[Verzameltopic] Ruilen? Jeroen vs. Gabriël

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
JosElve
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2008 16:14
WoonplaatsCOLON Den Haag, Loosduinen

Zoals eerder aangegeven valt er heel veel meer te halen uit de combinatie die je hebt gebruikt. maar evengoed zitten er goede emo-platen tussen!

Ik ben benieuwd naar jeroen zn foto's!
"Photography is not just a click on the camera"
Anoniem 3

@JosElve
En zoals jij en ik steeds meer uit de camera-lens-combinatie halen, zou dat bij mij en de 1D-70-200L ook best kunnen. Net als bij persoonlijke relaties.
Leren kennen en samenwerken. That's the secret.
Misschien heb ik de combinatie 1D + lens wel overschat.
Misschien valt die combinatie me wel tegen.
Misschien dacht ik wel dat er uit die combi meteen prachtig scherpe foto's zouden komen.
Misschien ben ik zo meteen wel helemaal kapot van de platen van Jeroen met mijn spullen.
Misschien ook wel niet.
de tijd zal het leren........

Kom op Jeroen. Laat die meiden de meiden, hoe fraai ook. Nou ff die ouwe mannen.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

De directe aanleiding hiertoe was de uitdaging van Jeroen, met als reden:
dejong1racing schreefCOLONbeetje moedeloos wordt dat het niveau van goede foto's vaak afhangt van de spullen die iemand gebruikt.
De hamvraag is natuurlijk: nu heb je een keer in de wei gestaan met professionele spullen. Wat vind je zelf, is het niveau van de foto's afhankelijk van de spullen?
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
JosElve
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2008 16:14
WoonplaatsCOLON Den Haag, Loosduinen

gvasseldonk schreefCOLON@JosElve
En zoals jij en ik steeds meer uit de camera-lens-combinatie halen, zou dat bij mij en de 1D-70-200L ook best kunnen. Net als bij persoonlijke relaties.
Leren kennen en samenwerken. That's the secret.
Misschien heb ik de combinatie 1D + lens wel overschat.
Misschien valt die combinatie me wel tegen.
Misschien dacht ik wel dat er uit die combi meteen prachtig scherpe foto's zouden komen.
Misschien ben ik zo meteen wel helemaal kapot van de platen van Jeroen met mijn spullen.
Misschien ook wel niet.
de tijd zal het leren........

Kom op Jeroen. Laat die meiden de meiden, hoe fraai ook. Nou ff die ouwe mannen.
Heb je inderdaad helemaal gelijk in! Ik zou ook graag een keer met de 1D langs de lijn willen staan.
Het is zoals je zelf al aangaf net allemaal wat sneller, beter (dus meer knopjes) en groter.

En de foto's van Jeroen, daar moet je je door kapot laten maken. Hij heeft 100% andere platen dan jij hebt.
"Photography is not just a click on the camera"
Anoniem 3

@jeveos
Dat denk ik wel. Maar dan zou ik ook eens de wei in moeten met mijn eigen spullen.
Dat ga ik zsm weer eens met hetzelfde elftal proberen.
Ik heb de smaak te pakken. Niet van het voetbal, wel van de zwoegende ouwe mannen.
:wink:
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

kom op jeroen, hou nou eens op met geld verdienen de hele dag, we willen die fotos zien 8) 8) 8)
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

knoet schreefCOLONkom op jeroen, hou nou eens op met geld verdienen de hele dag, we willen die fotos zien 8) 8) 8)
Jeroen is veel te druk met de foto's van zaterdag overdag.
En dat was zonder uurloon :lol: :lol: :lol:
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

die 300mm past niet in zijn schoen, dus hij moet wel een beetje werken :roll:.

Ik vind het erg leuk om te zien hoe je met professionele apparatuur hebt gespeeld. Wat voor mij duidelijk naar voren komt is dat je gebrek aan ervaring hebt met voetbal-fotografie. Dat geeft niet, maar het maakt vergelijken wel wat lastiger. Ik verwacht dat Jeroen behoorlijk rekening heeft moeten houden met beperkingen van de apparatuur, dus zijn foto's zullen wellicht ook anders dan anders zijn.

Ik denk dat je niet dezelfde soort foto's kunt maken, maar wel beiden op eigen wijze de sfeer kunt vatten. Daar zit ook de kwaliteit van de fotograaf in!!

Ben wel benieuwd naar Jeroen's foto's!! 8)
... Spiegel-Werk ...
Anoniem 3

Ik heb met mijn collega (een van de spelers dus) al afgesproken dat ik zeer binnenkort met mijn eigen spullen weer eens aan de kant van hun wei ga staan om verschillen te ontdekken.
Maar dat is dat ook echt de laatste keer voetbal voor mij, denk ik.
Enne.... Jeroen.... JEROEN.... JEROEHOEN!!!
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLON'al afgesproken dat ik zeer binnenkort met mijn eigen spullen weer eens aan de kant van hun wei ga staan om verschillen te ontdekken'
Ik proef een nieuwe roeping van Gabriël :lol:
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Anoniem 3

@C@sp@r
Dacht ik nie nee. Geen nieuwe roeping nie.
Maar ik ben best benieuwd hoe ik het er mijn eigen spullen vanaf zou brengen.
Overigens:
Leuk contact gehad met Jo om tzt een macro-sessie te gaan doen. Ligt me meer, denk ik.
Het forum wordt steeds leuker.
En nog iets:
Leuk dat je mijn avonturen blijft volgen.
Hallo Jeroen, JEROEN, JEROEHOEN!!
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 19 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONHet forum wordt steeds leuker.
Pssst. Gabriel >klik< Voor de leukste dag van het jaar :wink:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

Jeroen, je moet die foto's niet teveel bewerken he? Anders is het niet echt een vergelijk lijkt me, dan wordt het meer een test wie het beste is in nabewerking. Dus kom op plaats wat voorbeelden.
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Even een kleine update over mijn momenteel erg drukke werkzaamheden.

De foto´s van gisterenavond zijn klaar, die moeten nog op schijf en dan kunnen ze de deur uit.
De foto´s van de modellen zijn ook klaar, ook die kunnen verzonden worden
Van de voetbalwedstrijd van zaterdagavond moet ik nog twee foto´s bewerken en dan kunnen ook die naar een klant.

En dan wordt het tijd voor voetbal. Denk niet dat ik sinds zondagmiddag nu al het maximale eruit zit te halen op de computer. Ze staan nog steeds op het geheugenkaartje wat hier voor me ligt. Ze zijn nog niet eens naar de harde schijf gekopieerd.
Ik heb ze nog steeds niet gezien, behalve net na de wedtrijd op de camera.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

Duidelijk. Werk gaat voor het meisje.

We nemen nog een bakkie en wachten rustig af. Vind dit namelijk een van de leukste topics van de afgelopen jaren. :)
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Anoniem 3

@jvdH
Jaja, die eos dag houd ik in de peiling, hoewel ik niet zo van community-gebeurens ben.
Enne, ik heb ergens in die tijd mijn mei(n)-vakantie, samen met mijn vrouw.
Anoniem 3

@marcedwin:
je opmerkingen doen me goed.
"Niet teveel bewerken
"Een van de leukste topics

Het lijkt wel of ik er zelf bij betrokken ben :wink:
Anoniem 3

@Jeroen:
Don't worry, be happy....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een 450D en een 70-300.
Da's weer eens wat anders in de handen.

Normaal gesproken schiet ik met een 1D en een klein arsenaal aan L-objectieven. Maar ik ben er van overtuigd dat goede foto's niet in apparatuur zit. Het zit onder andere in kennis van wat je fotografeert.
Reden voor mij om Gabriël dus uit te dagen om eens een keer van spullen te ruilen.

Goed, ik kan niet zeggen hoe het was om voor het eerst voetbal te fotograferen met een 1D, maar ik kan je wel vertellen hoe het is om je zoveelste (100+) voetbalwedstrijd te fotograferen zonder 1D, maar met een 450D.

Het eerste wat opvalt is wanneer je de combinatie in je handen hebt, dat je voor je gevoel wat stapjes terug hebt gedaan. Met alle respect overigens hoor. Maar het voelde wat minder stevig aan en het was zeker heel veel lichter. Maar dat wist ik van tevoren.

Zoals ze wel eens zeggen: "al het begin is moeilijk".
En dat klopt ook wel een beetje. Ik heb nog nooit serieus een 450D in mijn handen gehad. Mijn eerste camera was een 300D en de opvolger daarvan, de 400D, was alweer een tikkeltje kleiner. Die heb ik destijds dan ook links laten liggen en ik heb destijds voor een 30D gekozen.
Gaandeweg ging ik steeds meer fotograferen en verlangde ik ook steeds meer dingen van de camera die hij niet waar kon maken (toch een nog snellere AF en betere ISO-performance) en kocht ik een 1D mk III.
Daar fotografeer ik nu al een dik anderhalf jaar mee, en het bevalt op zich prima. Ik weet inmiddels behoorlijk waar de beperkingen van de camera liggen en dat het geen wonderapparaat is. Het blijft gereedschap, wel duur gereedschap, maar het is een onderdeel van fotografie. En dus niet alleszeggend. En daar ging het zondag eigenlijk ook om.

Met glaswerk ging het eigenlijk ook zo. Begonnen met een kitlens en een geleende 80-200. En gaandeweg ook alles langzaam uitgebreid tot een aantal lenzen die me bijna altijd prima bevallen.

Tot zover even de apparatuur. Het spelletje. Gabriël had nog nooit voetbal gefotografeerd. Ik al verschillende keren. Ik volg inmiddels een jaartje of 2 iedere competitiewedstrijd van RKC. Maar dat hadden jullie ook al wel op het forum kunnen zien. Daarnaast pik ik af en toe ook wel eens een wedstrijdje van de amateurs mee, maar alleen als het de wat belangrijkere wedstrijden zijn waarvan ik weet dat er commerciële kansen liggen.

Heb inmiddels dus wel een aantal wedstrijdjes van verschillende niveau's meegemaakt. Dat was dus mijn voorsprong op de apparatuur waar Gabriël mee mocht werken. Hij de superieure apparatuur (waarmee hij dus van mening was dat dat het verschil was tussen wel en geen goede foto's) en ik de ervaring (waarvan ik dus van mening was dat dat hetgene was waarmee je de foto's maakt).

Om een kort verhaal in één enkele zin nog langer te maken; de combinatie van 450D en 70-300 van Gabriël is niet geschikt om de hoeveelheid sport te fotograferen die ik ermee doe. Maar het gaat. En daar ging het mij om. Waarom niet in de hoeveelheid die ik doe? Daarvoor is het net ietsjes te langzaam. Een 50D zou een stuk beter zijn (en nog steeds niet de prijs van een 1D benaderen). De AF van de 450D, de iso performance, de tracking (ligt ook deels aan snelheid objectief natuurlijk) maken het wat lastig om veel goede foto's te produceren.

Maar met wat oefening denk ik dat dat percentage behoorlijk omhoog kan. Van de 255 foto's die ik gemaakt heb, selecteerde ik er in eerste instantie 13. Dat is 5%
For the record, de wedstrijd van RKC van zaterdagavond leverde 577 foto's op en 10 geselecteerde. Dat is dus 2%
Statistisch kun je dus zeggen dat de 450D het beter doet.
Maar ik kan bij de 1D uit meer momenten kiezen. Waar ik met de 450D uit een juichmoment van spelers moet kiezen uit misschien 8 foto's, is dat bij de 1D eerder 30. En je kiest er maar 1. Er is er maar één de juiste (ook al is de rest ook scherp, maar het gaat om het goede moment)
De keuze bij de 1D is dus vele malen groter. Maar ook dat kiezen is onderdeel van de fotografie. Het is niet zitten en op een knopje drukken. Voordat je het weet zit je buffer vol, terwijl de goede momenten nog niet over zijn. Je bent ook met een 1D selectief en wacht tot het juiste moment. En daarna blijf je heus niet bezig totdat je buffer vol is (je zou er eigenlijk eens een keer naast moeten zitten)

Nou je hebt al een tijdje naar mijn geleuter zitten lezen (luisteren gaat zo moeilijk op een scherm). Ik zal je niet verder vervelen en 5 foto's van de wedstrijd laten zien. In tegenstelling tot Gabriël ging het mij wel om de wedstrijdfoto's. Ik moest immers laten zien dat je met een eenvoudige combinatie ook goede wedstrjdfoto's kunt maken

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152436[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152437[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152438[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152439[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152440[/img]

Ik ben wel tevreden. Jullie ook?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar