Landschappen zwart wit

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Tijdens onze reis door noorwegen enkele landschappen vast gelegd.


Een uitloper van de glester op de Hardanger jokulen

5505


Een bootje langs de kant.

5504


Tijdens een overtocht met een boot op Vartdalsfjord.

5499


Paul.
Wordt vervolgd.
ArjanBosker
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2010 19:26
WoonplaatsCOLON Aduard

ziet er leuk uit vind ik prima! alleen ik vind zwart wit foto's zelf niet zo geweldig altijd.
Canos Eos 50D , Lens 18-135
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

ik denk dat noorwegen lekker frisgroen is, het komt nu erg sober over?
maar als dit je bedoeling was, dan is dat igg gelukt
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

keesvdh schreefCOLONik denk dat noorwegen lekker frisgroen is, het komt nu erg sober over?
maar als dit je bedoeling was, dan is dat igg gelukt

Inderdaad is noorwegen meestel frisgroen. maar ben zelf wel weg van zwart wit.
Bedankt voor jullie reacties.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
jtolsma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 541
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 20:58

Heel mooi, maar ik denk dat de kleurenversies nog veel mooier zijn.
J@n

Ik verdiep mij vandaag maar weer eens in mijn lachrimpels :-)
Canon Eos 60D met het nodige glas, statief, flitser etc. + Canon Powershot SX230 HS (met GPS), voor erbij.
Herrick
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2007 22:37
CONTACTCOLON

Ik ben zelf wel een voorstander van zwart-wit foto's, maar ik vind de zwart-wit omzetting niet zo mooi. Het is mij te grijs. Een goede zwart-wit omzetting vind ik zelf trouwens nog altijd lastig om te doen en bovendien leent niet elke plaat zich voor een omzetting.
Gebruikers-avatar
Hansvanos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
WoonplaatsCOLON Hoorn

Ik ben ook van plan om sommige Noorwegen-foto's van mijn laatste vakantie om te zetten naar zwart-wit. Ik denk dat ze iets te flauw zijn. Er mag wat meer contrast in zodat ze echt van het scherm gaan spatten.

Van foto 5505 is het moeilijk te achterhalen dat het om een gletsjer gaat (rechts achteraan neem ik aan?). Da's het nadeel van zwart/wit natuurlijk. Ondanks dat er een mooie wolkenlucht aanwezig was vind ik de foto niet zo interessant. Hetzelfde geldt een beetje voor foto 5499. Daar mis ik eigenlijk een onderwerp die de foto kan dragen. Wel vind ik dat dit soort foto's mooier zijn in zwart/wit dan ik kleur. Waarschijnlijk is die foto in kleur bijna alleen maar grijs met weinig contrast (ik heb ook van dat soort foto's gemaakt :wink: ). Daarnaast vind ik de vignettering onderaan iets te zwaar.
De tweede foto met het bootje is de mooiste. Wederom een mooie lucht die hier niet teveel ruimte krijgt ITT de andere foto's. Het bootje en de naar achteren lopende fjordlijn zorgen voor diepte in de foto.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

persoonlijk vind ik het ook jammer dat ze niet in kleur zijn, Noorwegen is zo mooi en dat komt er nu niet echt uit.
Alhoewel ik moet zeggen dat ik het bij foto 2, door die boot nog vind meevallen daar past het wel bij.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Ja sorry, ik had ook liever de kleurenversies gezien ;-)
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Noorwegen mooier in kleur? Soms is het er zo grauw dat het land bijna z/w is. :wink: Nu niet allemaal over me heen vallen want dit is een grapje (bijna dan).

Ik vind het altijd wel moedig om z/w versies te plaatsen van landschappen hoewel ik vind dat in dit geval de contrasten wel wat scherper mogen. Vooral foto 2 met het bootje leent zich daar uitstekend voor.

Meer van dit soort foto's en je kunt je kwalificeren voor Lenswork.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Ik ben enorm fan van zwart-wit en vind het altijd jammer en flauw als mensen meteen roepen dat kleur mooier is, dat hoeft nl. lang niet altijd zo te zijn, juist met zwart-wit kun je heel mooi sfeer overbrengen en contrasten weergeven. Je kunt pas beoordelen of de kleurenversie mooier is als je die erbij ziet. Dus ik vind het een mooie poging en goed gedaan. Vooral de derde foto vind ik mooi, vooral de contrasten in het water. Ik heb wel het idee dat je foto's inderdaad aan de grijze kant zijn en de contrasten hoger gemaakt kunnen worden. Ook uit de wolkenpartijen zou je met 'dodge' en 'burn' meer contrast kunnen halen.
Ik zou graag een kritiekkring zwart-wit willen starten waarin we elkaar juist met dit soort dingen helpen. Zou je daar wat voor voelen?
Groeten IRma
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Start maar gewoon op! Je ziet vanzelf waar het schip strandt.

Verder sluit ik me aan bij het ontbreken van contrast. Juist bij zwart-wit moet je het meer hebben van je contrasten. En ik word ook flauw van al de mensen die roepen "Ik zou liever de kleurenversie zien". De fotograaf kiest er voor om het in zwart-wit te doen. Ik probeer ook steeds meer zwart-wit en het gaat me steeds beter af. Het is wel zo, dat sommige foto's zich beter lenen voor z/w dan andere. Een knaloranje zonsondergang doe ik toch meestal in kleur. Maar als er genoeg contrast in zit, doe ik gerust zwart-wit.

Als je commentaar geeft, geef dan commentaar over het zwart-wit en niet over de keuze van de fotograaf hierin.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Gripen schreefCOLON hoewel ik vind dat in dit geval de contrasten wel wat scherper mogen. Vooral foto 2 met het bootje leent zich daar uitstekend voor.
Vraag hoe had ik dit scherper kunnen doen, alvast bedankt.

IrmaM schreefCOLON Ik zou graag een kritiekkring zwart-wit willen starten waarin we elkaar juist met dit soort dingen helpen. Zou je daar wat voor voelen?
Groeten IRma
Antwoord jazeker wil ik hier aan mee doen.

Verder iedereen bedankt.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Leuk! Die zwart-wit kring ga ik opstarten! Ik zal van de week een eerste bericht plaatsen, en in ieder geval vast 1 (Roelie) of zelfs 2 (VFRood?) deelnemers noteren! Mijn idee is maximaal 6 personen, met de focus op zwart/wit, waarbij alle onderwerpen mogen (en de kritiek dus vooral gericht is op het zwart/wit maar zeker ook op de rest van de foto). Als jullie ideeen hebben over de invulling dan hoor ik het graag. Ik sluit me weer helemaal bij commentaar ook, je moet per foto beoordelen wat mooi is, en dat is de ene keer kleur (zie mijn avatar) en de andere keer toch echt zwart/wit. Ik heb er zin in om daarover met jullie van gedachten te wisselen.
Groeten IRma
Herrick
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2007 22:37
CONTACTCOLON

Ik heb op zich ook wel interesse :)
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

IrmaM schreefCOLONIk ben enorm fan van zwart-wit en vind het altijd jammer en flauw als mensen meteen roepen dat kleur mooier is, dat hoeft nl. lang niet altijd zo te zijn, juist met zwart-wit kun je heel mooi sfeer overbrengen en contrasten weergeven. Je kunt pas beoordelen of de kleurenversie mooier is als je die erbij ziet. Dus ik vind het een mooie poging en goed gedaan. Vooral de derde foto vind ik mooi, vooral de contrasten in het water. Ik heb wel het idee dat je foto's inderdaad aan de grijze kant zijn en de contrasten hoger gemaakt kunnen worden. Ook uit de wolkenpartijen zou je met 'dodge' en 'burn' meer contrast kunnen halen.
Ik zou graag een kritiekkring zwart-wit willen starten waarin we elkaar juist met dit soort dingen helpen. Zou je daar wat voor voelen?
Groeten IRma
ik zeg ook niet dat het niet goed door gelijk te roepen dat landschap in kleur mooier is, helemaal niet....maar ik heb het idee dat dit soort plaatjes iets minder geschikt zijn voor omzetting naar zw....misschien zit ik er wel helemaal naast, ik weet het niet, op een of andere manier mis ik wat sfeer/drama in de plaatjes.

als je een kritiekkring zw opstarten dan wil ik graag mee doen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar