(Testcase) Lissabon, Portugal

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hallo allen,

Afgelopen weekend in Lissabon geweest en hier natuurlijk wat foto's gemaakt. Ik vroeg me af of jullie wat jullie er van vinden, en of jullie mogelijk wat tips voor me hebben.
De camera en objectief zijn een 5D MKII met de 24-105 F4, onderstaande foto's zijn eigenlijk de eerste 'echte' foto's die ik met deze set heb gemaakt.
Mijn eerste doel was scherpe en goed belichte foto's maken (vooral foto , in de tweede plaats de compositie. Mocht iemand opbouwende feedback hebben dan hoor ik het graag.

1. Hele dag regenachtig en mistig, op dit moment was het even droog....
Afbeelding

2. Zelfde geldt voor deze foto...
Afbeelding

3. Verderop in de stad zat deze straatmuzikant, let op zijn hond!
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Het strand bij eb, rechts zie je de groene stenen die bij vloed dus onder water staan.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Het werd weer vloed, golfen klapten tegen de pier aan.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!
Canon 5DMK2 + Canon Batterygrip, Canon 24-105mm F/4 USM L , Canon 50mm F/1.8 II, Canon 70-200 F/4 USM L
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

ik zal een poging doen voor wat feedback
1. mooie compo, jammer van het grijze weer, daar verander je niets aan. de foto mag van mij wel wat lichter, hij oogt wat grauw vind ik. En in de nabewerking mag je zeker nog wel wat verscherpen.
2. je hebt hier gekozen om het scherpstelpunt helemaal op de voorgrond te leggen. daardoor is het wandelend paartje en de achtergrond onscherp. zelf vind ik dit niet prettig kijken. Beter was geweest om het paar scherp te krijgen of de gehele foto.
3.aardige foto, oogt ook vrij donker, niet fris, als je hem oplicht wordt ie zeker beter
4.mooi stadsbeeld, mist ook wat scherpte, kijk maar naar de boog en de tekst die daar op staat
5. leuke plaat, goede compo, mag ook wat lichter en frisser
6. hier mis ik een onderwerp, de groene steen is naar mijn smaak te weinig om de foto aantrekkelijk te maken
7. leuke plaat, staat wel scheef, helt over naar links. de tekening op het strand is niet zo heel goed te zien maar is wel een leuke extra
8. aardige plaat maar hier valt meer uit te halen denk ik, misschien nog iets dichter bij de actie en de spetters ?

over het algemeen geen slechte serie maar ik mis hier en daar wat scherpte (naverscherpen bij nabewerking) en ik vind sommige foto's te grauw. Ook hier valt in de nabewerking nog wel meer uit te halen.
Aan je gear ligt het niet, uitstekende camera en dito lens die goede platen kunnen opleveren.
ik hoop dat je er wat mee kan :wink:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hallo,

Bedankt voor je reactie, daar kan ik zeker wat mee.

Vanaf de 5e foto zijn ze allen op een niet erg gunstig tijdstip gemaakt, ergens tussen 13.00 en 16.00 uur. Juist op dat moment scheen het Portugese zonnetje lekker fel, ik heb met de belichting gespeeld en kreeg uiteindelijk naar mijn mening het beste resultaat met ongeveer 1 stop onderbelichten (blijft lastig, in de felle zon is het lcd-schermpje niet super goed afleesbaar).
Hoe kan ik die foto's in fel zonlicht beter krijgen (lichter en frisser)?

Foto 4: 24 mm, iso 400, F9, 1/800. Ligt deze onscherpte zoals je die omschrijft aan mijn camerainstellingen? Had ik een kleiner diafragma moeten nemen?

Foto 3 iets lichter gemaakt, oogt het zo beter?
Afbeelding

Ik had bewust de foto gemaakt met wat meer van de pier erop, mijn idee was dat het voor de kijkers zo duidelijk was wat er te zien was. Is dit meer wat je bedoelt qua compositie?
Afbeelding
Canon 5DMK2 + Canon Batterygrip, Canon 24-105mm F/4 USM L , Canon 50mm F/1.8 II, Canon 70-200 F/4 USM L
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

beide vind ik een verbetering !
fotograferen met felle zon blijft inderdaad lastig.
juist in de zonnige landen kan een polarisatiefilter een mooi effect geven op de blauwe lucht.
fotograferen in RAW om later de belichting nog iets beter aan te passen is ook een goede optie.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Hier even een aanvulling met wat puntjes. Road8 heeft er al wat genoemd.

Foto 1. Deze komt er misschien wat beter als uit je de onderkant eraf haalt. Die platte stenen passen er niet helemaal bij.
Foto 2. Inderdaad hier de focus niet helemaal prettig. Zou hier mooier zijn geweest als je het stel wat had kunnen isoleren en het stel dus scherp is en de rest niet.
Foto 3. Jammer dat net zijn puntje van zijn schoen er niet op staat.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar