Rondreis Sumatra, Java, Bali

Vakantiefoto's, verre oorden, attractieparken...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

Afgelopen juni ben ik naar Indonesië geweest om daar een rondreis te maken over Sumatra, Java en Bali.
Eind 2011 bedacht om deze vakantie te boeken en omdat mn compact camera stuk was mn eerste spiegelreflex (600D met 18-135) gekocht. De canon cursus gevolgd zodat ik in ieder geval wist over het hoe en wat van mn camera zelf.

Hier onder een aantal plaatjes waar ik zelf tevreden over ben (sfeer en/of fototechnisch) omdat ik regelmatig de site bezoek en ook wat van mijn werk tot nu toe wil laten zien. De foto's zijn overigens nog niet bewerkt.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Als ze jullie bevallen dan volgen er later meer....

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Op zich leuk, maar ik begrijp niet waarom je ze eerst laat zien en dan bewerkt. 'Zeg, de schilderijen hangen al in het museum, alleen nog even drogen en een lijstje er omheen.'
De foto's hebben hiermee niet de impact die ze misschien zouden kunnen hebben, en dat is jammer.

Ik vind 4 nog de beste. Bij de anderen heb ik persoonlijk last van onscherpte, of de plaatjes zijn een beetje te krap (1) of een wat ongelukkige compositie (3 en 6). Bij 3 maken de jongetjes de plaat en niet de toerist, en bij 6 heb je de horizon in het midden met alleen de hoofden van de mensen. Kies hierbij waar het je om gaat: de lucht of de mensen die ernaar kijken. Ik had hier gekozen voor de mensen, want je zag wel dat ze een mooi warm tegenlicht hadden.

Probeer ze eens met een goede workflow te posten zodat we de echte kwaliteit kunnen zien. Dan is't al een stuk beter waarschijnlijk en zijn hoogstens nog je compo en evt techniek iets waar iets aan kan verbeteren.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

Dankjewel ApistO voor je reactie! Toch nog iemand van de 147 kijkers die de moeite genomen heeft om te reageren! :)

Misschien is biedt een toelichting op een aantal foto's waarom ik ze genomen heb zoals ik heb gedaan, wel wat meer duidelijkheid.

1. Tijdens een wandeling in het oerwoud kwam we deze oerang-oetan tegen. Omdat ze zo dichtbij kwam (kon haar zelfs aanraken) is het mogelijk geweest om een mooie close-up te maken. Ook omdat de achtergrond met bomen en bladeren erg onrustig was, heb ik besloten om juist wat in te zoomen. Opzich vind ik het beeld niet onduidelijk; je kunt zien dat het een oerang-oetan is.

3. Bij deze foto heb ik juist de toerist erbij gehouden zodat duidelijk is waar de jongetjes naar kijken. Vooral het geluk dat ik hun blik hierbij heb kunnen vastleggen, vond ik bijzonder.

6. Hier gaat het om de zonsopkomst. Daar zijn we om 3.00u voor opgestaan om die te kunnen zien. De mensen heb ik er bij opgezet om een voorgrond te creeeren. Ik weet dat een horizon op 1/3 of 2/3 fijner kijkt.

Wat betreft de scherpte die je mist, dat had ik zelf ook en ik ben ook wel wat teleurgesteld :( Omdat ik niet even terug kan om de foto's opnieuw te maken. Ik weet alleen niet of het ligt aan bewegingsonscherpte of dat het de beperking van mn objectief is (18-135mm). Zat zelf al af te vragen of ik niet beter een scherper objectief moet aanschaffen. :?
Zou verscherpen in DDP een optie zijn wetende dat ik .jpg geschoten heb?

Over de opmerking dat ik ze nog niet heb voorbewerkt, dat heb ik vermeld omdat er op in ieder geval de laatste foto nog stofjes zitten. Daarbij is eigenlijk mijn bedoeling om foto's zo te schieten dat ik ze niet hoef na te bewerken (fotograferen vind ik leuk, nabewerken niet echt). Maar misschien is dat wat te ambitieus :)
Hoe denken anderen hierover?
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Ik heb een goede camera, goede lenzen en toch blijft nabewerken wel nodig. (Ook al kloppen al je instellingen ;-)
Achteraf maak ik de belichting kloppend, maak ik ze wat scherper, pas de saturatie wat aan enz. enz. Kost niet veel tijd, maar is -naar mijn idee- nodig. In DPP kan veel vlot en makkelijk en mét resultaat.
Ook uit jouw foto's is meer te halen, door ze wat na te bewerken...
Ik hoop dat je iets met dit verhaaltje kan.
Groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

Dank voor je reactie, Barend!

Fijn om te horen dat er nog hoop is...! ;)

Maar hoe zit het met het verscherpen in .jpg-formaat? Heeft dat uberhaupt effect of had ik dan in RAW moeten schieten? Ik meen ooit eens gehoord/gelezen te hebben dat daar verschil in zit. :?

En wat kan de oorzaak zijn van de onscherpte in mijn foto's?
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

@FlashM: Goed om te zien dat je tegen opbouwende kritiek kunt :) Ik zie verscherpen als 'iets nòg scherper maken dan het al is'. Een onscherp onderwerp op een foto wordt niet veel beter met digitaal verscherpen. Ik heb helaas geen exif-viewer, dus ik kan je camera-instellingen niet zien. Onscherpte kan vaak met je (AF?MF?)scherpstelling en aan een te lange sluitertijd liggen. Wat waren je sluitertijden hier? Hoe stel je scherp (af/mf, welk AF punt)
Over je foto's:
1. Ook ik zie dat het een oerang oetang is. Maar kijk bijv. eens naar foto's van oerang oetans op National Geographic.. Voor mijn gevoel popt deze oerang oetan opeens uit de rechterhoek van je foto; meer ruimte aan met-name de onderkant had voor mij beter gewerkt. Misschien kon dat op dat moment niet, maar dat excuus zie je ook nooit in een onderschrift onder een bedenkelijke foto in de national geographic.
3. Wat wil je laten zien? Je zegt nu eigenlijk dat je de jongetjes in relatie tot de toeristen wilt laten zien; hun reactie daarop en dus nìet de jongetjes an sich. Dat haal ik niet uit de foto, daar zou ik meer voor moeten zien, in ieder geval meer van de toerist, want zo'n langslopend overhemd maakt het voor mij een snapshot. Voor mijn gevoel is dit een foto die gaat om de jongetjes (maar zo'n insteek is persoonlijk) en daarbij vind ik de toerist afleiden.
6. De derden-regel is inderdaad zo'n standaard-ding (niet voor niks natuurlijk), maar daar kun je theoretisch ook van afwijken. Maar omdat ik hier de toeschouwers veeeel interessanter vind dan de lucht boven de zon, had ik meer van de mensen en minder van de lucht laten zien. Als de lucht vol wolken of kleuren had gezeten was't weer anders geweest maar you catch my drift geloof ik wel.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

@Apist0: Kritiek is niet altijd makkelijk, maar als ik er helemaal niet tegen had gekund, dan had ik hier mn foto's niet moeten plaatsen toch?

Wat betreft 1 en 3 denk ik dat het een kwestie van smaak is (of er moeten nu een hoop reacties komen..:) ) De Orang komt inderdaad vanuit rechtsboven de foto in gepopt, maar dat vond ik juist wel interessant. Ook omdat z'n hele linker arm incl hand om de boom wel zichtbaar is...
Wat betreft de toerist op 3; ik vind juist niet zo belangrijk om te zien wat die doet, daar kun je nu je gedachte over laten gaan... Want je ziet alleen de manier waarop die jongetjes de toerist aankijken. En ook het verschil tussen de kleine jongetjes en de grote, volwassen toerist vond ik op deze manier mooi vastgelegd... Naja, wat ik al aangaf, ik denk een kwestie van smaak :)

Wat betreft de Exif-gegevens. Ik heb wel een reader (gewoon een plug-in voor mn Firefox-browser gedownload; ff googlen op exif, plugin en je browsers naam, moet je wel verder helpen), maar ik krijg niet de Exif-gegevens te zien van mn foto's hier.

Wat betreft mn camera-instellingen: Ik heb bij elke foto iig met de AF geschoten en niet de MF. En verder denk ik op de AV-stand. Wel rekening gehouden met het beschikbare licht en bv bij weinig licht geprobeerd om mn diafragma zo groot mogelijk te houden.
ISO heb ik altijd op Auto staan met als maximum 3200. Dit op advies tijdens de Canon-workshop over het toestel.

Iemand enig idee hoe ik de Exif-gegevens bij mn foto's krijg?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar