Helgoland in December

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Eind december met twee andere fotografen een midweektrip gemaakt naar Helgoland.
Hier wat foto's, liefst wat gefundeerde kritiek:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding
ronhui

Ik vind over het algemeen de onscherpe voorgrond bij foto 1, 2 en 7 een beetje storend, waarschijnlijk doordat de voorgrond zelf al een groffe structuur heeft.
Hetzelfde vind ik op foto 6 juist weer ontzettend mooi en voegt wat doe aan een op zichzelf al mooie foto!
Foto 8 heeft ook een onscherpe voorgrond, maar doordat het egaal is doet het mij niet storen (hele mooie plaat trouwens!)
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Foto 3 en foto 8 vind ik leuk, al heb ik het idee dat ze wat scheef staan. En bij 8 stoort de uitgebeten lucht achter de zeehond. Ik zou hem croppen en een groot gedeelte van de lucht eraf halen. Foto 6 vind ik te onduidelijk en te donker. Van de andere foto's vind ik het onderwerp te klein en de rest te rommelig. Wel heel leuk dat je ze hebt kunnen maken....
Groet,
Elsbeth
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Hmm, interessante reacties. Ik ben wat meer een omgeving mens, dat verklaart waarschijnlijk waarom ik geen/weinig close-ups heb.
Dat scheve valt wel mee volgens mij, ken niet zoveel stranden die recht lopen.

Er zijn vast nog andere mensen met ideeën hierover...
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

de enige foto's die ik mooi vind zijn 3, 6 en 8.
de rest vind ik de voorgrond vreselijk storend en kijkt niet lekker weg.
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Ik vind het juist mooie en bijzondere foto's. Ik ga wel mee met de kritiek van een soms te rommelige voorgrond (2, 6 en 7, waarbij ik 2 uit de serie zou laten; bij 6 moest ik even 2x kijken wat het nu was, zonder de voorgrond zou het duidelijker zijn geweest, maar wel minder bijzonder).

Ik vind 3 een hele bijzondere foto in je serie (maar ik ben dan ook 'fan' van groothoek). Verder ben ik gecharmeerd van 1 en (in iets mindere mate) van 8.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Koen Smit schreefCOLONEr zijn vast nog andere mensen met ideeën hierover...
Dat denk ik ook wel, maar gefundeerde kritiek geven is wat moeilijker. Ik zal het proberen :wink: .

Je topictitel is 'Helgoland in december'. Nu weet ik dat je op Helgoland foto's van zeehonden kunt maken maar deze serie kan net zo goed ergens op de Wadden zijn gemaakt.
Maar ik zie ook helemaal geen verband of samenhang tussen de verschillende foto's behalve dat er overal wel ergens een zeehond te zien is. Je wilt deze beestjes dus laten zien :wink: .
Bij foto 3 is dat het best gelukt denk ik dus die foto mag blijven :).
Maar bij foto 1: de onderste helft voegt niets extra's toe en wat vreemde kleuren.
Foto 2 en 8: witte uitgebeten lucht en drukke storende voorgrond. Zeehondje grappig (bij 2) maar onscherp.
Foto 4: nogal vaag plaatje waar de onderste helft van af kan.
Foto 5 : erg rustig op het strand, zeehond valt nauwelijks op.
Foto 6 doet me wel iets met dat tegenlicht. Zelfs de voorgrond heeft wel wat zo :wink:
Foto 7 tenslotte: hierop is wat te zien, zit ook kleur in, beetje abstract. Of je dat mooi vindt is persoonlijk.

Heb geprobeerd mijn mening te geven, niet meer en niet minder.
PS: waren er ook jonge (witte) zeehondjes toen jullie daar waren ?

Gr. Jan
Canon materiaal
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

1,3, 6 en 8 zijn echt fraai. 2 en 7 stoor ik me aan de afleidende voorgrond. 4 vind ik mooi, maar misch nog mooier als je iets hoger had gericht, nu is er onder veel loze ruimte en vind ik de compo net niet lekker. 5 vind ik dat er (te) veel contast in zit, met name goed te zijn bij het wier. 8 is sfeervol, alleen rechtsonder wat vlekken. 1 vind ik echt een topper trouwens nu ik er langer naar kijk, vertederend en zacht, het enige minpuntje is de vlek linksonder.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Nogmaals bedankt.
Niet overal mee eens (zo is de zeehond van 2 gewoon ragscherp, en krijg je de (sfeer)kleuren op 1 door het tegenlicht). Of je onscherpe voorgronden wel of niet fijn vindt, wellicht smaakgebonden, ik vind het beter kijken dan alle 100'den close-up foto's die je normaal ziet. Ben een beetje een omgevingmens.

En ja, Helgoland in December. Fotografen reizen in december af naar Helgoland om daar zeehonden te fotograferen. De rest van het eiland is minder interessant, en dus laat ik ook alleen zien waarvoor ik ben gegaan. Alhoewel je ook prima een serie kunnen schieten van eilandbewoners, maar dat terzijde.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar