Twijfel canon 60d vs 600d voor voornamelijk video

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Jayh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2012 11:41

Beste Ls,

Als eerst wil ik mij voorstellen, Mijn naam is Jason en ben al jarenlang geïnteresseerd in muziek maken en videografie. Ik wil volgende maand mijn eerste dslr camera kopen om voornamelijk promo (low budget) video clips te schieten. Mijn oog is gevallen op de canon 600d en de 60d. Heb ze beide in mijn handen gehad en ze voelen allebei lekker aan (dit maakt het voor mij heel lastig). Welke zouden jullie mij aanraden? Ik heb al urenlang zitten praten bij verschillende mediamarkt filialen en ik hoor steeds iets anders. De ene verkoper zegt 60d de andere zegt 600d. Ik wil sowieso eerst de 18-55 kit lens halen om toch even wat ervaring op te doen. Verder omdat een dslr eigenlijk bedoeld is om fotos te maken wil ik mij daar ook in wat verdiepen. Graag hoop ik wat tips te krijgen om mijn keuze te kunnen maken, En om mij te verdiepen in dslr cameras.

Alvast bedankt voor jullie tips.
Anoniem 3

Maar wat ik niet begrijp is:
Je bent al jarenlang geïnteresseerd in videografie.
Waarom schaf je dan niet een dedicated videorecorder aan? De resultaten daarmee zullen m.i. altijd beter zijn dan die van een 60D of 600D, zeker als die uitgerust worden met de 18-55 kitlens, niet de beste onder de lenzen.
Voor de fotografie kun je daarna altijd nog een (gebruikte) DLSR aanschaffen.
Fotografie en videografie zijn toch twee heel verschillende disciplines.

Succes met je keuze.
Gabriël
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Jayh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2012 11:41

Omdat ik mij uiteindelijk ook wil verdiepen in fotografie. En ik vind persoonlijk dat je met een dslr hele mooie beeldkwaliteid eruit kan halen. Zie bijvoorbeeld wat ben hughnes op youtube wat hij met een 18-55 lens eruit kan halen, Uiteraad wel met kleur bewerking. :-)
Anoniem 3

Graag een link.
Jayh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2012 11:41

http://www.youtube.com/watch?v=mG3SZoDj ... ature=plcp alstu hier bijvoorbeeld een trailer van hem. Op zijn kanaal staan meer videos met in de beschrijving wat hij heeft gebruikt :D
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

op dit moment zou ik voor video recording voor de 600D gaan. Dat heeft puur te maken met het feit dat de 600D meer dingen heeft die het filmen leuk maken dan de 60D, dingen die de opvolger van de 60D ook zal hebben, de 600D is nieuwer namelijk. Een paar zaken
- 10x inzoomen, dus je kunt zoomen met een prime, en zonder serieus kwaliteitsverlies
- kleine stukjes van 2,4,8 sec opnemen die je dan kan samenvoegen tot één film. Dat ziet er heel goed uit, zonder echt gebruik maken van video software
- veel verschillende modes van filmen, alhoewel ik niet uit mijn hoofd weet of daar verschillen zitten ten opzichte van de 60D

er zullen meer dingen zijn, maar dit zijn de dingen waar ik gebruik van maak. Filmen met een DSLR vind ik echt geweldig, veel leuker en creatiever dan met een gelijkwaardig geprijsde videocamera. Al was het maar dat je echt diep in je buidel moet tasten voor een vergelijkbare videocamera, die ook manueel kan focussen.

Als je ook nog wat tips voor lenzen wil hebben, en wie wil dat niet, dan zou ik gaan kijken naar FD lenzen, de generatie van voor EOS. Puur vanwege het feit dat focussen zo soepel gaat met die lenzen. Vergelijkbaar met een 70-200F4 L, die je met je pink kan zoomen.

Nadelen zijn er ook, maar die ken je denk ik wel.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Jayh
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2012 11:41

Bedankt voor je tip panzer :D heb meteen je informatie opgeslagen omtrent de lenzen :mrgreen:
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Nadeel van filmen met dslr is (maar zou kunnen dat dat met 600D wel kan maar weet ik niet zeker) dat je vooraf scherpstelt, maar dat je tijdens het filmen niet kunt scherpstellen als je bv verplaatst of het onderwerp komt dichterbij. Ook als je bv inzoomt kun je niet opnieuw scherpstellen tijdens het filmen. Of je moet handmatig scherpstellen maar met autofocus werkt dat niet in ieder geval.
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
ulope
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2012 18:59

Nou,de autofocus werkt wel, maar traag en twijvelend, net als in live-view als je hem niet op quick-focus hebt. Dus voor een beetje goed filmpje wil je handmatig wat opzich niet zo moeilijk is.
Ik zou sowiezo vood de 600D gaan, maar dan voor de 18-135 om 2 redenen:
1 de 18-135 ligt veel beter in de hand en heeft een waardige scherpstelring wat bij filmen en fotograferen een enorm pluspunt is. En het voorste element draait niet waardoor er veel complexere filters gebruikt kunnen worden.
2 het bereik, ik heb zelf ook de 18-135 en het bereik is geweldig, je gaat zo over van het fotograferen van een landschap naar een portret of zelfs wel een foto van een gans op een meter of 10 afstand. En dat is ook met filmen een voordeel!
Laat me weten welke je kiest!
600D Met grip en 6 LP-E8's + 70D met 2 LP-E6's + Nissin Di866MKII + 18-55 F3.5-F5.6 IS STM + 18-135mm F3.5-F5.6 IS + 50mm F1.8 II + 55-250mm F4-F5.6 IS II + 120CM Glijbank + Gex Glidecam + Videolamp + tas om alles te vervoeren
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Theoretisch gezien is het mogelijk de autofocus te gebruiken om tussntijds scherp te stellen ja. Maar das inderdaad traag. Heeeeel erg traag! (Althans... ik heb geen ervaring met de 60D-600D, maar wel met de 7D)
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

@robbert, zoomen tijdens het filmen doe je eigenlijk niet, dat staat heel amateuristisch. Het grootste probleem met manueel focussen, tenminste dat vind ik, is dat niet iedere lens dezelfde kant op focust.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb van de week wat ge-experimenteerd met de 60D om te filmen. Beviel me prima. Heb vrijdag op de zaak geroepen dat de handycam wel in de tas kan blijven, ik gebruik hem niet meer :D
Met de 600D weinig tot geen ervaring, op gebied van film zeker niet
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

@fotojeroen, heel veel verschil zit er niet in, alleen omdat de 600D nieuwer is dan de 60D, zit er net even wat meer dingen op die het maken van korte films makkelijker maakt.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

weer wat hints. http://www.youtube.com/watch?v=7SC6XImdXZ4" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik ga met panzerfaust mee als het om de inhoudmvan demcam gaat. Als het om de bediening gaat zou ik persoonlijk voor de 60d gaan. Dat wiel aan de achterkant, en een een hogere snelheid van sluitertijden met of zonder flitser en aansluitings mogelijkheid op studio lampen vond ik wel interessant.

Als dat niet relevant is, houdt het geld in je zak, en gamidd voor de video meerwaarde zoals door panzerfaust aangegeven.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

(off topic) Jeroen, heb jij soms een tablet gekocht? (/offtopic). :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

nee, hoezo?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik bedoelde andere Jeroen. (De 'm' zit dicht bij de spatiebalk...)
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Idd wat een waardeloos apparaat. Ik heb nunde I en de II. Liggen bij mij in de kast. Niemand wil ze. Te zwaar, de helft van de sites werkt niet, bewerken in bestaande tekst is minder goed, en de spatiebalk ;)

Nee voor heel veel zaken is een laptop of ultrabook prettiger ;)

De reden waarschijnlijk dat ik wel een ultrabook heb een probook en een SII en een TAB 8.9

Maar de Ipad is nu voor angry birds en snel ff lezen. Echt de mythe van Apple is meer op hype dan op waarachtig gebruiksvriendelijkheid gebaseerd ;)

Maarja gratis he, en dan nog 2 exemplaren ook. Maar weggeven doen we niet, soms moeten we een site checken op een apple zodat we ook weten wat er niet werkt soms bij een een accesoire bewuste minderheid ;)

Verder wel erg scherp ;)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar