testcase foto's rome

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Yvonneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2014 21:06

ik ben nog niet handig dus dat testcase heb ik vast ook fout gedaan, maar bij deze mijn eerste foto's van mijn vakantie naar rome afgelopen november.

1. binnenplaats hotel

Afbeelding
IMG_2801 by yvonnehendriks, on Flickr

2. Kasteel d'angelo

Afbeelding
IMG_2967 by yvonnehendriks, on Flickr

3. Kasteel d'angelo

Afbeelding
IMG_2969 by yvonnehendriks, on Flickr

4. Uitzicht over de stad

Afbeelding
IMG_3040 by yvonnehendriks, on Flickr

5. Sint Pieter bij nacht

Afbeelding
IMG_3117 by yvonnehendriks, on Flickr

6. Colloseum

Afbeelding
IMG_3149 by yvonnehendriks, on Flickr

7. Forum romano

Afbeelding
IMG_3491 by yvonnehendriks, on Flickr

8. Piazza del poppolo

Afbeelding
IMG_3901 by yvonnehendriks, on Flickr

9. Fontein

Afbeelding
IMG_3873 by yvonnehendriks, on Flickr
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Mooie foto's.
Een goed begin hoor!

Welk nabewerkingsprogramma gebruik/heb je? (Lightroom / Photoshop / Canon DPP / ....)?

Diverse foto's zouden namelijk nog mooier zijn als ze recht zouden staan. Bijvoorbeeld 5,8 en 9
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Yvonneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2014 21:06

euhm als ik heel heel eerlijk ben heb ik nog geen nabewerkingsprogramma :-D Dit zijn eigenlijk de eerste serieuze foto's die ik met deze camera gemakt heb en ze zijn nog allemaal onbewerkt.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Mooie eerste serie.
De kadering bij foto 2 en 3 vind ik leuk, alleen zou ik graag iets meer scherpte-diepte zien in beide foto's. Dat bereik je door een kleiner diafragma (hoger f getal) te kiezen. Bijvoorbeeld f/11 in plaats van f/3.5

Verder zou ik er inderdaad een paar even recht zetten in de nabewerking.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Een mooie serie met creatieve doorkijkjes. Voor mij hoeft 2 en 3 niet meer scherptediepte, ik vind ze zo leuk. De overige tips zijn al gegeven.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ah, dan zou ik zeker eens rondkijken welk nabewerkingsprogramma je wil gaan gebruiken.
DPP staat op je CD die bij je camera zat.
Zie ook: http://www.canon.nl/Support/Consumer_Pr ... e=download" onclick="window.open(this.href);return false;
Wellicht aardig om daar eens mee te beginnen.

Naar mijn idee (en velen zullen dat beamen) is een foto pas "klaar" als hij nabewerkt is.
Al is het maar een beetje croppen/bijsnijden en recht zetten, maar al snel zul je merken dat Witbalans, contrast, belichting, verscherpen, ruisreductie etc. om de hoek zal komen kijken.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Rianne l
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 10:26
WoonplaatsCOLON Helmond

Leuke test case.
Beetje jaloers ik ben echt Italië fan ik hoop snel een keer terug te kunnen.
Over je foto's.
Foto 1 zou ik iets croppen dat je rechts boven net dat stukje lucht mist dan heb je hem iets meer symmetrisch.
Vind ik verder wel mooi gezien.
Foto 2 en 3 probeer ik zelf ook regelmatig maar is heel lastig hier vind ik foto 3 de betere.
Bij foto 4 zie ik iets maar weet even niet wat. Wel leuk net de regenboog er op.
Foto 5 is al gezegd even recht zetten.
Bij je foto's 6 en 7 van het Colloseum en Forum Romanum is de lucht wat uitgebeten(zoals dat mooi word gezegd).
Hier zou je met de hooglichten aan passen wat profijt kunnen hebben.
Foto 8 zou ik ook weer iets recht zetten. En persoonlijk zou ik of precies symmetrisch of helemaal niet(dus paar stappen naar links in dit geval(mocht dit kunnen)). Verder wel een mooie kleur hier.
Foto 9 zou net iets meer ruimte gehad mogen hebben. Door de kleur van de gebruikte stenen oogt hij ook wat vlak. Misschien met je contrastschuifje op je bewerkingsprogramma(die je vast gaat downloaden nu hihi) even wat spelen voor wat meer diepte.

Allemaal als leek gezegd en persoonlijke smaak speelt bij alles een rol. Dat zul je wel merken aan de antwoorden en reacties.
Groetjes Rianne.
Yvonneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2014 21:06

Wouw Rianne bedankt voor je tips... Dit wordt een hele hoop fotoshop voor dummies hihihi. Wikipedia is momenteel munne maat dus da komt goe
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Leuke resultaten al idd.
Zo te zien een prima fotografisch oog, dus daar zal het niet aan gaan liggen,
Verder niet zoveel toe te voegen, meeste tips zijn idd al gegeven.

Bewerking zul je idd straks niet omheen komen,
Idd eventueel de software die bij je camera zit gebruiken.
Andere leuke optie om kennis te maken met bewerking is het gratis Picasa.
Kun je daarna eventueel gaan verdiepen in andere programma,s.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Rianne l
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 10:26
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik wilde je niet overloaden hoor.
Ik reageer meestal niet zo vaak op foto's omdat ik me ook een leek vind.
Maar foto's van Italië kan ik niet laten.
Groetjes Rianne.
Yvonneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2014 21:06

Dank je wel Frank :-). Ik zal eens een poging gaan wagen met 1 van de foto's. Rianne dat is geen probleem. Ik zie het meer als opdrachten. Kan het gaan uitzoeken wat het betekend en poging wagen om de foto's te verbeteren. Ja en Rome is echt een geweldige stad. Als je van architectuur en opgravingsgebieden houdt moet je er echt naar toe. Vooral de appia antica is de moeite waard
Gebruikers-avatar
Rianne l
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 10:26
WoonplaatsCOLON Helmond

Even off topic. Ik ben meerdere keren in Italië geweest heb bijna heel het land door gegaan op de hak en Sardinië na.
Heb georganiseerde rondreizen gedaan ik vond Sienna, Venetië, San Giminiano, Pompeii, Capri en Sicillië ook heel mooi.
Oeps :oops: eigenlijk alles wat ik daar gezien heb :lol:
Groetjes Rianne.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik zit hier naast mijn vrouw op mijn eigen laptop ook te reageren op het forum hier. :lol:
Ze vertelde me van jou foto's, dus ik ben ook maar eens gaan kijken. Je hebt al veel reacties gehad waar je vast wat mee kunt. DPP is een goed programma om mee te beginnen. Daarnaast is het voor het nabewerken beter om in RAW te fotograferen. Daar kan je meer uit halen dan JPG.

Wat betreft de foto's.
1 staat niet helemaal recht. Rechtzetten kan met DPP. Je kan hiermee een raster eroverheen zetten om je te helpen met rechtzetten.

2 is goed opgemerkt en uitgevoerd. De omgeving gebruikt als kader voor je onderwerp. Ik zou wel geprobeerd hebben het onderwerp in de verte wat duidelijker te kiezen. Voor mijn gevoel is die lantaarnpaal het hoofdonderwerp. Misschien is de brug/viaduct/aquaduct verderop wat interessanter. Maar dat is persoonlijk.

3 ook goed gevonden. De achtergrond is mooi wazig genoeg om de vormen er uit op te maken. Je ziet dat het Rome is. Misschien wat meer muur onderaan de foto.

4 mijn vrouw kon het niet verwoorden, maar ik heb wel een idee. Omdat de horizon nagenoeg in het midden staat, twijfel ik over het onderwerp. Wil je de wolken en regenboog laten zien, of de stad? Voor de kijker is het prettig wanneer jij de keuze maakt. Een vuistregel is de gouden regel van derden. Verdeel je foto in een raster van 3 vlakken en probeer de horizon op een van de lijnen te leggen. Dit is geen must, maar meer een richtlijn. Afwijken hiervan mag uiteraard.

5 even rechtzetten, net als de 1e foto.

6 in DPP kan je de highlights en shadows aanpassen. De highlights wat donkerder en de shadows wat lichter. Kan met dit programma trouwens alleen met RAW (EOS noemt het CR2) bestanden. Speel ondertussen wat met de overige schuifjes, dan zie je wat ze doen.

7 even recht zetten. Ik had de sokkels tot aan de grond willen zien. Om wat meer perspectief te geven en de hoogte te laten zien, zou je wat dichterbij kunnen zijn gaan staan. Misschien bijna onder de middelste sokkel en dan naar boven gefotografeerd. Zodat je ziet hoe hoog het is.

8 ook hier even rechtzetten. Misschien de symetrie wat beter laten zien. Het plein, de obelisk en het standbeeld staan volgens mij netjes symetrisch. Dat zou je kunnen laten zien door een stapje naar rechts te doen en het standbeeld en de obelisk op één lijn te zetten. Of je kiest een standpunt wat de symetrie niet benadrukt, bijvoorbeeld op de hoek van het plein. Niet, net niet symetrisch.

9 ook hier rechtzetten. Misschien wat ruimer kaderen. Nu mag ik van jou alleen naar de trapjes met waterspuwende leeuw kijken. Beetje meer vrijheid, als je begrijpt wat ik bedoel. Bij watervallen en fonteinen kan je leuk spelen met de sluitertijd. Nu zijn de waterdruppels zo'n 10cm lang, maar je kan de sluitertijd zo lang maken, dat je één vage streep naar beneden krijgt. Of zo'n korte sluitertijd dat je de druppels in de lucht stil ziet hangen. Let wel op, als je de sluitertijd verlengd, zal je met iets anders moeten compenseren. Anders krijg je een overbelichte foto.

Zo, een hele waslijst met opmerkingen. De meeste opmerkingen zijn persoonlijke smaak. Voor fotografie zijn er geen regels, alleen richtlijnen. Waarvan altijd afgeweken mag worden.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Yvonneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2014 21:06

Het klinkt al een stuk minder Italiaans. Mijn vriend i handig met computers dus ik zal van het weekend eens met een nabewerkingsprogramma gaan stoeien
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar