eigenlijk alles wat ik in een 6D had willen zien, muv GPS, maar daar valt met een losse GPS ontvanger ook wel een mouw aan te passen, dat doe ik nu ook. Tja, wat blijft er dan zonder GPS nog aan extra's over t.o.v. de D600? Niet heel erg veel als je het mij vraagt. De WIFI optie met remote app voor iPhone en Android vind ik dan wel een leuke gadget, maar verder houdt het wel een beetje op qua extra's en vernieuwingen.

Neem mee dat de viewfinder slechts 97% is, z'n joystick moet missen (gebruik ik veel), de resolutie minder is geworden ipv meer, 1/4000 schijnt te hebben (lees nog steeds verschillende verhalen) en maar 1 cardslot heeft, dan vind ik het als geheel toch een beetje magertjes als opvolger voor de 5D mark II. Ook ik krijg het gevoel dat het een beetje paniekvoetbal is, omdat Nikon als eerste met een instap FF op de markt zou komen, die qua specs en uitrusting een volwaardige opvolger is voor de D700, die geen video heeft en slechts over 12mp beschikt. Duidelijk meer dan een opvolger dus, gewoon een flinke upgrade.

Canon zet voor mijn gevoel nu een camera in de markt die noch vis noch vlees is. Geen duidelijke upgrade van de 5D2 en laat zelfs wat zaken achterwege of is hooguit gelijk aan z'n voorganger. Voor huidige 5D2 bezitters dus niet heel erg spannend, maar voor overstappers van crop naar FF absoluut een hele fraaie camera. Ik denk dat Canon ook op dat segment gokt, de 5D2 bezitters die door zouden groeien naar een 5D3 en cropcamera gebruikers die redelijk "betaalbaar" de stap naar full frame kunnen maken.

Waar ik als potentieel koper wel heel erg nieuwsgierig naar ben is de kwaliteit van de sensor, gaat deze nu echt beter presteren in dynamisch bereik en ook de hogere isowaarden? Je zou het toch haast wel gaan denken als ze inzetten op een 20mp sensor. Vond dat eerlijk gezegd met de 5D3 echt een domper, dynamisch bereik zelfs ietsje minder dan de 5D mark II en nauwelijks meer MP's.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
rdewinter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2009 20:12
CONTACTCOLON

Waarom heeft iedereen zo'n probleem met een missende joystick?
De functie hiervan is toch om de focuspunten te beinvloeden?
Dat kan echter ook met de pad binnen in de draaicirkel... Misschien werkt de joystick lekkerder, dat weet ik niet. Iemand ervaring met beide?
EOS 60D :: EOS 6D :: 24-70 f/2.8 L USM :: 35 f/1.4 Sigma :: 100mm f/2.8 L Macro IS USM :: 70-300 f/4-5.6 L IS USM
Soligor extender DG Pro 1.4 :: Extension Tube EF25 II :: Speedlite 580EX II
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

De joystick zit nu inderdaad in het wieltje verwerkt, dus nog steeds aanwezig maar op een andere plek. Persoonlijk zie ik daar het punt ook niet zo van in, al kan ik me voorstellen dat een losse joystick misschien iets intuitiever voelt? ik weet hem althans altijd blindelings te vinden terwijl ik door de zoeker kijk... Maar ja.. het wieltje met joystick in het midden zal je ook wel vinden..

Dus om op je vraag terug te komen... ik heb me hetzelfde af zitten vragen :D Waarom heeft iedereen hebben er veel mensen zo'n probleem mee?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar