Weekendje Duitsland

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Afgelopen weekend zijn we naar Landal "Mont Royal" vlakbij Traben-Trabach geweest. Hier volgen een paar foto's van ons weekendje.

Dit is in de kopermijn van Idar Oberstein:
Afbeelding
paddestoelen in de grot.

Afbeelding
mijnwerker aan het werk.

Afbeelding
mijnwerkers schaften.

De foto's heb ik zonder flits gemaakt, om de sfeer niet te verpesten. Dus hoge ISO, klein diafragmagetal om met een redelijk snelle sluitertijd uit de hand te kunnen fotograferen. Op- of aanmerkingen mogen gegeven worden.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Wel erg donker. Maar vind foto 2 heel bevreemdend. Best wel gaaf eigenlijk. Net of er echt iemand in de steen dwaalt. Bij 3 zie ik te duidelijk dat het poppetjes zijn.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Steven,
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet goed waar ik naar aan het kijken ben.
Is dit een soort miniatuurversie of staan er levensgrote poppen in een gang?
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Misschien wat meer toelichting:
De foto's zijn gemaakt in een oude kopermijn, waar de werkwijze van de mijnwerkers door levensgrote poppen wordt uitgebeeld. De poppen en delen van de mijn zijn belicht. Een gids vertelt hoe de mijnwerkers het gesteente bewerkten en naar de oppervlakte brachten. Het is eigenlijk een historisch museum.
Op de eerste foto staan paddestoelen die, bij het licht van een lamp, in de donkere mijn groeien. Normaal groeit er niets in de mijn, maar door kuntsmatig licht groeien hier en daar wat paddestoelen, mossen en algen.
Op de tweede foto sta ik in een grote, onverlichte hal, kijkend naar een kleinere verlichte hal. Daardoor is het net alsof je naar een doorsnede van een mijn kijkt. Vandaar dat ik ook geen flits heb gebruikt, want dan was de donkere buitenrand ook verlicht en was het hele effect weg.
Op de derde foto geeft de onverlichte ruimte waar ik sta, weer een natuurlijke vingettering.

Anita2000 heeft wel een klein beetje gelijk. Het is een soort miniatuurversie, maar net iets kleiner dan normale mensen. Destijds lieten ze kinderen de koperhoudende rotsen in kleinere stukken slaan. Hierdoor kwam zwavel vrij waardoor de kinderen niet meer groeide. Toen deze kinderen op hun beurt kinderen kregen, waren deze ook klein. Eigenlijk is dus het sprookje van de 7 dwergen die in de mijnen werkten, echt gebeurd. :wink:

en SvdL. Het is er inderdaad donker. Mijn schoonbroer had ook foto's gemaakt, maar met flits. Ook leuke foto's, maar het effect van een donkere mijn was bij zijn foto's weg. Het is maar waar je voor kiest, alles goed belicht of een bepaalde sfeer creëren.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik ben meerdere malen in een mijn geweest en als ze het beetje licht wat ze opgehangen hebben uit doen dan begrijp je pas wat aarde donker is.
De foto's vind ik wel geslaagd zo, geeft inderdaad wel een apart sfeertje
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar