Italie, Toscane

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
D&D photography
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2009 22:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Laatst eindelijk eens toegekomen aan de bewerking van mijn foto's gemaakt tijdens de vakantie in 2009

De tweede week doorgebracht in een huisje nabij Castiglione d'Orcia.

1 ) Klooster, Abbazia di monte oliveto maggiore nabij Asciano

12653

2 ) Trappen in het zelfde klooster

12654

3 ) Straat tafereeltje in Castiglione d'Orcia

12655

4 ) Blik op Pienza

12648

5 ) Een Combine gaat het land bewerken

12652

6 ) Veel gefotografeerd cipressenbos nabij San Quirico d'Orcia

12651

7 ) Boerderij nabij San Quirico d'Orcia

12650

8 ) Kapelletje nabij San Quirico d'Orcia

12649

Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Geen enkele foto is ook maar enig sinds het zelfde bewerkt, dit stoort me ontzettend tijdens het kijken. Verder zijn ook 80% van je foto´s in mijn ogen erg donker, jammer dit, want er zit leuk materiaal tussen. Door consequenter om te gaan met bewerken en belichting beter onder controle krijgt dan kunnen een hoop van deze foto´s erg mooi worden!

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Je bent lekker aan het plaatsen met de vakantie nog in je bol, ga zo door :)

Maarrrr, het is mij opgevallen dat de foto's die je hebt geplaatst een beetje raar er uit zien voor wat betreft de kleur setting die niet lekker weg kijkt.
Bewaar je foto's eens als een sRGB bestand want dan ziet het wat kleurrijker eruit.

1 vind ik wel mooi dat donkere en daar waar het licht op valt alleen rechtsboven dat lichtpunt (flits of zo??) lijdt af.

2) "Trappen in het zelfde klooster" mis ik de onderste paar trede van de trappen. Of gaat het om het "Plafond in het zelfde klooster"??

5 spreekt mij wel aan!!
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Ik ben het met mijn voorgangers eens. De kleuren komen een beetje raar over. Het licht in de Toscane kan zo vreselijk mooi zijn maar daar vind ik hier helaas niet veel van terug.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik denk dat kleuren wel aardig zijn. Het zit hem vooral, zoals Bob al schreef, in de belichting, het is allemaal wat donker. Ontzettend jammer want er zit een paar leuke platen tussen.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
D&D photography
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2009 22:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Bedankt allemaal voor de reacties,

Ik ben flink aan het experimenteren geweest met bewerken en ben zelf over de meeste foto's erg tevreden.
Bij een aantal bewerkingen is het inderdaad donkerder geworden dan de werkelijkheid maar ik vind zelf dat ik hierin niet te ver doorgeschoten ben.
Foto 1 is natuurlijk een erg donkere plaats en uit de hand geschoten, dus lichter was niet mogelijk of ik had moeten flitsen en dat leek me niet fraaier worden.
de lichtplek rechtsboven is dan ook (de weerkaatsing van) een gewone lichtbron.
Maar ik zat inderdaad nog te twijfelen of ik een poging zou doen het te verwijderen.

Bij foto 2 zat ik met mijn rug tegen de muur op 10 mm (en minder heb ik niet), meer trap zou wat mij betreft de verhoudingen in de foto negatief beinvloeden en zelf vind ik het missen van wat treden niet storen, bedoeling van de foto was combinatie trappen met plafond

Bij foto 5 en 6 was het tamelijk zwaar bewolkt en dus dat typische Toscaanse licht niet zichtbaar, ik vond zelf met deze bewerkingen dat het juist een apart ander plaatje werd dan de standaard Toscaanse platen.

Foto 4 vond ik qua bewerking ook een geinig effect omdat het mij als een ouderwetse ansicht aandeed, en ja de zware vignettering maakt hem donker.

De rest ziet er hier redelijk normaal uit maar......
Heb nu net even op de CRT van mijn vriendin gekeken en daar is het inderdaad een stuk donkerder.
Mijn LCD scherm heb ik laatst nog gecalibreerd maar daar kan best eens iets mis gegaan zijn.
De zuignap van mijn Spyder3 Pro bleef niet plakken dus ik heb een kwartier met gestrekte arm het ding op zijn plek gehouden
Geen idee of dat kwaad zou kunnen maar ik heb me zo'n beetje volledig stil gehouden en ben in ieder geval tijdens het calibreren niet met het apparaat buiten het
vierkantje gekomen waar de kleuren veranderen.
Zag wel dat inderdaad mijn kleurprofiel van sRGB naar het huidige profiel veranderd was.
Dit baart me nu wel wat zorgen. de bedoeling van calibreren is natuurlijk niet dat het alleen op mijn eigen scherm er goed uitziet.
En ik vraag me af of ik dan helemaal opnieuw kan gaan beginnen met bewerken, aangezien het dan wel weer anderhalf jaar kan gaan duren voor ik er weer eens aan toe kom. of dat alleen een save as actie voldoende zou zijn.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Misschien is het dan handig om eens aan Lightroom te denken, daar had je je nu erg veel werk mee bespaard. Succes, hopelijk valt de schade mee!
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Nee jo, gewoon gelijk lekker in Photoshop :P en alles in sRGB bewerken want dat vind je internetbrowser en de drukkerij erg fijn :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
D&D photography
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2009 22:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik bewerk eerst in Lightroom en dan in PS dus daar ligt het niet aan,
Denk dat het toch in de richting van kleurprofiel en/of monitorinstellingen moet liggen
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik vind de toning niet verkeerd. Zal de foto's vanavond nog eens vanaf een groter scherm bekijken in plaats van de iPad.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

D&D photography schreefCOLONIk bewerk eerst in Lightroom en dan in PS dus daar ligt het niet aan,
Denk dat het toch in de richting van kleurprofiel en/of monitorinstellingen moet liggen
Dan snap ik niet waarom het weer anderhalf jaar hoeft te duren voordat je ze weer kan bewerken, het hoeft slechts 5 minuten te duren voor deze paar foto´s.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Kleurprofiel en je beeldscherm zal wel goed zijn alleen is het beste dat je dat de foto's opslaat als een sRGB bestand en dat heeft niets met je kleurprofiel van je beeldscherm te maken.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
D&D photography
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2009 22:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam

sugarman schreefCOLONKleurprofiel en je beeldscherm zal wel goed zijn alleen is het beste dat je dat de foto's opslaat als een sRGB bestand en dat heeft niets met je kleurprofiel van je beeldscherm te maken.
Ok ik zal dat in ieder geval nu gaan instellen, maar geloof dat er toch ook een punt de instellingen van mijn beeldscherm, als het bij anderen vaak erg donker overkomt
Zal toch een nieuwe poging doen met opnieuw calibreren voor ik een nieuwe poging doe.
En is het volgens jou een kwestie van de huidige foto's alleen opnieuw te saven als sRGB bestand en komt dan de verdwenen informatie vanzelf terug? of moeten ze dan toch volledig herbewerkt worden voordat is ze als sRGB opsla omdat de verdwenen informatie ook echt weg is?
bobvanduin schreefCOLON
D&D photography schreefCOLONIk bewerk eerst in Lightroom en dan in PS dus daar ligt het niet aan,
Denk dat het toch in de richting van kleurprofiel en/of monitorinstellingen moet liggen
Dan snap ik niet waarom het weer anderhalf jaar hoeft te duren voordat je ze weer kan bewerken, het hoeft slechts 5 minuten te duren voor deze paar foto´s.
En inderdaad hoeven deze acht foto's niet anderhalf jaar te duren, maar dit is uiteraard slechts een kleine selectie, Ik zou in totaal enkele honderden foto's opnieuw moeten bewerken voor alleen Italie, maar ook al mijn andere foto's moeten waarschijnlijk anders bewerkt worden ben ik bang,
En aangezien er hier nogal drukke tijden voor de deur staan ben ik bang dat het nog wel even kan duren
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik neem niet aan dat je selectie van een hele vakantie enkele honderden foto´s groot is, misschien moet je dan toch wat selectiever worden. Ook heb je in Lightroom de funtie van synchroniseren, als je 1 foto aanpast, dan meerdere selecteerd en synchroniseerd ben je klaar.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
D&D photography
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2009 22:26
WoonplaatsCOLON Amsterdam

bobvanduin schreefCOLONIk neem niet aan dat je selectie van een hele vakantie enkele honderden foto´s groot is, misschien moet je dan toch wat selectiever worden. Ook heb je in Lightroom de funtie van synchroniseren, als je 1 foto aanpast, dan meerdere selecteerd en synchroniseerd ben je klaar.

Oh ja hoor makkelijk,
Deze vakantie leverde ongeveer 1600 foto's op.
Daarvan komen er ongeveer 200 in aanmerking om in boekvorm afgedrukt te worden (de ene wat groter dan de ander, en sommigen daarvan (maar niet heel veel) vallen in de categorie vakantiefamiliekiekje)

Voor plaatsing op dit forum bleven er zo'n 20 over ongeveer

En ik ken de sync functie maar gebruik die slechts als foto's onder dezelfde omstandigheden zijn gemaakt.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Omzetten naar sRGB lijkt mij voldoende en dan bewaren.

Afbeelding
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar