Rondreis Frankrijk (Loire, Bretagne, Normandie)

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
vonderstealth
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 21:41
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Afgelopen week teruggekomen van een rondreis door Frankrijk, dus eindelijk echt de kans om Sigma-objectieven die ik pas aangeschaft had (zie ander topic) te kunnen proberen. Het was erg leuk om daar te schieten en zelfs ook nog wat avond/nachtfotografie gedaan van Le Mont-Saint Michel wat een geweldige ervaring was (heel veel van geleerd, door te proberen).

Het enige nadeel blijft toch wel van al die toeristisch plekken dat er altijd 'storende' mensen op je foto's staan, vooral bij Le Mont-Saint Michel en St. Malo. Maar je kan niet altijd alles hebben hé.

1.

4484

2.

4485

3.

4486

4.

4487

5.

4488

6.

4489

7.

4490

8.

4491

9.

4492

MS Fotografie https://www.ms-fotografie.nl
EOS 7D gripped | Sigma 10-20 f3.5 DC HSM | Sigma 17-50 f2,8 DC EX HSM | Sigma 70-200 f2.8 II MACRO HSM + Sigma 2.0x APO Tele Converter | Speedlite 430XE II
Gebruikers-avatar
mexflex
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2009 10:11
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Er zitten mooie foto's tussen, maar let goed op je horizon. Een aantal foto's staan schuin namelijk
Canon EOS 1000D EF-S 18-55 mm IS. Canon EF 50mm 1.8 II
Sigma 70-300 mm, Metz 36 AF-4
B&W UV en Polarisatiefilters, Phottix Wireless Remote
Gebruikers-avatar
gewooninge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2010 22:28
WoonplaatsCOLON Zwolle

Leuke serie maar inderdaad staat van een aantal de horizon scheef. Foto 2 vind ik een leuke compositie, kan zo een reisgids in voor paardrijvakanties.
Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Met het materiaal zit het wel goed, nu de ervaring en kennis nog…..

https://www.facebook.com/inge.huzen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Mooi hoor!
Jouw ervaring met veel mensen op de foto heb ik ook. De enige oplossing is dat je 's ochtends (heel) vroeg op pad. Dan wil het nog wel. maar op zulke toeristische plaatsen kun je het zeker 's middags met mensvrij fotograferen wel schudden.
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

#1. Te krap gekaderd; je had mogelijk beter gebruik kunnen maken van de dijk als leidende lijn in je foto als je meer ruimte had gehad. En hij komt op mij als erg centraal over. Te hard contrast, maar toch eigenlijk ook wat vlak, maar dat kan door wat meer saturatie worden opgehaald.
Ken je het concept van het gouden uur? Ik heb ooit eens een website daarvoor gevonden: http://www.golden-hour.com/
Dan had je daar dus moeten zijn van 6 tot 7.30 's ochtends (even gerekend met vandaag), met als bijkomend voordeel dat je die 'storende' mensen ook kwijt was geweest. Of van 21 tot 22.15. Het licht is dan veel zachter/mooier. Maar goed, je moet uiteraard wel in de gelegenheid zijn om op die tijden ook daar te zijn.
Oh ja, en hij staat scheef, maar dat is al door meerderen gezegd en ik zal het dus niet weer aanhalen bij de andere foto's.

#2: Waar wil je dat de aandacht naar uit gaat? Ik kijk hier naar de paardengroep en het valt dan net tegen dat ze de 'verkeerde' kant op lopen. Deze had ik niet geplaatst.

#3: Er had meer licht in de lucht gezeten als je wat eerder was geweest. Dan had je de schitterende avondkleuren erbij kunnen hebben. En nu komt hij net een tikje te licht over op de Mont zelf. Toch even nog melden: scheef. En hij staat ook behoorlijk centraal in het beeld (je kent de gulden snede toch wel? anders even op Google-en).

#4: Centraal. Normaal geef je zo'n beest dan meer ruimte in zijn kijkrichting, dus wat snijden van de rechterkant, maar eigenlijk leidt de schuine rand mij van links naar rechts in de plaat, dus je had het beste even kunnen wachten totdat hij naar rechts keek. Overigens kijken we hier in de Westerse wereld vaak naar een plaat van links naar rechts...

#5: Die lucht is erg mooi, terwijl de voorzijde mij echt donker en grauw overkomt. Het is het voor mij net niet. Mogelijk kun je nog een gradueel grijs filter erover heen leggen (kan in Lightroom).

#6: Hierbij moet je hebben gedacht, die twee kopplaten moeten erbij op. Maar mijn aandacht gaat eerder uit naar het raam en de lichtval. Je had hierbij dan de foto met een wat snellere sluitertijd kunnen nemen, zodat de raamdelen net niet meer overbelicht waren. En wat meer naar links staan en een langwerpige uitsnede maken, nou juist zonder die kopplaten.

#7: Schitterende boom, maar ik stoor me hier echt aan al het andere op en achter de muur. Had ik niet in de serie opgenomen.

#8 & 9: Komen chemisch geel op mijn beeld over. Een beeld van alleen de zon kan mij niet heel erg boeien. Je kunt in dit soort situaties het beste op zoek gaan naar silhouetten die mooi tegen het licht uitkomen.


Let wel, dit is mijn mening, ik hoop dat je er wat mee kunt en ga vooral door.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
gewooninge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2010 22:28
WoonplaatsCOLON Zwolle

drikj schreefCOLON
#2: Waar wil je dat de aandacht naar uit gaat? Ik kijk hier naar de paardengroep en het valt dan net tegen dat ze de 'verkeerde' kant op lopen. Deze had ik niet geplaatst.

hoezo de "verkeerde" kant uit? dat snap ik niet helemaal. groetjes Inge
Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Met het materiaal zit het wel goed, nu de ervaring en kennis nog…..

https://www.facebook.com/inge.huzen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
vonderstealth
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 21:41
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Echt heel erg bedankt voor de reacties op de foto's allemaal en als er nog meer reacties zijn dan hoor het graag. Een tweetal foto's heb ik juist geplaatst om te kijken wat de reacties waren van mensen met tips hoe ik kan zorgen dat deze in de toekomst weer beter kan doen.

Inderdaad de grootste fout (leermomentje voor de volgende keer) was het maken van foto's waarbij de horizon niet recht staat, vooral bij Le Mont-Saint Michel en St. Malo heb hier gewoon niet goed op gelet. Goed om daar in de toekomst als eerste aan te denken.
MS Fotografie https://www.ms-fotografie.nl
EOS 7D gripped | Sigma 10-20 f3.5 DC HSM | Sigma 17-50 f2,8 DC EX HSM | Sigma 70-200 f2.8 II MACRO HSM + Sigma 2.0x APO Tele Converter | Speedlite 430XE II
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

gewooninge schreefCOLONhoezo de "verkeerde" kant uit? dat snap ik niet helemaal. groetjes Inge
Da's meer een gevoel wat ik bij die foto krijg. Tja, en hoe moet ik dat uitleggen... Even kijkend naar de dichtheid van de foto zie je rechts de toren en naar die toren toe loopt die sliert paarden. Je kijkt nu in principe met die sliert paarden mee en dan is daar die dikke blob van die toren... Eigenlijk wil ik die foto van het grote naar het kleine doorlopen, dus kun je met die paarden de richting aangeven, dus hadden ze wat mij betreft beter de andere kant op kunnen lopen.
Daarnaast is in de hoek rechtsonder een grote plas water te vinden en als ik die volg wordt ik eigenlijk ook automatisch naar het linksmidden geleid.

Bied dit meer inzicht in mijn hersenkronkel en kun je je er een beetje in vinden?

Groeten,
Hendrik
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Foto 2: vind ik (persoonlijk) heel leuk met die stoet ruiters er naast maar ja ik ben dan ook een " paardenfreak". Leuk is ook om te zien dat die laatste 2 zich van de groep afscheiden, voor wat?? Ik ga er dan een heel verhaal bij bedenken. :)

Foto 3: Deze lijkt iets bewogen, maar dat kan aan mij liggen. Had je wel een statief gebruikt?

Foto 4: Teveel hard licht zoals de meesten zullen zeggen. Ik weet niet welke witbalans je hier hebt gebruikt? Ik wil dat zelf namelijk nogal eens vergeten in te stellen naar de omstandigheden.

Foto 6 en 7: Ik vind het altijd hele mooie foto's van details, deze vind ik ook super vooral nummer 6.

De laatste 2 vind ik op de een of andere manier niet zo waarom weet ik niet.

Let wel, ik ben maar een superbeginner en ik weet niet of ik het recht wel heb om er commentaar op te geven, vergeef me anders.
Gebruikers-avatar
vonderstealth
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 21:41
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Het is jammer dat je op foto's niet kan zien dat er al zeker zo'n 20 paarden zijn verdwenen achter de grote muur/toren. De paarden gaan het wad op als ware soort van wadlopen, maar dan met paarden. Ik begrijp dat je ze liever de andere kant op wil laten lopen, ditmaal niet zo verstandig want daar is het zo'n 2 á 3 meter diep water.
MS Fotografie https://www.ms-fotografie.nl
EOS 7D gripped | Sigma 10-20 f3.5 DC HSM | Sigma 17-50 f2,8 DC EX HSM | Sigma 70-200 f2.8 II MACRO HSM + Sigma 2.0x APO Tele Converter | Speedlite 430XE II
Gebruikers-avatar
vonderstealth
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 21:41
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Thabita iedereen heeft zijn recht om ergens iets van te vinden hoor en ik ben blij met de reactie hoe mensen iets zien. Andere mensen zien misschien dingen anders als mij waardoor ik de volgende keer af/bijleer.
MS Fotografie https://www.ms-fotografie.nl
EOS 7D gripped | Sigma 10-20 f3.5 DC HSM | Sigma 17-50 f2,8 DC EX HSM | Sigma 70-200 f2.8 II MACRO HSM + Sigma 2.0x APO Tele Converter | Speedlite 430XE II
BrkxMd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 00:08
WoonplaatsCOLON Maassluis
CONTACTCOLON

Laat ik nu net 2, 4 en 5 het meest boeien.
De rijrichting van de paarden vind ik geenszins storend. Je zou kunnen betogen dat ze je ogen leiden van het zand en het water en naar de veilig vesting.

4 Had misschien minder centraal gemogen, maar dan is mijn vraag: was het een tamme meeuw die op commando poseert? In dat geval had je alle tijd gehad om verschillende composities te proberen.
Het licht vind ik trouwens prima. De helderheid geeft hier ook diepte aan het beeld, naast de scherptediepte.

5 is gewoon erg sfeervol.

Over het algemeen zie ik niet veel storende mensen lopen; ze passen hier goed in de omgeving en overheersen het beeld niet of nauwelijks.
http://www.brokxmedia.nl - Boeiende Bedrijfsfilms, Commercials & Webvideo
Fotografieportfolio (moet nodig geupdate worden): http://pix.brokxmedia.nl
Gebruikers-avatar
vonderstealth
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 21:41
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

BrkxMd schreefCOLON4 Had misschien minder centraal gemogen, maar dan is mijn vraag: was het een tamme meeuw die op commando poseert? In dat geval had je alle tijd gehad om verschillende composities te proberen.
Hij was inderdaad zo tam als maar kan zijn, heb dan ook nog veel meer foto's ervan alleen tja je moet soms een keuze maken. Ik vind deze het leukste omdat die statig ervoor ging staan zodat ik hem weer wat brood zou geven en wat ik bedoelde met de storende mensen is b.v. op deze foto ook te zien. De wazig gekleurde blauw/rood/groen op de achterzijde zijn mensen dat had ik liever anders gezien. Alleen als wij om 07.00 uur in de ochtend vertrekken naar b.v. St. Malo was het nog dik een uur rijden met wat parkeren erbij sta je eenmaal binnen rond 08.30 uur en dan lopen er dus al bussen vol mensen, maar is niet anders.
MS Fotografie https://www.ms-fotografie.nl
EOS 7D gripped | Sigma 10-20 f3.5 DC HSM | Sigma 17-50 f2,8 DC EX HSM | Sigma 70-200 f2.8 II MACRO HSM + Sigma 2.0x APO Tele Converter | Speedlite 430XE II
Gebruikers-avatar
jorie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2010 16:40
WoonplaatsCOLON made

heey mark,
mooie foto's, bevallen je nieuwe lenzen een beetje?
je moet trouwens wel in sommige foto's de horizon recht zetten bv. foto 3.
mijn favoriete zijn foto 1, 3 en 9.
gr jorie (zoon van marijke :wink: )
Canon EOS 70D / Canon EOS 1000D gripped / Samyang 8mm f/3.5 Fisheye / Canon EF 17-40mm f/4 L USM / Canon EF 50mm f/1.4 USM / Canon 430EX II / Canon EF 70-200mm F/4 L USM

Site waar mijn foto's op staan: http://www.jorieslagmolen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
vonderstealth
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 21:41
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

jorie schreefCOLONheey mark,
mooie foto's, bevallen je nieuwe lenzen een beetje?
je moet trouwens wel in sommige foto's de horizon recht zetten bv. foto 3.
mijn favoriete zijn foto 1, 3 en 9.
gr jorie (zoon van marijke :wink: )
De lenzen bevallen me zeker weten goed en de foto's waren ook redelijk goed gelukt (heb nog wel veel te leren). Inderdaad heb ik inmiddels de horizon rechtgezet bij de foto's, maar vanaf nu gaat dat niet meer gebeuren ik heb er nu een truckje voor geleerd via een ander fora.
MS Fotografie https://www.ms-fotografie.nl
EOS 7D gripped | Sigma 10-20 f3.5 DC HSM | Sigma 17-50 f2,8 DC EX HSM | Sigma 70-200 f2.8 II MACRO HSM + Sigma 2.0x APO Tele Converter | Speedlite 430XE II
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar