#1. Te krap gekaderd; je had mogelijk beter gebruik kunnen maken van de dijk als leidende lijn in je foto als je meer ruimte had gehad. En hij komt op mij als erg centraal over. Te hard contrast, maar toch eigenlijk ook wat vlak, maar dat kan door wat meer saturatie worden opgehaald.
Ken je het concept van het gouden uur? Ik heb ooit eens een website daarvoor gevonden:
http://www.golden-hour.com/
Dan had je daar dus moeten zijn van 6 tot 7.30 's ochtends (even gerekend met vandaag), met als bijkomend voordeel dat je die 'storende' mensen ook kwijt was geweest. Of van 21 tot 22.15. Het licht is dan veel zachter/mooier. Maar goed, je moet uiteraard wel in de gelegenheid zijn om op die tijden ook daar te zijn.
Oh ja, en hij staat scheef, maar dat is al door meerderen gezegd en ik zal het dus niet weer aanhalen bij de andere foto's.
#2: Waar wil je dat de aandacht naar uit gaat? Ik kijk hier naar de paardengroep en het valt dan net tegen dat ze de 'verkeerde' kant op lopen. Deze had ik niet geplaatst.
#3: Er had meer licht in de lucht gezeten als je wat eerder was geweest. Dan had je de schitterende avondkleuren erbij kunnen hebben. En nu komt hij net een tikje te licht over op de Mont zelf. Toch even nog melden: scheef. En hij staat ook behoorlijk centraal in het beeld (je kent de gulden snede toch wel? anders even op Google-en).
#4: Centraal. Normaal geef je zo'n beest dan meer ruimte in zijn kijkrichting, dus wat snijden van de rechterkant, maar eigenlijk leidt de schuine rand mij van links naar rechts in de plaat, dus je had het beste even kunnen wachten totdat hij naar rechts keek. Overigens kijken we hier in de Westerse wereld vaak naar een plaat van links naar rechts...
#5: Die lucht is erg mooi, terwijl de voorzijde mij echt donker en grauw overkomt. Het is het voor mij net niet. Mogelijk kun je nog een gradueel grijs filter erover heen leggen (kan in Lightroom).
#6: Hierbij moet je hebben gedacht, die twee kopplaten moeten erbij op. Maar mijn aandacht gaat eerder uit naar het raam en de lichtval. Je had hierbij dan de foto met een wat snellere sluitertijd kunnen nemen, zodat de raamdelen net niet meer overbelicht waren. En wat meer naar links staan en een langwerpige uitsnede maken, nou juist zonder die kopplaten.
#7: Schitterende boom, maar ik stoor me hier echt aan al het andere op en achter de muur. Had ik niet in de serie opgenomen.
#8 & 9: Komen chemisch geel op mijn beeld over. Een beeld van alleen de zon kan mij niet heel erg boeien. Je kunt in dit soort situaties het beste op zoek gaan naar silhouetten die mooi tegen het licht uitkomen.
Let wel, dit is mijn mening, ik hoop dat je er wat mee kunt en ga vooral door.
Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld