Rīga

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Met Nieuwjaar Rīga ten tweede male bezocht (eerste keer was in de zomer).

1.

26507

2.

26506

3.

26508

4.

26500

5.

26501

6.

26505

7.

26499

8.

26503

9.

26502

10.

26504

11.

26509

Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

De heloe serei komt bij mij, oneerbiedig gezegd, nog te veel over als een serie kiekjes. Weinig spannende compo of onderwerp. Alleen de laatste kan mij bekoren. Maar ergens een loslopende wandelaar of hond zou het zaakje meer in evenwicht brengen.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Annoh, bedankt in ieder geval voor je reactie. Het was vrijwel leeg op straat, iets wat ik ook wilde laten zien. Vandaar niet veel wandelaren of honden. Misschien heb ik wat veel straatbeelden laten zien; had nog wel wat variatie kunnen laten zien. Wat betreft die kiekjes: ik heb het vermoeden dat foto's 4,5,6 je oordeel hieromtrent aanzienlijk beïnvloeden...maar ik kan het natuurlijk mis hebben!
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik had de serie al eerder gezien, wilde toen reageren maar heb het niet gedaan. Nu ik bovenstaand commentaar lees maak ik even tijd, want ik vind het juist een heel sprekende serie waar behoorlijk wat subtiliteit in zit.
Foto 1 spreekt me aan qua kleur en compositie; mooi hoe de wolken ruimte laten voor de lucht, en de reflectie ervan in het water! Foto 2 vind ik niet bijzonder genoeg als mooie foto, maar wel een sfeerindruk van die stad. Foto 3 vind ik leuk, maar had mooier gekund denk ik! Of meer zoomen, of juist minder, compositie stoort me een beetje. Effect is wel okee! Foto 4, 5, 6 vallen naar mijn smaak niet allemaal tegelijk lekker binnen de serie, maar ik vind het wel leuk om ze te zien! Vooral 5. Het is wel een beetje een kiekje vind ik, maar er zit iets in de houding en de sfeer wat me aanspreekt. De schommel is ook leuk!
Foto 7 geeft me teveel muur links en te weinig omgeving, maar het idee vind ik leuk! Op dit moment binnen de serie begon ik al te vinden dat je juist geen standaard kiekjes maakt, en dat sprak me aan! Foto 8 en 9 bevestigden dat voor mij. Hoewel de foto als foto vast stukken beter kan, vind ik dat je er wel in slaagt om een sfeer neer te zetten waarin licht, compositie en de omgeving of het onderwerp mooi in balans zijn. Ik vind het heerlijke sfeerbeelden!! Met foto 10 vind ik dat je dat extra onderstreept. Ik vermoed dat je in de nabewerking iets doet wat maakt dat deze beelden zo overkomen. Mij spreekt het aan!!

En mensen zullen mij voor gek verklaren, maar foto 11 vind ik één van de beste van jouw serie. Er zit balans in, het licht is goed, je vangt precies de sfeer van zo'n 'tuintje', de compositie vind ik briljant en ik weet uit ervaring dat het niet makkelijk is om dit soort foto's goed te maken! In jouw serie heb je mij in elk geval steeds een stap verder meegenomen en ik vind het jammer dat de serie hier ophoudt! je maakt me benieuwd naar meer! Niet dat meer altijd beter is, maar ik vind jouw beeldtaal interessant !!


ps. jouw webstek staat er vol mee :shock:
... Spiegel-Werk ...
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Leuke serie. Er zit enige afwisseling in, maar 8, 9 en 10 hebben wel wat van elkaar weg. Sommige vind ik heel fraai, sommige idd een vakantie-plaatje.
1. Netjes maar denk dat belichting/nabewerking beter kan, er zit meer in.
2. Netjes geframed, geen vertekening maar verder niet heel spannend (kiekje idd)
3. Leuke plaat, met sfeer en actie!
4. Grappig vakantieplaatje, maar voor mij niet in een serie over Riga.
5. Laat wat van de omgeving zien maar ook deze zou ik eruit laten.
6. Deze kan nog omdat er veel leuke context is en 1 plaatje van dit meisje ook een plaatselijke studente zou kunnen zijn.
7. Mooi detail! Goede plaat met mooi scherpteverloop
8. Vind ik de beste. Mooie rustige plaat met veel sfeer en fijn licht!
9. Ook heel erg fijn! (zie nr 8 ) Lijkt wel'n beetje scheef te staan.
10. Mooie gebouwen, maar centrale compo valt niet zo lekker en hij wordt een beetje hetzelfde als 8 en 9 (en is dan de minste van die 3 vind ik). Misschien naar links gaan staan (richting gevels) en iets verder inzoomen zodat vuilnisbak midden/rechts in het beeld komt, dan heb je eenzelfde soort dieptewerking als in 7 en meer focus op de gevels vd gebouwen.
11. Vind ik een mooi beeld geven van de omgeving en de bebouwing. Niet heel spannend maar wel een verzorgde plaat.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De warme kleuren uit de tamron 17-50 vind ik prachtig. Ik ga mee met de laatste reacties. Wanneer je de volgende maal de snapshots eruit laat, heb je een prachtige serie.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Oculus Film
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2010 21:51
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

Aan allen dank voor de uitgebreide commentaren.
@gumpje:
2 is inderdaad een standaard shot; had hem er wellicht beter uit kunnen laten, maar wilde ook iets van de oude stad laten zien.
van 3 had ik maar één foto, vond hem qua scherpte nog wel aardig. Had zeker beter gekund als ik even 15 minuten was blijven staan en op andere trams had gewacht.
Ik had hetzelfde idee over foto 5. Ik weet niet wat het is, maar om één of andere reden sprak me de foto aan, genoeg om hem te plaatsen. Bij foto 4 kan ik me goed voorstellen dat deze voor anderen dan ik niet veel waarde heeft.
Wat nabewerking doe ik vaak het volgende (in Adobe Cameraraw): ik rek het dynamisch bereik door fill light toe te voegen; het beeld wordt dan wat vlak, dus contrast omhoog (heel hoog meestal). Beetje spelen met de exposure en witbalans en aan het eind de kleurverzadiging omlaag.
Wat betreft foto 11: ik wilde achteraf dat ik hier wat langer was blijven staan! De volgende dag was het licht namelijk weg, en ik dacht dat er nog wel een andere kans zou komen...
Dank voor je complimenten!

@Apist0:
Ik denk dat ik in foto 1 iets teveel de kleurverzadiging naar beneden heb geschroefd, maar dat zal wel te maken hebben met mijn smaak: ik hou niet vaan zeer verzadigde kleuren.
Wat betreft 4, 5, 6: het betreft hier inderdaad een 'local' en 6 is inderdaad dichtbij haar universiteit.
Je hebt gelijk wat betreft 8,9,10: ze lijken wat op elkaar. Had wellicht beter 1 van de drie kunnen kiezen. Persoonlijk was ik dan denk ik voor 10 gegaan, en niet voor 8...

@Beasar: De kleuren van de Tamron 17-50 lijken mij soms zelfs wat te geel over te komen, maar dat is in de nabewerking snel opgelost (als je in RAW schiet tenminste). Meeste van de kleuren komt dus door nabewerking en niet door de lens! Maar het is natuurlijk een fijn lensje, afgezien van de chromatische abberaties.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

reeks geeft wel een goede indruk van ter plaatse.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Het is idd. een erg fraaie impressie. Mooie kleuren!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar