Fort Everdingen

Voor al je foto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Op 24 mei 2014 was er open dag op Fort Everdingen. Als je dan toch in de buurt bent en je moet een paar uurtjes wachten...... Dit fort maakt deel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. In mei 1940 werd op pijnlijke manier duidelijk dat het concept van een waterlinie was achterhaald door de tijd: Duitse parachutisten landden ongestoord achter de linie.

Toen de waterlinie in 1952 buiten gebruik was gesteld nam de Explosieven Opruimings Dienst Defensie (EODD) intrek in dit fort. Nadat de EODD in 2012 hier vertrok heeft het Ministerie van Defensie gezocht naar een nieuwe functie voor het gebouw. De Dienst Landelijk Gebied van het MInisterie van Economische zaken neemt deze zoektocht over, en zoekt nu naar een koper die het fort op een duurzame manier gaat beheren.

Tot die tijd hebben de honderden vleermuizen, kraaien en roeken hier waarschijnlijk alle rust om te nestelen.

Omdat ik eigenlijk een grote drukte verwachte had ik geen statief meegenomen. Die drukte viel erg mee. Gelukkig kom je met zo'n bomvrije muur als ruggesteuntje ook een heel eind :wink: Ik heb genoten van deze mogelijkheid om binnen de muren van het fort te kijken. Ik hoop dat de foto's ook mogen smaken.

1- De ruimtes in de "bomvrije toren". Tegenwoordig het domein van kraaien en roeken. Geen statief, maar wel een hele stevige muur om tegen te steunen.
Afbeelding

2- De gang tussen de buitenste fortificatie en de bomvrije toren. Mocht de buitenste ring in handen van de vijand vallen, dan kon met "frisschen moed" vanuit de toren verder worden gevochten.
Afbeelding

3- Wat te doen bij brand....
Afbeelding

4- De deuren van de munitiebunkers
Afbeelding

5- Zo te zien al een tijdje niet echt meer gebruikt.....
Afbeelding

6- Sleutelkastje.. Dit was een lastige. Met de 10-20 mm lukte het net, maar werd het beeld verwrongen. Oefening rekken en strekken in Lightroom :P
Afbeelding

7- Voorschriften voor de munitiemagazijnen
Afbeelding

8- Doorkijkje
Afbeelding
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Mooie excursie geweest. Geweldig ook die taal op de oude voorschriften.
De foto's zijn leuk maar naar mijn mening niet echt bijzonder.
Heb je toevallig een totaal overzicht?
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ericszn schreefCOLONMooie excursie geweest. Geweldig ook die taal op de oude voorschriften.
De foto's zijn leuk maar naar mijn mening niet echt bijzonder.
Heb je toevallig een totaal overzicht?
Dit is het totaaloverzicht :mrgreen: Ik had gewoon echt een statief mee moeten nemen. Nu moest alles in deze donkere spelonken "uit de hand", waarbij ik de ISO op mijn 400D niet te ver kan opschroeven. Dan wordt het meer ruis dan foto. Vandaar dat ik er ook niet zoveel heb gemaakt en besloten heb om vooral van het fort te genieten en er ook een stukje omheen te wandelen. Vanuit mijn werk en ook hobbymatig heb ik ook wel een klein beetje met EOD, explosieven en oorlogsgeschiedenis te maken, ik ben mij er dus best vermaakt.

Met statief (en rust om je heen!) zou je er zo een dag zoet kunnen zijn. Maar als er weer een keer een open dag is en ik heb tijd..... dan sta ik al voor openingstijd voor de poort. Dit is echt voor herhaling vatbaar!
Wellicht een mooi EOS uitje?
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar