Eerste shoot: Uschi

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Daylights
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2007 14:33

Zondag 5-8 was een prachtige dag om eens mijn eerste shoot met een model te doen. Dit is tevens ook mijn eerste shoot met de 430EX. Ik heb wat geëxperimenteerd met en zonder Ultrabounce (Omnibounce was nog niet binnen). Allen op de eerste na zijn gemaakt met de 50mm II.
Ik ben zeer benieuwd wat jullie er van vinden?

Met dank aan het model voor haar inzet en geduld :wink:

1.

Afbeelding

2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4.

Afbeelding

5.

Afbeelding

6.

Afbeelding

7.

Afbeelding

8.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Daylights, in totaal 7 keer gewijzigd.
Canon EOS 350D + Grip | Sigma 70-300mm F4-5.6 APO | Tamron 17-50mm F2.8 | Canon 50mm F1.8 MII | Canon 18-55mm F3.5-5.6 | Canon Speedlite 430EX + Omnibounce/Ultrabounce | Sony 2GB Micro HD | Velbon Sherpa 450R | Kalahari K-31
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Nou in ieder geval een mooie start, zal me er ook eens in gaan verdiepen :lol:
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

Ik vind dat de foto's mooi scherp zijn!!
Alleen bij de laatste vind ik de gekleurde ogen wat minder.
Je zou bij die eens kunnen proberen om het contrast wat hoger te zetten en de helderheid wat omlaag.

Hoe heb jij ze scherp gesteld? (auto of manueel)

Want ik blijf volgens mij maar aanrommelen met mijn eigen scherpte van mijn camera.
Of zal dit komen omdat ik de kitlens van canon erop heb? (dat die dus minder goed en dus ook minder scherp is).

Groetjes
Yvo
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Daylights
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2007 14:33

Dank!

Ja die laatste was ook meer een experiment om heel eerlijk te zijn. Heb die ogen ook eigenlijk iets te blauw gemaakt, maar dat is weer een tip voor de volgende keer. Ik zal de volgende keer ook eens wat meer proberen met contrast.

@ yvowillems --> Ik heb gewoon AF gebruikt. Ik had dezelfde problemen als jij met de kitlens, de Canon 50mm mark II kan ik je echt aanraden! (net als alle andere forumleden denk ik :wink:) Die scherpte haalt mij Tamron ook niet (foto 1), maar je mag een zoom ook niet met een prime vergelijken denk ik.
Canon EOS 350D + Grip | Sigma 70-300mm F4-5.6 APO | Tamron 17-50mm F2.8 | Canon 50mm F1.8 MII | Canon 18-55mm F3.5-5.6 | Canon Speedlite 430EX + Omnibounce/Ultrabounce | Sony 2GB Micro HD | Velbon Sherpa 450R | Kalahari K-31
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

Daylights schreefCOLONDank!

Ja die laatste was ook meer een experiment om heel eerlijk te zijn. Heb die ogen ook eigenlijk iets te blauw gemaakt, maar dat is weer een tip voor de volgende keer. Ik zal de volgende keer ook eens wat meer proberen met contrast.

@ yvowillems --> Ik heb gewoon AF gebruikt. Ik had dezelfde problemen als jij met de kitlens, de Canon 50mm mark II kan ik je echt aanraden! (net als alle andere forumleden denk ik :wink:) Die scherpte haalt mij Tamron ook niet (foto 1), maar je mag een zoom ook niet met een prime vergelijken denk ik.
AHA!!!

Dat wordt dus opzoek gaan naar een mooie lens met een vaste brandpunt??
Of ja.. in iedergeval geen zoom lens is dat dan toch?

Groetjes
Yvo
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je hebt gelijk de meest moeilijke situatie uitgezocht, portretten bij vol zonlicht, pakt meestal ietwat teleurstellend uit, bij amateurs dan, we hebben noueenmaal niet de beschikking over difuusschermen, assistenten die reflectieschermen omhoog houden etc..
Deselnietenmin toch een presentabele serie weggezet (buiten de oogjes dan).
Bij de volgende mischien iets meer tegen de zon in fotograferen of iets meer van de zijkant (zonlicht), hierdoor worden de schaduwen ietwat zachter en kun je ze opheffen door in te flisten.

Okk opletten met de compos's, indien de achtergrond ondergeschikt is niet teveel in beeld brengen, nu bij 1 ,2 en 3 iets teveel achtergrond en iets te weinig model, ze is er mooi genoeg voor om wat closer in beeld te komen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
petraholland
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 472
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2006 11:56
WoonplaatsCOLON Vriezenveen (overijssel)
CONTACTCOLON

Ik sluit me volledig aan bij Closeshooter.
Neem haar nog eens mee, maar dan vroeg in de avond of 's ochtends vroeg, als het licht niet zo fel is.
Denk dat je dan nog beter resultaat zult halen! Nu zie je veel overbelichte plekken in haar gezicht, da's zo jammer.
Je hebt duidelijk nagedacht over compositie, knap voor een eerste keer modelshoot !
Accepteer wat onveranderbaar is, maar verander wat onacceptabel is
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

Ik moet even vermelden dat ik zojuist ook een Canon EF 50mm F 1.8 II ø 52 mm heb besteld.

Ik ben echt benieuwd of mijn foto's dan ook wat scherper worden, dan met de standaard kitlens!

me loves fotografie!!!!!! :D :D
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Daylights
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2007 14:33

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de positieve reacties en de opbouwende kritiek :D Ik kon me uit een vaag verleden herinneren dat het makkelijker is met de zon in de rug te fotograferen, geen idee waarom eigenlijk.

Ik heb er ook nog een aantal uit deze reeks die tegen de zon in genomen zijn, die leken mij echter niet zo geslaagd (achtergrond overbelicht). Maar ik zal eens kijken hoe die uit pakken na wat bewerking.

Sowieso staan zowel het model als ik te popelen om weer wat nieuws te gaan ondernemen!

@ yvowillems --> Toen ik het las wilde ik al zeggen; niet zoeken naar een prime, maar gewoon die 50mm II bestellen. Ik denk dat er geen lens bestaat die meer value for money heeft.
Canon EOS 350D + Grip | Sigma 70-300mm F4-5.6 APO | Tamron 17-50mm F2.8 | Canon 50mm F1.8 MII | Canon 18-55mm F3.5-5.6 | Canon Speedlite 430EX + Omnibounce/Ultrabounce | Sony 2GB Micro HD | Velbon Sherpa 450R | Kalahari K-31
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Oeps, dat laatste moet je iets subtieler doen hoor. Da's eng zo.
verder zie je vaak nauwelijks het effect van de flitser. Zoals al gezegd oa doordat je met de zon mee fotografeerde. Da kan de flits eigenlijk niks meer bijdragen.
En om niet alleen te zeiken: Leuk model en leuke poses. Vooral nr 4 in het gras. Ik zou er nog eens samen op uitgaan, want de interactie is goed zo te zien.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
buitenb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 21:23
WoonplaatsCOLON Etten Leur
CONTACTCOLON

Zeker geslaagd deze eerste keer, binnen kort ga ik ook naar buiten voor de eerste keer. Lekkere lens die 50mm.
Ga zo door en probeer haar nog een keer te strikken voor je camera !
Eos 5D Mark 2, Eos 5D, canon EF 24-105 F4 IS L, Canon 70-200 2.8 L IS, Canon Ef 28 2.8, Canon Ef 50 1.8 ,Lensbaby 2.0 ,Tokina 100 2.8 macro, Canon 430 EX , Kata 3IN30,Canon S90Is
Gebruikers-avatar
Joyce
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 16:11
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Die eerste (die je met een andere lens hebt gemaakt) valt dan ook gelijk hemaal uit de boot qua scherpte!
De rest is lekker scherp.
Mooie serie hoor.
Groetjes Joyce

Mooi he, alles....

Kijkdoos, lampjes ernaast, lampje erop, glas in verschillende vormen en maten ervoor en een tasje waar alles in moet.
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Hi,
Nummer 6 is op zich goed.
De rest heb je teveel last van of de zon (schaduwen onder de ogen) of van de invulflits die niet goed overkomt.

Probeer om je flitser voor invul in de schaduw 1 stop onder je standaard belichting te zetten.
In de zon kun je experimenteren met 1/5 stop over of gewoon automatisch.
Probeer de zon/schaduwen naar je voordeel om te zetten, niets is zo mooi als de zon als haarlicht of accent licht te gebruiken en vanuit daar in te vullen met flits of een reflector.

MvrGr.
Frank
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

Mooie foto serie, wat er nog te verbeteren valt is al gezegd door mijn voor gangers.
Maar ik vindt het een geweldige start voor een eerste shoot.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

wat inderdaad een leuke optie is voor de volgende keer:

Een reflectiescherm mee. Waarmee je het model mooi kunt uitlichten. Op deze manier zul je veel schaduw voorkomen en springt het model er nog beter uit!

Maar dan moet je wel een knechtje meehebben die het scherm wilt hanteren. :wink:
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Daylights
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2007 14:33

Ja ik heb nog steeds wat moeite met de Tamron. Is een prima lens, maar we verstaan elkaar nog niet helemaal :wink:

Ik heb nog een foto uit zie serie tegen de zon in genomen:

Afbeelding

Ik heb op advies van Yvo wat meer contrast in deze foto verwerkt, bijkomstig nadeel is dan wel dat ze wat donkerder uitvallen. In het gezicht zie je ook dat ik eigenlijk net iets te weinig tegenflits gebruikt heb. Denk dat dit gewoon een kwestie van trial and error wordt want als ik de foto eenmaal gemaakt heb zie ik amper op het LCD (met volle zon er op) of het daadwerkelijk goed gelukt is.

Ik heb overigens bij alles auto flits gebruikt, wel wat gespeeld met de standen van de kop. Inmiddels heb ik ook mijn Omnibounce binnen 8)
Canon EOS 350D + Grip | Sigma 70-300mm F4-5.6 APO | Tamron 17-50mm F2.8 | Canon 50mm F1.8 MII | Canon 18-55mm F3.5-5.6 | Canon Speedlite 430EX + Omnibounce/Ultrabounce | Sony 2GB Micro HD | Velbon Sherpa 450R | Kalahari K-31
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

super gaaf!!

Wat dus echt een mega goede oplossing is om het gezicht in dit geval (de volgende keer) wat beter uit te lichten. Is een reflectie scherm.

Ik weet zeker... als er een reflectiescherm naast jou had gestaan die het zonlicht terug kaatste richting het model (witte of zilveren kant).

Dan weet ik zeker dat het echt een pracht plaat is geworden!

Heb je al een reflectiescherm?
Met tegenflitsen is het volgens mij ook wel goed recht te trekken.

Groetjes
Yvo
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Daylights
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2007 14:33

Nee ik heb nog geen reflectiescherm, maar dat is geen slecht idee! Ik zal eens kijken of ik zoiets ergens vandaan kan halen (tips zijn welkom).
Canon EOS 350D + Grip | Sigma 70-300mm F4-5.6 APO | Tamron 17-50mm F2.8 | Canon 50mm F1.8 MII | Canon 18-55mm F3.5-5.6 | Canon Speedlite 430EX + Omnibounce/Ultrabounce | Sony 2GB Micro HD | Velbon Sherpa 450R | Kalahari K-31
Gebruikers-avatar
yvowillems
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 08:04
WoonplaatsCOLON Oostrum (LB)
CONTACTCOLON

Daylights schreefCOLONNee ik heb nog geen reflectiescherm, maar dat is geen slecht idee! Ik zal eens kijken of ik zoiets ergens vandaan kan halen (tips zijn welkom).
Nou.. het is ook zelf te maken.

MAAR>>> ik zou er gewoon eentje bestellen:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=757

Super service! En heel goedkoop!

ik heb toevallig laatst nog een reflectiescherm gekocht bij een fotozaak. Ik was voor de 107CM 49 euro kwijt. En hier kost hij 30 euro (dan nog 6,20 verzendkosten of zo).

Maar dan heb je meteen een goede met tasje etc etc.

Ik raad het je echt aan! En dan zou ik gaan voor de 107CM. De andere zijn te klein en vaak alleen geschikt om alleen het hoofd uit te lichten.

PS> op marktplaats vind je ook reflectieschermen (ook ovale). Deze zijn stukke groter dan de ronde en 'misschien' beter om er echt volledige portretten/modellen mee uit te lichten.

Groetjes

Yvo
[url]http://www.yvowillems.nl[/url]
keppe
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2203
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 22:42
WoonplaatsCOLON verhuisd naar Zaandam maar thuis waar mijn pjutter staat.....
CONTACTCOLON

ik heb even met deze foto gespeeld.
(met toestemming van TS)

Er valt dus nog wel wat van te maken....

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=87137[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op keppe, in totaal 14 keer gewijzigd.
grt Keppe :D

"Leave nothing but footprints. Take nothing but pictures"
[url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54223]Ook foto's verkopen? kijk bij ShutterStock[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar