1D MKII of 1DS

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

Beste allemaal,

Omdat ik student journalistiek ben gebruik ik vaak mijn fotografie in mijn opdrachten. Nu fotografeer ik met een 400D maar ik loop toch wel aan tegen het feit dat de bediening, en de snelheid te wensen over laten. Mijn oog is gevallen op de 1D. Welke zouden jullie kiezen? De 1DS (eerste model), of de 1D MKII?

Graag jullie ervaringen. Wat zijn de voors en de tegens?
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Ik zou eerder gaan voor de 5DII, of nog even wachten voor de 5DIII.

En ook belangrijk: welke lenzen heb je nu, en ben je eventueel van plan om lenzen te vervangen?
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

'Snelheid' in welk opzicht? FPS? Autofocus? Iets anders? De twee 1 -serie cams die jij noemt zijn nogal, nouja, aan de oude kant. Zeker voor de fotojournalistiek lijkt mij een modernere camera met betere hoge ISO prestaties (en wellicht kunnen filmen als het even uitkomt) toch wel aan te raden. Als snelheid/AF de missing link is zou ik zeggen minimaal 7D. 5D is niet echt de beste camera voor snelle actie, maar is wel uitmuntend in het fotograferen van mensen.
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

1Ds vs 1D Mark II:
http://snapsort.com/compare/Canon_EOS-1 ... on_EOS-1Ds

1Ds vs 400D:
http://snapsort.com/compare/Canon_EOS-1 ... n_EOS_400D

Als student journalistiek wil je (lijkt mij) mogelijk een body hebben die tegen een stootje kan. De 1D-serie (welke dan ook) is daarin natuurlijk heer en meester ten opzichte van de 400D.

Wat bevalt je niet aan de bediening van de 400D?

@sprokeq: de Canon 5D II is natuurlijk een mooie camera, maar wel behoorlijk veel duurder dan de genoemde camera's waar TS mee aankomt. Daarnaast wil je als journalist eigenlijk ook wel een AF die spotless functioneert. Als het budget het toelaat zou ik daarom eerder naar een 1Ds II kijken dan naar een 5D II.

Wat is je budget trouwens? Hoe snel wil je het hebben overigens? En wat heb je nog meer voor eisen?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

Het budget dat ik heb laat de aanschaf van een van de twee camera's toe. Ik wil graag een camera die tegen een stootje kan. Ik merk dat mensen anders tegen mij aankijken als ik aan het interviewen ben, of bezig ben met een fotoreportage als ik met een grote cameratas aan kom. Als ik mijn camera in mijn normale rugtas heb, vertrouwen ze me meer. Een 1D past en kan tegen een stootje. De bediening gaat met veel gedoe bij een 400D ik vind dat vervelend. Ik heb te weinig controle en informatie over de instellingen van het toestel. Ik heb eerst een D60 gehad. Die ik te oud vond. Maar dit toestel had mede door het instelwiel aan de achterkant meer controle.

Suggesties als, koop een 1D X zijn leuk, maar daar is het budget helaas niet naar.

Tussen een 5D en een 1D MKII zit weinig verschil in prijs. Maar de 1DS en MKII zijn natuurlijk wel hoger in de markt. Aan de andere kant is de 5D moderner. Wat prefereren jullie?

En als jullie mochten kiezen, wat zouden jullie kiezen? 5D, 1DS of 1D MKII? En waarom.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

7D en niet voor een afgewerkte 1D(s)

5D is ook goed stevig genoeg, maar de 7d is net iets steviger en beter bestand tegen het weer. Optisch gezien doet hij niet veel onder en croppen kan met gemak met 18mp.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Als een een canon 5D MK! gebruiker zou ik deze niet snel aanraden voor uw vak gebied.
Oke het is een werkpaard maar de techniek is al wat ouder. neem bv het AF systeem vind ik zelf bij weinig ligt niet denderend (hunting) de iso kwaliteit is vanaf ISO 600 niet echt denderend te noemen.

Misschien is het beter om eerste een doorstart te maken met bv een canon EOS 50, 60 of 7D
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

TS: Wat voor lenzen gebruik je?
757D + 8-400 mm
Dexter202

7D is wat bouwkwaliteit betreft niet te vergelijken met een 1D. Tuurlijk kan die ook tegen een (klein) stootje, maar wanneer TS echt groot belang hecht aan stevigheid, kom je niet om een 1D heen. Beeldkwaliteit is een ander verhaal natuurlijk.

Ik zou voor een 1DII gaan.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Maar dan wel de1DMkIIn
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik ga hierin mee met Dexter, die 1dII is bijna onverwoestbaar en in doet tot op zekere hoogte qua ruisprestaties, AF en FPS echt niet onder voor een de 7d ;)
Het grootste verschil wat je gaat merken met een 1dIIn is voornamelijk een groter scherm, dus dat is wellicht de moeite waard zodat je iets beter op locatie je foto's kan beoordelen.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

Dus qua beeldkwaliteit doet een 1D MKII niet onder voor een 7D? Ik wil wel graag een full-frame. Gaan deze toestellen lang mee? Ik las wat over "een afgewerkte 1D". Een 1D MKII is dan de goedkoopste oplossing en ook wel de beste denk ik. Een 5D is dus niets?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een 1D.. is geen full frame, de 1Ds.. wel.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Zoals gezegt is de 1D geen fullframe, dan zou het toch een 1Ds of een 5D worden..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Als het je te doen is om de dunne DOF van een fullframe, zou je ook kunnen overwegen om een cropbody te gebruiken in combinatie met een objectief met grote diafragmaopening. Hou er rekening mee dat je slechts (ongeveer hoor) 1 stop wint met gebruik van een fullframe. Dat is dus eigenlijk het verschil tussen f/1.4 en f/2.0. Als je dus momenteel alleen maar f/4 objectieven hebt, ga je er volgens mij niet denderend op vooruit. Je zou dan meer hebben aan een 50mm 1.4 of 85mm 1.8 denk ik, daarmee bereik je ongeveer 2 stops meer dan dat je met een nieuwe camera zou bereiken (gesteld dat je dus f/4 objectieven hebt, maar dat weet ik niet).

Ik ben inmiddels de derde die het vraagt zie ik net ( :D ), maar toch is het wel een relevante vraag: wat voor objectieven gebruik je momenteel? Of: wat voor objectieven wil je graag gebruiken op je camera?

Het lastige is hier volgens mij je beperkte budget. Als het je echt te doen is om de dunne DOF van een fullframe, denk ik dat je momenteel het meest kunt bereiken met een nieuw objectief. Maar het is lastig oordelen omdat we dus niet weten wat je voor objectievenarsenaal hebt ;-)

Verder nog een toevoeging, en dat is ook al gevraagd ( :D ): wat bedoel je precies met dat je meer snelheid wilt? Focust je objectief niet snel genoeg, schrijft het kaartje niet snel genoeg weg of maakt je camera te weinig foto's per seconde?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

Vooral meer snelheid in de bediening dus. Maar soms raakt de AF de draad kwijt. Qua lenzen zal ik helaas opnieuw moeten beginnen (EF-S). Maar het budget daarvoor is niet mee gerekend in de aanschaf van het toestel. Ook vind ik de grip veel te klein.
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Dan zou ik persoonlijk eerst investeren in lenzen, want daar win je heel veel mee qua focussnelheid. Als je nu nog met EF-S materiaal schiet, kun je de prima overstappen naar L glas en dan doorsparen voor een betere body.
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je zou ook een mooie tweedehandse 40 of 50 D aan kunnen schaffenm, hang er een grip onder en de meeste mensen doen ook al een stapje terug, een 1D mark 2 is welliswaar snel, robuust en indrukwekkend, maar de afbeeldingen die eruit komen zijn toch van iets mindere kwaliteit dan de meeste moderne cropcamera''s, de accu''s zijn duur en zwaar, ISO gebruik tot 800 redelijk, daarboven begint het erg snel terug te lopen.
Dus ik denk dat je met een 40-50 plus grip beter af bent als ik eerlijk mag zijn.
Vergis je niet dat nog veel mensen gewoon met een telefoon fotograferen en alles wat groter is dan dit al indrukwekkend en professioneel overkomt bij ze.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Coen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 275
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2007 17:29
WoonplaatsCOLON Wateringen

Het word een 50D. Ik ben nu bezig om een afspraak te maken. Hartelijk bedankt voor jullie advies!
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

Goede keus, en scheelt je waarschijnlijk ook weer wat budget wat je waarschijnlijk wel weer ergens anders (objectieven) kunt gaan gebruiken.

Veel plezier ermee.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar