1920 met een knipoog

Voor al je foto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Afgelopen zomer is het meest zichtbare sluitstuk van de restauratie van steenfabriek De Bovenste Polder in Wageningen afgerond. De schoorsteen, ooit afgeknot, is weer in oude luister hersteld waardoor het silhouet nu weer helemaal klopt. Onze kanoclub is in de voormalige ovens gevestigd, waarschijnlijk de meest originele locatie van een kanoclub in Nederland! :wink:

Nu de steenfabriek er weer uit ziet als in 19..., ja wanneer eigenlijk????, is dat een mooie gelegenheid om te zien of je die oude tijden ook op een foto kunt laten herleven. Een mooi project voor het mentoraat dat ik volg waarbij "zwartwit" mijn opdracht is. Laten we zeggen 1920. Een foto die ik in de zomer heb gemaakt diende als basis: omzetten naar sepia, kleur van de dakpannen aanpassen (waren wel erg knaloranje) korrel er in, vignet er in (die denkbeeldige fotograaf / kunstenaar stond daar achter zijn statief onder de donkere deken, daar past, vind ik, een stevig vignet bij) en hij begint al oud te lijken. Alles zoveel mogelijk in Lightroom om dat ook onder de knie te krijgen.

Maar dan al die zaken die er in 1920 echt niet waren. Ik ben begonnen met het weghalen van het grote witte bord van de nieuwbouw van onze scoutingburen door de boom links naast de kap te vergroten, samen met de struiken op de achtergrond. Daarna ben ik een avondje bezig geweest met het wegwerken van de hoogspanningsmasten. Dat zit er al weer beter uit. Daarna een aantal kleine dingen aangepakt. De auto van de beheerder is weg (sorry hoor 8) ), een elektriciteitskast moest verdwijnen en de koeien zijn bevrijd van hun oormerken. Dit alles in CS6. De palen in de haven van de scouts heb ik bewust laten staan. Vroeger werden hier de kolen voor de ovens aangevoerd, die schepen zullen waarschijnlijk aan zulke palen vastgelegen hebben.

Daarna weer terug naar LR om sommige plekken lichter of juist iets donkerder te maken. Het paadje door de ruigte is wat lichter gemaakt zodat dit je al slingerend naar de steenfabriek leidt. De boomgroep rechts is lichter gemaakt zodat dit niet meer een groot donker vlak is. Daarnaast is de rechterkoe juist iets donkerder gemaakt omdat zij wel erg hard het beeld uit knalde.

1920 met een knipoog, benieuwd of de oude tijden jullie mogen smaken.


Afbeelding
Steenfabriek De Bovenste Polder (1920 met een knipoog) by ajeto!, on Flickr
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ìk vind 't een heerlijke plaat, net een oude ansichtkaart. In die zin is je opzet dus geslaagd ;). Leuk aan dat je de totstandkoming toelicht, geeft de plaat meerwaarde.

Tegelijk maakt dat mij ook nieuwsgierig naar "het begin", oftewel: met welke foto ben je begonnen?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Mooi mooi mooi! Ik ruik de klei, ik ruik het kolenvuur. Ik hoor de arbeiders roepen dat de stenen uit de oven moeten... Erg smaakvol gedaan.
Als ik nog iets over mag zeggen zou het zijn dat de wolkjes links van de bomen die links van de fabriek staan een beetje onnatuurlijk overkomen. Met name het stipje bijna bovenaan dat wolkengroepje zit een beetje in de weg. Hier stond waarschijnlijk de hoogspanningsmast?
Verder, als het mogelijk is, hier en daar wat krassen toevoegen om het antieke gevoel iets kracht bij te zetten?

Maar verder echt een mooie plaat!

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Goeie sfeer neergezet, nu de oormerken nog uit de koeien :-)

gr
Frank
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Prachtig Gerard!
Oud, rustiek, levendig en vrij!

En het beginpunt... ook al ben ik nieuwsgierig... niet laten zien hoor. DIT is de foto :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Mooi gedaan.
Zeker met het ondersteunende verhaal "hoe gemaakt".

Wel opvallend veel ruis in de lucht. Vind ik persoonlijk wat minder.
Je schrijft "korrel erin" dus een bewuste keuze? K'heb vele zwart/wit 6x6 uit die tijd waarin geen korrel is te ontdekken.....
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Dank voor jullie commentaren.

@Marco, het origineel heb ik bewust er niet bij gezet. Zoals Dave al aankaart, dit is de foto. Als ik het origineel er bij zet maakt iedereen zijn eigen vertaling naar het verleden.
@Dward, dat stipje zie ik nu ook (dank je wel... nu blijf ik het zien :wink: ) Het zou inderdaad het topje van de electriciteitsmast kunnen zijn. En ik dacht nog dat ik accuraat had gewerkt...
@ Frank, waar zie jij nog oormerken. Ik dacht dat ik ze allemaal weggeshopt had.
@Geelduikbootje, de korrel heb ik er bewust in gezet, al weet ik niet of dit "historisch verantwoord" is. Net als nu zullen er vroeger ook vele verschillen in kwaliteit van film, camera's en lenzen geweest zijn. Het geeft de foto voor mijn gevoel een betere "retrolook". Het is en blijft een interpretatie van hoe een foto er vroeger uitgezien zou kunnen hebben, dus het kan best dat de foto's er in 1920 al veel beter uit hebben gezien. Ik zou het niet weten....

Er zijn hier langs de Rijn nog genoeg plekken om ditzelfde truukje nog een keer te doen, smaakt naar meer!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Oei, even iets rechtzetten ;) Ik bedoelde met mijn opmerking niet dat de originele foto geplaatst moest worden, maar puur dat die gedachte/ vraag in op opkomt. Dat je die niet plaatst is een terechte keuze, denk ik. Het gaat om wat JIJ ervan gemaakt hebt - en dat vind ik een succes! ;-)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Ah, ik zag de lichte stukjes oor bij de koe onder de schoorsteen er voor aan :oops:

gr
Frank
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Alsof ik bij mijn opa in zijn fotoalbum zit te bladeren....mooi gedaan
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Mooie nostalgische sfeer gecreëerd. Goed gelukt.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar