Chefchaouen in Marokko, 2013

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

In april/mei heb ik met een goede vriendin een rondreis gemaakt door Marokko, de eerste 2 dagen hebben we doorgebracht in het dorpje Chefchaouen, in het noordelijke Rif gebergte. Het wordt ook wel het blauwe dorp genoemd, en dat is niet voor niets. Helaas hadden we niet het allermooiste weer, en zelf hadden we vooral last van de kou. Maar voor de foto's is het prima dat de zon zich nauwelijks heeft laten zien, de kleuren komen volgens mij veel beter over nu. Hieronder een impressie. Meer foto's zijn hier te vinden. De nummers 4 en 5 zijn overigens HDR opnames, de overige opnames niet (die zijn alleen door de wasstraat in Lightroom gegaan).

Ik merk overigens dat ik het heel erg lastig vind om mijn eigen foto's te selecteren. Ik heb de neiging om niet alleen te kijken naar de fotografische elementen, maar ook de herinnering en de emotie spelen een grote rol, waardoor ik soms foto's uitkies waarvan ik denk dat het toch niet mijn mooiste foto's zijn. Voor mijn eigen foto-album is dat natuurlijk oké, maar voor dit forum wil ik graag mijn beste foto's uitkiezen. Als jullie dus andere foto's in mijn album veel beter vinden dan die hieronder, hoor ik dat ook graag, en ook waarom. Daar leer ik namelijk weer veel van!

#1.
Afbeelding

#2.
Afbeelding

#3.
Afbeelding

#4.
Afbeelding

#5.
Afbeelding

#6.
Afbeelding

#7.
Afbeelding

#8.
Afbeelding

#9.
Afbeelding
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Meestal ben ik zelf geneigd om foto's te maken van straten waar geen mensen op staan, maar juist jouw foto's waar mensen+kat opstaan, voegen iets extra's toe (2-3-5).
7-8 heel smakelijk.
1 word ik een beetje duizelig van.
Heel mooie serie die me het gevoel geeft 'daar wil ik ook naar toe'.

Gr Anita
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik vind het een aardige presentatie, maar heb wel wat opmerkingen. Sowieso vind ik de HDR-bewerkingen niets toevoegen, in het geval van #4 zelfs afbreuk doen aan de foto. Het lijkt net alsof er sneeuw op de grond ligt. Wat de foto's met de mensen betreft: ze zijn allemaal op de rug gefotografeerd en dat vind ik jammer. Ik weet niet of dat een kwestie van gêne is van jouw kant, omdat je vaak hoort dat het moeilijk mensen fotograferen is in Marokko, of dat er een andere reden aan ten grondslag ligt. Tenslotte vind ik de foto's hier en daar wat krap gekaderd. Qua kleuren kom je overigens goed in de richting; die kloppen wel.

Ik heb je hele serie bekeken, mede omdat je vraagt hoe je je foto's kunt selecteren. Natuurlijk zit er voor jezelf altijd een stuk emotie bij en dat is wat mij betreft niet erg. Persoonlijk bekijk ik m'n foto's meer dan eens en maak m'n selectie steeds kleiner. Als ik jouw serie bekijk, dan spreken de volgende foto's me meer aan dan wat je hier laat zien:

#10 is een mooie combinatie van een doorkijkje, waar veel diepte in zit. Tegelijkertijd is de zittende man een mooi detail, voor mij typisch Marokkaans op een kleedje voor z'n winkeltje. De Berberkleden rechts maken het af;
#14 heeft potentie, omdat de man inclusief paraplu mooi complementeren met het blauw van de omgeving. Echter, ook die is weer erg krap gekaderd vind. Hadden de voeten erop gestaan, dan was 'ie wat mij betreft af geweest;
#15 ziet er in ieder geval beter dan mijn foto (5e foto in m'n serie ;) );
#34 vind ik gewoon goed. Lekker gekaderd, duidelijk onderwerp in een duidelijk omgeving;
#46 spreekt me ook aan, met name omdat 'ie zo niet-Marokkaans aandoet. Dat soort contrasten houd ik van. Ik weet niet of je in Ifrane bent geweest, maar daar zie je een nog veel groter contrast;
#64 heeft ook potentie, al had ik zelf waarschijnlijk geprobeerd om een stap naar voren te doen. Die bak op de voorgrond is nou niet het onderwerp dat ik daar graag zie. Natuurlijk hoort 'ie erbij, maar toch. Deze had dus juist iets krapper gekaderd mogen worden;
#80 is ook typisch Marokkaans. Het mooie aan deze foto is het contrast tussen de blauwe omgeving en de man in z'n winkel. Die lijkt geel aan te doen, maar dat is de achtergrond. De witbalans is juist prima, gezien zijn huidskleur. Top!

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Je hebt het over een rondreis, dus ik ben zeer benieuwd naar je overige foto's en hoe je het ervaren hebt.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank Anita en Ytos!

Even een reactie:
@Anita: wat maakt jou duizelig in de eerste foto?

@Ytos:
Dank voor je uitgebreide reactie en je selectie. In je selectie kloppen de nummers niet helemaal. Volgens mij moet ik van de 1e 4 een nummer aftellen (wordt dus de nummers 9, 13, 14, 33). Daarna klopt het wel, als ik afga op jouw commentaar? Gek. Ik heb eerder vanmiddag nog wat foto's verwijderd uit de collectie, maar dat is toch minstens 2 uur geleden. Gek dat de nummers nu niet kloppen, en dan alleen de 1e 4 nummers. Maar goed, ik weet wel welke foto's je bedoelt.

Allereerst die HDR bewerking van nummer 4, die is toch redelijk natuurlijk. Die vloer ziet er daar echt zo uit.
En dan de mensen: in Chefchaouen wilde bijna niemand gefotografeerd worden, ook niet als we een praatje maakten en het vriendelijk vroegen. Op een heel enkele uitzondering na. Die mensen die er met de rug op staan, hadden duidelijk te kennen gegeven dat hun gezicht niet in beeld mocht. Het was lastig om foto's te maken van mensen, met name in Chefchaouen. Het ligt niet aan gene van mijn kant.
En wat de kadrering betreft: dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Die mijnheer met de paraplu was al bezig met weg te lopen, ik moest dus supersnel reageren en stond te dichtbij om alles in beeld te krijgen (kon niet verder uitzoomen), dan maak je dus een snelle keuze.

Dank voor je selectie trouewns, het helpt mij om anders naar mijn foto's te kijken. Super! Eén van mijn eigen favorieten is nummer 69, maar die vond ik niet in de serie passen.

En ja, het was inderdaad een rondreis. Onze route: Tanger - Chefchaouen - Meknès - Fès - Merzouga (via Ifrane, Azrou en de Ziz vallei) - Dadelvallei - Ouarzazate - Marrakech - Casablanca
Er komen dus zeker nog meer foto's, ik ben volop bezig met de ontwikkeling ervan.

Ik vind Marokko een heel afwisselend land, met veel kleuren en veel contrasten. Niet overal is de bevolking even vriendelijk, vooral in het zuiden (onder de Atlas) vonden we dat juist wel heel erg, maar in het noorden een stuk minder. Ik vind het een prachtige afwisseling tussen cultuur en landschappen, en heel fotogeniek. Maar één keer is voor mij voorlopig wel genoeg, ik heb niet de behoefte om er nog eens naartoe te gaan. Terwijl ik dat met Turkije wel heb, dat vind ik echt een pareltje qua bestemmingen. Maar ik hoop niet dat ik nu iemand voor het hoofd stoot.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Om met dat laatste te beginnen: je stoot mij niet tegen het hoofd, ondanks dat ik Marokkofiel ben en dit jaar voor de 10e keer in Marokko ben geweest. Ik ben al blij dat je je oordeel baseert op wat je zelf hebt meegemaakt en niet op wat anderen zeggen. Ik ken Marokko goed genoeg om je te begrijpen en zou je aardig wat uit kunnen leggen over het verschil tussen de verschillende gebieden die je bezocht hebt.

Nog even terugkomend op die HDR-bewerking. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar de interpretatie van kleuren en beelden is heel persoonlijk. Neem de foto van de pigmenten in die zakken. Dit is mijn interpretatie ;)

Dan over de uitsnedes. Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar je geeft zelf aan dat je het lastig vindt om je mooiste foto's te selecteren. Vraag is wat mooi is, maar ik vind iets ruimer dus mooier. In de serie is veel krap gekaderd, maar door daar bij het maken van de foto al op te letten, krijg je mijns inziens meer mooie foto's waar je uiteindelijk de beste uit kunt kiezen. Die mijnheer met paraplu is maar één van de voorbeelden en wellicht omdat er iemand op staat die loopt niet het beste voorbeeld. Maar in bovenstaande serie is #7 ook een aardige: een klein stapje naar achteren (of iets uitzoomen) had net iets meer stoep/opstapje aan de onderkant getoond én het boogje aan de bovenkant laten doorlopen. Dát had de foto voor mij afgemaakt.
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Oh een wedervraag. 'Waarom ik een beetje duizelig word van foto 1?'
Je kijkt naar onder, en er is geen lijn duidelijk horizontaal staat.
Dat geeft MIJ het gevoel dat ik ga vallen en aan het draaien ben.

Gr Anita
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar