Hoorn bij nacht

Voor al je foto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ik heb wat nachtfoto's gemaakt in mijn woonplaats Hoorn NH. Ik vond ze mooi genoeg en ben dus zo vrij geweest om ze hier te plaatsen. Indien niet oké, verplaats ze dan maar naar testcase


Foto 1: Kitlens 18-55, Iso 100, F/7.1, sluitertijd 25 seconden
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=96681[/img]

Foto 2: Kitlens 18-55, Iso 100, F/8.0, sluitertijd 25 seconden
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=96680[/img]

Foto 3: Kitlens 18-55, Iso 100, F/5.6, sluitertijd 25 seconden
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=96679[/img]

Foto 4: Kitlens 18-55, Iso 100, F/5.6, sluitertijd 25 seconden
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=96678[/img]
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hier mijn reactie;

Er is volgens mij iets aparts met foto 1, en ik kan niet precies achterhalen wat... Hij oogt niet helemaal scherp, wat korrelig. Dat kan liggen aan de verkleining, maar misschien ook aan het brandpunt wat je hebt gebruikt; objectieven zijn aan de uiterste brandpunten vaak iets minder scherp. Zie dat je diafragma het waarschijnlijk niet zal zijn, en ook heb je een statief gebruikt (of héééle stille handjes :wink: ), en ook iso zal het niet zijn. Heb je de camera bediend met zelfontspanner, draadje of gewoon de ontspanknop? (probeer te achterhalen óf en zoja waardoor er onscherpte is). Maar dit terzijde, vind ik de compositie erg geslaagd! Mooi effect hoe de lampjes stervormig schijnen, hoe de spiegeling in het water vooral het licht weergeeft, en hoe de kade diepte brengt. Mooie foto!

Voor foto 2 gaat misschien een beetje hetzelfde op, hoewel minder storend/duidelijk; vind hier de witbalans een beetje gelig, en de foto had misschien ietsie lichter gemogen? Nu zie je de boot een beetje wegvallen aan de rechterkant, en de bomen links zijn ook wat donker. Verder wel qua compositie goed gekozen!

Foto 3 heeft eigenlijk (mijns inziens) niet het onscherpe van de bovenste foto, maar vind ik qua compositie niet zo speciaal. En ik vind het licht wat fel t.o.v. de rest.

Foto 4 vind ik qua compositie mooi, maar te licht. Het licht van binnen is zo fel dat het gebouw zelf wat bekaaid er af komt. En ik zie dat je hier F/5.6 gebruikt; misschien was een hoger F-getal nog scherper geweest.

Al met al wel geslaagde foto's, omdat juist licht fotograferen in het donker niet makkelijk is. Hoop ze zo zelf ook nog eens te kunnen maken!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Mooi hoor en lekker sfeervol, maar om toch een paar puntjes aan te halen:

#1 op de een of andere manier kijkt de scheve kade niet lekker. Ik snap dat het komt door het perspectied, maar het komt over alsof de foto scheef staat. Dit wordt nog eens versterkt door de knik in de kade waar je op staat. Ik vind de kleuren erg geslaagd.

#2 hier ga ik mee met Gumpje

#3 Oeh, wat jammer dat het appartement rechtsboven de lichten uitheeft. Ik denk dat het dan een erg leuke plaat was geweest. Nog maar eens teruggaan lijkt me!

#4 ook hier ga ik met Gum mee.

Wat me opvalt is dat je de stervorming hebt bereikt met relatief grote diafragma's. Weer wat geleerd!

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Jascha_400D
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1394
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2007 19:58
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

1 Is opzich wel een mooie foto met de weerspiegeling enzo.
Maar krijg wel het gevoel dat de huizen zo van me beelscherm afglijden.

2 Dit vind ik de mooiste. Misschien wat aan de donkere kant maar heeft wel een goeie compo.

3 Kwa belichting vind ik deze het best gelukt. Verder zegt de plaat me niet zoveel

4 Dit lijkt me een moeilijk object om een beetje mooi op de foto te krijgen. Omdat het licht binnen veller is dan buiten. Hdr zou hier wel uikomst bieden. De compo is wel mooi.

Al met al vind ik het wel een aardige serie.
eos 5D mk2

http://www.lost-in-time-ue.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
c.pennekamp
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2279
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2005 15:04
WoonplaatsCOLON Grootebroek NH
CONTACTCOLON

Niet verkeerd hoor
Bij nummer 1 rechts een klen stukje er af ?zodat de lantaarnpalen wegvallen.
Jammer dat er bij de haven foto net niets meer licht aanwezig is.
Nummer 4 leent zich wel voor een mooie nacht foto mischien een wat korte sluiters tijd waardoor het gebouw iets minder fel word en de lucht gelijk wat zwarter.
Is dat het parkschouwburg??

Groeten Cor
Bekijk ook eens mijn fotowebsite: www.corpennekamp.nl
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties op mijn foto's. Natuurlijk op statief geschoten met de IR afstandsbediening, en ja, dat is het Park schouwburg. Ik ga er zeker nog eens mee aan de gang, want het is leuk om te doen. Een aanrader.
ruud01
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2005 22:50
CONTACTCOLON

dit is totaal niet een soord foto's waar ik mij mee bezig hou.
maar wat ik bij band(muziek) foto wel regelmatig doe is de intensiteid van het zwart wat verhogen. meestel helpt dat erg goed tegen de ruis in het zwart. en daardoor lijkt de foto scherper en helderder.
ik hoop dat je er iets mee kan.
website:
www.RuudKroes.nl
markskiekjes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2008 21:57
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Op zich leuke foto's. Ik vind ze wel wat donker en de compositie vaak wat saai.
Gebruikers-avatar
BJ Koorn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 17:59

Oei mooi hoor,

vooral de karperkuil, en de sluis bij de karperkuil, vanaf de andere kant genomen, leuke foto's !
Shouwburg staat er ook knap op.

Deze zit altijd daar waar je 2e foto naar toe is genomen :
http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=94543
Herken je hem ??

Foto 3 kan ik niet thuis brengen ?? :oops: en dat terwijl ik al 21 jaar in Hoorn woon :lol:

Groetjes
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Leuk en bedankt voor de reactie. Die reiger zit dus altijd bij het bruggetje bij de Vollerswaal ?
De foto is genomen vanaf het bruggetje bij de binnenluiendijk en dan net op het wandelpad wat langs de vluchthaven loopt. Het gebouw is dat apartementencomplex aan het ABC of Timmerwerf. Ik stond dus met mijn rug naar de vluchthaven en met mijn neus naar het noord/oosten

zie maps:

http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&ge ... iwloc=addr
Lina
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2008 14:15
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

De eerste en de derde zijn erg cool!
Reflecties in de eerste foto zijn misschien wat druk, maar toch is hij boeiend.
Bij de laatste foto vind ik het licht wat te fel, wat achter de ramen vandaan komt.
I'm not going to change my identity, to be perfect
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ja, dat klopt, dat is ook een zee van licht wat er uit het park schouwburg komt. Verder is het toch de charme van reflecties bij nacht fotografie?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar