Hoogovens IJmuiden: werken met ND filters (+ een HDR beeld)

Voor al je foto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Hallo,

Vanmiddag aan de slag gegaan met mijn onlangs verkregen ND filtertjes (Cokin P-set). Er valt nog wel het een en ander daarover te leren, maar toch ben ik niet ontevreden over de resultaatjes:

1.
Afbeelding

2. Meer close-up van de pier
Afbeelding

3. Rechtop in de wind...
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Ik had overigens over het werken met lange sluitertijden een berichtje gekregen van een bevriende fotograaf, met een soort van tutorial, die hij gevonden had op zoom.nl. Ik ga daar ook eens mee aan de slag bij de volgende keer op stap met de ND filters!

http://zoom.nl/artikel/cursussen/22187- ... rtijd.html

FOTOGRAFEREN MET EEN LANGE SLUITERTIJD

Sinds kort ben ik bezig met het fotograferen met zeer lange sluitertijden. Gecombineerd met een goede omzetting naar zwart-wit kan dit erg mooie resultaten opleveren. In dit artikel beschrijf ik wat je er voor nodig hebt en welke handelingen je moet uitvoeren bij het maken van een dergelijke foto.
Laatst gewijzigd door 1 op MarcoEOS550D, in totaal 19 keer gewijzigd.
RedenCOLON inhoud artikel verwijderd ivm copyright
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Leuke serie.
De laatste vind ik het lekkerst kijken.
Op 1 en 3 trekt de groen-witte toren steeds mijn aandacht waardoor ik ze niet lekker vindt kijken.
Op de laatste na lijken alle foto's last te hebben van een blauwzweem.

Groeten,
Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Zit er geen copyright op dat artikel van zoom? Ik zou gewoon een link neerzetten, niet de tekst kopiëren....

En wat betreft de foto's. Er zit geen Exif in, dus ik kan er niet heel veel over zeggen. Wel zijn de kleuren niet goed, en de foto's lijken niet scherp. Kortom, blijven oefenen ;)

Edit: schreef ik dat echt? "niet scherp"? Gompie, ik zeg altijd dat de compositie belangrijker is dan de vraag of een foto scherp is. Maar bij dit soort foto's heb je gewoon de tijd om er voor te zorgen dat het een mooie scherpe foto is. Vandaar, die opmerking.
En wat betreft de kleur, de laatste ziet er wat mij betreft het beste uit, omdat daar geen kleurzweem opvalt vanwege de bewerking.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

addy101 schreefCOLON En wat betreft de foto's. Er zit geen Exif in, dus ik kan er niet heel veel over zeggen. Wel zijn de kleuren niet goed, en de foto's lijken niet scherp. Kortom, blijven oefenen ;)

Edit: schreef ik dat echt? "niet scherp"? Gompie, ik zeg altijd dat de compositie belangrijker is dan de vraag of een foto scherp is. Maar bij dit soort foto's heb je gewoon de tijd om er voor te zorgen dat het een mooie scherpe foto is. Vandaar, die opmerking.
En wat betreft de kleur, de laatste ziet er wat mij betreft het beste uit, omdat daar geen kleurzweem opvalt vanwege de bewerking.

Om op een beetje lange sluitertijd te komen heb ik een sluitertijd gebruikt van F32. Misschien dat daar de onscherpte vandaan komt? Ik heb ND filters gebruikt van nd0.3, 0.6 en 0.9. De filterhouder zat op m'n 70-200 2.8 non-IS.

Gr

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

ErikDignum schreefCOLONOm op een beetje lange sluitertijd te komen heb ik een sluitertijd gebruikt van F32.
Een sluitertijd van F32...? :wink:

(heb trouwens het geciteerde artikel even verwijderd en vervangen door een link, om problemen te voorkomen).
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Hmhm F32. Het viel me al op dat ik met de 3 filters (0.3/0.6/0.9) in de houder, toch nog redelijk wat kon zien door de zoeker. Zijn er sterkere ND-filters als die van 0.9??
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Op een bepaalde manier ogen de foto's toch een beetje flets. Kan zijn door gebrek aan scherpte of gebrek aan contrast. Ik vind de compositie van 4 het mooist. Je bedoelt trouwens dat je een diafragma van F 32 gebruikt hebt. :)
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

jonggolde schreefCOLONOp een bepaalde manier ogen de foto's toch een beetje flets. Kan zijn door gebrek aan scherpte of gebrek aan contrast. Ik vind de compositie van 4 het mooist. Je bedoelt trouwens dat je een diafragma van F 32 gebruikt hebt. :)
Je hebt gelijk idd! Knappe camera die een sluitertijd van F 32 heeft :shock:
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ik heb via Google wel zgn Big Stoppers gezien, maar de prijs ervan ligt nogal boven het budget, als ik een extra ND08 (0.9) zou aanschaffen en dan 2 x ND 08 in de filterhouder zou gebruiken? Kan dat gaan werken?
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar