De zandduinen van Erg Chebbi bij Merzouga, in Marokko

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Eén van onze meest bijzondere ervaringen die we hadden tijdens de rondreis door Marokko was een dag in de woestijn, om precies te zijn de zandduinen van Erg Chebbi -bij Merzouga- en de black desert die daarachter ligt. Overdag hebben we in de omgeving rondgetourd met een jeep onder leiding van een heel lieve en hartelijke gids. Tegen zonsondergang hebben we de duinen doorkruist op de rug van een dromedaris, om vervolgens net voor de zandstorm te kunnen schuilen in ons kamp waar we de nacht doorbrachten. De tocht door de woestijn trakteerde ons op de meest fantastische uitzichten en kleuren, doordat de stand van de zon steeds iets lager werd, en wij iets verder in de duinen belandden, werden de kleuren alsmaar anders. En achter ons ontstond ook nog een heuse zandstorm die ons achtervolgde en natuurlijk ook invloed had op de kleuren en de beleving. Het was een wereldse tocht, en ik kan het iedereen bijzonder aanbevelen.

Fotograferen op de rug van een dromedaris is ontzettend lastig, maar ik hoop dat ik toch enkele acceptabele foto's heb kunnen maken. Op- en afstappen is ook niet zo gemakkelijk, dus het was geen optie om elke 100m het statief uit te klappen en een foto te maken. Alle foto's hieronder zijn dus zonder statief gemaakt, waardoor ik helaas een hogere iso heb moeten gebruiken. Bewerking heb ik gedaan in Lightroom 5.

Ik ben benieuwd naar jullie feedback, zowel op de foto's als de bewerking. Ik houd me aanbevolen voor tips en adviezen.
Meer foto's zijn hier te bekijken.

#1. Vlak na vertrek leken de zandduinen nog in brand te staan.
Afbeelding

#2. Midden in de zandduinen, een heel speciale beleving als je om je heen alleen maar zand ziet tot zover je kunt kijken.
Afbeelding

#3. Ook midden in de zandduinen, als we achterom kijken zien we deze storm naderen.
Afbeelding

#4. Bijna op het einde van de route, aan de andere kant van de zandduinen, kwam er nog een andere karavaan langs.
Afbeelding

#5. Zonsopgang in de zandduinen, naast het kamp.
Afbeelding
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Wat een prachtlocatie. Heerlijk licht, mooi vastgelegd. Al schralend kwam ik tot de ontdekking dat sommige platen naar mijn idee beter werelden door er iets aan de onderkant vaaf te halen. Bij foto 1, tot aan de eerste grasplukken. Bij foto zou ik zelfs zover gaan en tot en met de autosporen weghalen. Nadruk ligt dan ook meer op de caravaan. Is puur mijn persoonlijke smaak.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor je reactie, Peter. Bedoel je dit? Of zou je allebei de foto's in originele verhouding laten? Ik vind dit het mooist na afsnijden, maar of ik de foto's ook mooier vind dan het origineel weet ik eigenlijk nog niet. Ik vind mijn eigen foto's echt heel lastig beoordelen...

Afbeelding

Afbeelding
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

bij nr 4 vind ik het afsnijden een verbetering, bij nr 1 niet. Verder een mooie serie met voorkeur voor 1 vanwege de prachtkleuren.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Dat is precies wat ik bedoel. Ik vind beide foto's erop vooruit gaan. Sterker nog, vind het sterke foto's. Maar nogmaals, puur mijn beleving. Jij bepaalt zelf wat je het mooiste vind.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank! Voor de foto met de karavaan ben ik het helemaal met je eens, die ander weet ik nog niet. Ik geloof niet dat ik de bijgesneden versie nu zoveel mooier vind. Ben benieuwd wat anderen zeggen.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Hiervan raak je zeker onder de indruk, wat een fraai landschap :) .
Ook een mooie serie foto's , al had ik graag het zand van foto 3 iets helderder gezien.
De aanpassing van foto 5 met de karavaan vind ik ook een verbetering. Bij foto 1 twijfel ik daarover.

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Goede serie van een prachtig landschap. Ik ga ook je andere foto's even bekijken ;)

[Edit]Foto's bekeken. Prachtig!!! Wanneer ben je geweest, want dat gevulde meer wil ik ook wel eens zien. Ik wist niet eens dat dat daar in de buurt was. Ga ik nu de rest van je Marokko-foto's nog even bekijken.[/Edit]
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

mooie serie, prachtig landschap, dit soort beelden zien we hier niet zo vaak (jammer).
ben het met Peter eens dat de gecropte foto's iets sterker zijn, ik vind de update net even iets mooier.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor jullie reacties, het was ook een onvergetelijke ervaring! Die zandstorm was ook een hele belevenis, en ik was heel blij dat ik de vooruitziende blik had om vuilniszakken mee te nemen, zodat onze cameraspullen goed beschermd waren. Jammer dat we geen foto's konden maken, maar wel heel bijzonder om in zo'n tent van doeken te liggen, in het donker, terwijl er een storm om je heen raast..... Ik zal het echt nooit meer vergeten. Ik was geen moment bang gelukkig, daar was ook geen reden voor, want we werden goed verzorgd door onze gids.

Dat meer is inderdaad bijzonder, Ytos! Het ligt echt vlak bij Merzouga. Wij waren er trouwens begin mei. De hele reis duurde van 28 april t/m 14 mei.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Top! Ik heb volgend jaar twee weken meivakantie, in ongeveer dezelfde periode. Wij willen dan ook weer die kan op, dus dat komt mooi uit. Ik heb je andere foto's trouwens ook bekeken en die zien er overall goed uit. Leuk om te zien!
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Thnx!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar