Cockfight - Bali

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Tijdens een dag lang bezoekjes brengen aan diverse bezienswaardigheden in Bali kwamen we op de weg terug naar Ubud langs een hanengevecht. Het feit dat gokken in welke vorm dan ook in Bali sinds 1981 illegaal is schijnt weinig verschil te maken. Er zijn speciale arena's waar mensen wekelijks, soms dagelijks bijeenkomen om geld in te zetten op hun favoriete haan. De lokale politie krijgt een deel van de winst en knijpt een oogje dicht.

Ondanks dat ik zelf deze vorm van vermaak niet kan goedkeuren is het wel onderdeel van de Balinese cultuur, en om die reden heb ik besloten toch even te stoppen. Verder kijken is veilig, daar ik de schokkende beelden achterwege heb gelaten.

De arena waar het allemaal plaatsvond was omringt met scootertjes. Er waren bijna uitsluitend mannen en de enige vrouwen die aanwezig waren waren aan het koken. Ik en mijn vriendin waren de enige buitenlanders daar, dus ons aankomst werd met verbazing gade geslagen.
#1
Afbeelding
Eén van de deelnemers presenteert hier zijn haan aan het publiek.
Deze 'vechtrassen' zijn qua bouw en karakter volledig voorbestemd om te vechten.
#2
Afbeelding
Bij deze stijl worden mesjes aan de poten van de haan bevestigd, zodat de hanen elkaar sneller kunnen doden. Dit is de meest voorkomende vorm van hanengevechten in Bali, maar tevens de vorm die mij het meest tegenstaat.
#3
Afbeelding
Nadat de haan geprepareerd is en de twee partijen klaar zijn om te beginnen begint rustig het inzetten van geld.
#4
Afbeelding


De spanning stijgt en vlak voordat het gevecht begint wordt er nog een laatste keer opgeroepen om geld in te zetten.
#5
Afbeelding


Wanneer het inzetten klaar is worden de hanen tegenover gezet en dicht bij elkaar gebracht om ze nog wat extra op te fokken en staat het gevecht op het punt te beginnen.
#6
Afbeelding


Het gevecht is voorbij en de haan van de persoon die ik voornamelijk volgde bleek de overwinnaar. Typisch aan een hanengevecht als deze is dat het pas ophoudt als een van beide partijen dood is.
De winnende haan zelf is ook gewond geraakt, en ik ben bang dat hij ook hetzelfde lot tegemoet gaat als zijn tegenstander.
#7
Afbeelding


De winnaar ontdoet zichzelf van het bloed en de rest collecteert het geld.
Het feit dat zijn haan ook gewond is geraakt is een tegenvaller voor hem. Hanen van dit kaliber worden gefokt of gekocht. De prijs is hoog, maar de opbrengst bij winst kan ook flink oplopen.
#8
Afbeelding


Bedankt voor het kijken. Ik probeer deze mensen niet te beoordelen op deze, in mijn ogen lugubere praktijken. Traditie kan raar werken.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Mooi vastgelegd.

De 1e oogt niet helemaal scherp.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Oscar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2004 21:14
WoonplaatsCOLON Nieuwegein

Goed verhaal en prima in de foto's weergegeven !
300D, 20D, 40D, 35-350L USM, 75-300 IS USM II, 24-105L USM IS, Tokina 11-16
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Mooi spraakmakende beelden.

U heeft een mooie sfeer weten vast te leggen de iets aan gezette contrast en helderheid doen het goed in deze reportage.
bij foto 3 net iets te laat of te vroeg met de jongeman in beeld, had graag de haan ook willen zien of bij wijze over de schouder mee te kijken
foto4 had u gerust iets veder mogen inzoomen of croppen op de man met de biljeten zodat er nog meer aandacht naar dat punt gaat zeg maar
foto5, druk en geeft niet echt meteen weer dat het om een hanen scene gaat dit had van alles kunnen zijn.
als suggestie iets hoger standpunt zodat je over de schouder van de man in het rood de arena in kon kijken.

Al met al een inspirerende serie :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar